Interviu Irina-Mihaela Ureche, profesor arte vizuale: "Implicarea in activitati artistice poate contribui la imbunatatirea performantelor academice ale elevilor"

De Mihaela Pascu
la 28 Nov. 2023
1 comentarii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Interviu Irina-Mihaela Ureche, profesor arte vizuale: "Implicarea in activitati artistice poate contribui la imbunatatirea performantelor academice ale elevilor"28Nov.2023

Absolventa a cursurilor din cadrul Universitatii Nationale de Arta "George Enescu" din Iasi, sectia Pedagogia artelor plastice si decorative si a masteratului "Tehnici si practici in artele vizuale", Irina-Mihaela Ureche, profesor titular cu o experienta de peste 10 ani in invatamant, a fost de acord sa ne povesteasca in cadrul unui interviu acordat in exclusivitate PortalInvatamant.ro despre rolul creativitatii in educatie, despre importanta artelor vizuale si a cursurilor de specialitate, precum si despre titularizarea ca profesor de arte vizuale.

 
 

Cum ati defini azi creativitatea in randul elevilor in contextul in care vorbim din ce in ce mai mult de arta digitala si de inteligenta artificiala?

 
Irina-Mihaela Ureche: Creativitatea in randul elevilor in contextul actual, in care arta digitala si inteligenta artificiala joaca un rol semnificativ, poate fi definita ca abilitatea de a gandi in mod original, de a genera idei noi si de a aborda problemele cu flexibilitate intr-un mediu in care tehnologia si inovatia sunt omniprezente. Creativitatea elevilor astazi implica, in mod inevitabil, adaptarea la tehnologie. Ei sunt expusi la o varietate de instrumente digitale si platforme care faciliteaza exprimarea creativa, iar abilitatea de a naviga si a utiliza aceste tehnologii devine parte integranta a procesului creativ.
 
Imaginatia si creativitatea nu se limiteaza doar la domeniul artistic traditional. Elevii pot explora intersectiile dintre arta digitala si alte discipline, cum ar fi stiinta, tehnologia, matematica sau ingineria. Abordarea interdisciplinara stimuleaza gandirea creativa si inovatoare. Creativitatea elevilor poate fi evidentiata si prin inovatia in procesul educational. Utilizarea unor metode de predare si evaluare inovatoare care integreaza tehnologia si stimuleaza gandirea creativa poate transforma modul in care acestia invata si se exprima.
 
Creativitatea in randul elevilor in era artei digitale si a inteligentei artificiale implica un set complex de abilitati care integreaza tehnologia, gandirea originala si adaptabilitatea la schimbare. Este important sa se promoveze un mediu educational care sa incurajeze aceasta forma de creativitate si sa pregateasca elevii pentru provocarile si oportunitatile aduse de progresul tehnologic.
 
 

De la ce varsta ar trebui parintii sa isi indrume copiii catre arta si cursuri specializate? Ce sfaturi generale le-ati da?

 
Irina-Mihaela Ureche: Indrumarea copiilor catre arta si cursuri specializate poate incepe inca din primii ani de viata, dar cu anumite activitati adaptate nivelului lor de dezvoltare. De la o varsta frageda, parintii pot incuraja explorarea creativitatii prin activitati precum desenul cu degetele, modelarea cu plastilina si pictura cu apa. Aceste activitati simple stimuleaza imaginatia si coordonarea motrica. Incurajati copiii sa exploreze diverse forme de arta, inclusiv desen, pictura, sculptura, dans, muzica si teatru. Aceasta diversitate ii ajuta sa descopere propriile lor interese si talente.
 
Pe masura ce copiii cresc, parintii pot considera inscrierea lor in cursuri de arta organizate, tinute de profesionisti sau instructori calificati. Aceste cursuri pot oferi indrumare specializata si un cadru mai structurat pentru dezvoltarea abilitatilor artistice.
 
 Evitati presiunea excesiva si concentrati-va pe procesul creativ, nu doar pe rezultate. Aprecierea progresului si eforturilor depuse este esentiala pentru a mentine bucuria in procesul de creatie. Luati copiii la spectacole de teatru, concerte sau evenimente culturale. Aceste experiente pot inspira si diversifica perspectiva asupra artei.
 
Important este sa pastrati un echilibru si sa va adaptati indrumarile la interesele si nevoile individuale ale copiilor. Aprecierea artei si participarea la activitati creative aduc beneficii semnificative in dezvoltarea lor holistica.

 
 

In ce fel considerati ca se pot implica institutiile de cultura pentru a colabora cu scolile in vederea cresterii aprecierii elevilor pentru artele vizuale si nu numai?

 
Irina-Mihaela Ureche: Implicarea institutiilor de cultura in colaborare cu scolile poate fi esentiala pentru a creste aprecierea elevilor pentru artele vizuale si pentru a oferi o educatie artistica mai cuprinzatoare. Institutiile de cultura, cum ar fi muzeele si galeriile de arta, pot organiza expozitii sau evenimente culturale specifice pentru scoli. Elevii pot avea oportunitatea sa viziteze aceste locuri pentru a explora lucrarile artistice si pentru a interactiona cu artistii si curatorii. Muzeul poate dezvolta programe de educatie artistica adaptate nevoilor scolilor. Aceste programe pot include ateliere practice, prezentari interactive si tururi ghidate care sa stimuleze interesul si intelegerea elevilor fata de arta expusa. Muzeul poate dezvolta programe de educatie artistica adaptate nevoilor scolilor. Aceste programe pot include ateliere practice, prezentari interactive si tururi ghidate care sa stimuleze interesul si intelegerea elevilor fata de arta expusa.
 
Institutiile de cultura pot acorda granturi sau finantari pentru proiecte artistice scolare. Aceste resurse pot sprijini achizitionarea de materiale artistice, organizarea de evenimente sau participarea la proiecte artistice mai ample.
 
Colaborarea intre institutiile de cultura si scoli poate sa creeze oportunitati semnificative de invatare si sa imbogateasca experienta educationala a elevilor in domeniul artelor vizuale.
 
 
 

 

Exista un pericol real in ce priveste eliminarea cursurilor de arte vizuale din scoli? Stim ca au fost discutii frecvente in ultimii ani si ca propuneri recente au vizat eliminarea orelor de muzica din licee. Care e consecinta negativa principala daca se renunta la arta in cadrul scolilor care nu sunt de profil?

 
Irina-Mihaela Ureche: Eliminarea cursurilor de arte vizuale din scoli poate avea consecinte negative semnificative asupra dezvoltarii generale a elevilor si asupra societatii in ansamblu.
 
Cursurile de arte vizuale incurajeaza gandirea critica si creativitatea. Eliminarea acestora ar putea afecta capacitatea elevilor de a gandi in mod inovator si de a aborda problemele cu imaginatie. Arta ofera elevilor o modalitate unica de a-si exprima gandurile, sentimentele si perspectivele intr-un mod nonverbal. Prin eliminarea cursurilor de arte, elevilor li se poate nega o cale importanta de autoexprimare si comunicare. Activitatile artistice implica adesea colaborarea si interactiunea sociala. Cursurile de arte vizuale contribuie la dezvoltarea abilitatilor sociale si emotionale, precum empatia si lucrul in echipa.
 
Arta ofera o perspectiva asupra culturii si istoriei. Prin cursurile de arte vizuale, elevii invata sa aprecieze diversitatea culturala si sa inteleaga evolutia artei in diferite perioade si regiuni. Studiile au aratat ca implicarea in activitati artistice poate contribui la imbunatatirea performantelor academice ale elevilor. Aceste activitati dezvolta abilitati cognitive, cum ar fi rezolvarea de probleme si concentrarea.
 
Artele vizuale ofera o platforma pentru exprimarea diverselor perspective si identitati culturale. Eliminarea acestor cursuri ar putea duce la o pierdere a diversitatii de voci si expresii in cadrul procesului educational. Artele vizuale ofera elevilor o pauza de la rigorile academice si o modalitate de a-si relaxa mintea. Ele pot juca un rol important in prevenirea burnout-ului si stresului excesiv.
Pentru multi elevi, cursurile de arte vizuale pot fi o oportunitate de a descoperi si dezvolta talente individuale in domeniul artistic. Eliminarea acestora poate limita posibilitatile de descoperire si cultivare a acestor talente. 
 
Eliminarea cursurilor de arte vizuale ar putea afecta dezvoltarea holistica a elevilor si ar putea reduce calitatea experientei educationale. Este important sa se recunoasca rolul crucial al artelor in educatie si sa se incurajeze mentinerea acestora in cadrul curriculumului scolar.
 
 
 

 

Ce presupune in prezent, in linii mari, titularizarea ca profesor de arte vizuale si ce i-ati spune unui student care si-ar dori ca, la un moment dat, sa predea mai departe aceasta materie?

 
 
Irina-Mihaela Ureche: Titularizarea ca profesor de arte vizuale implica parcurgerea unui proces riguros de selectie si evaluare in scopul obtinerii statutului de profesor titular, adica un profesor cu drepturi depline in sistemul de invatamant.
 
Ca student, trebuie sa investesti intr-o educatie solida in domeniul artelor vizuale. Sa alegi un program de studii care sa iti ofere cunostinte profunde in arta, dar si abilitati pedagogice. Sa dezvolti un portofoliu diversificat care sa reflecte atat lucrarile artistice personale, cat si activitatile de predare si proiectele educationale desfasurate. Trebuie sa te implici in comunitatea educationala si sa construiesti relatii cu alti profesori, artisti si organizatii culturale. Acest lucru iti poate oferi sprijin si resurse in cariera viitoare.
 
Educatia este un domeniu dinamic. Trebuie sa fii deschis la schimbare, inovatie si adaptare la nevoile elevilor si ale sistemului educational. Prin angajament, pasiune si pregatire continua, se poate construi o cariera de succes in predarea artelor vizuale si se poate aduce o contributie semnificativa la dezvoltarea artistica a generatiilor viitoare.
 
Cariera didactica mi-am inceput-o in 2010, la 35 de ani, cand printr-o intamplare am ajuns sa predau "educatia plastica" la gimnaziu si m-am indragostit de aceasta profesie. Astfel am urmat cursurile Universitatii Nationale de Arta "George Enescu" din Iasi, sectia Pedagogia artelor plastice si decorative. 
 
Dupa examenul de licenta, am continuat cu un master in "Tehnici si practici in artele vizuale" si in acelasi timp am sustinut si examenul de titularizare pentru o catedra de arte si educatie plastica. Norocul mi-a suras si am obtinut un post la Scoala Gimnaziala de Arte "Vasile Alecsandri" Vaslui, unde, cu ajutorul doamnei director profesor Baban Dorina, am reusit sa dotez un atelier de pictura. In momentul de fata elevii au parte de o atmosfera "artistica" la orele de pictura si desen, invatand din clasa a V-a sa lucreze pe panza la sevalet.
 
Ca orice profesie, are avantaje si dezavantaje, cu foarte multe examene si inspectii, cu multe ore de pregatire a lectiilor, concursurilor sau activitatilor extrascolare, dar toate sunt date uitarii in momentul in care vezi pe fata unui copil bucuria ca a castigat un premiu pentru desen sau satisfactia ca a fost laudat pentru o pictura.
 
Din acest motiv, in acesti ani m-am implicat in diverse proiecte cu autoritatile si institutii culturale locale, in activitati extracurriculare cu alte scoli din tara, competitii artistice si alte evenimente artistice care sa imbogateasca experienta elevilor in domeniul artistic si am incercat sa aduc un zambet pe fata elevilor mei. Ultimul proiect in colaborare cu Primaria Municipiului Vaslui se numeste "Arta in scoala" si este o expozitie itineranta cu lucrarile a douazeci de elevi talentati. Expozitia este prezenta cate o luna in fiecare scoala din oras si in urma acestei expozitii, elevii din scoala respectiva sunt indemnati sa creeze lucrari in tema expusa.
 
In tot acest timp, in paralel am sustinut si examenele de definitivat (2015), gradul II (2021) si titularizare (2017), iar in momentul de fata sunt inscrisa la gradul I. 
 
Ca profesor de arte plastice imi doresc sa pot avea o influenta semnificativa asupra dezvoltarii creativitatii si gandirii critice a elevilor mei si sa contribui la formarea viitoarei generatii de artisti, desineri sau pur si simplu de persoane creative.



 
 

Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii

Ce NOUTATI sunt pentru clasele IX-XII?


Ai copilul in clasele IX-XII?

Liceul necesita un efort de adaptare si de invatare constanta. Pentru ca la final urmeaza cel mai important test: examenul de BACALAUREAT!

Vestea buna? Va puteti ajuta copilul!

Solutii moderne pentru pregatirea examenelului de BACALAUREAT!

…Vezi AICI toate REDUCERILE >>


...Vezi AICI detaliile complete <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

irina mihaela ureche profesor arte vizualetitularizare arte vizualecursuri arte vizuale


x

Lasa un raspuns




Comentarii [1 comentariu]Adauga comentariul tau

02Dec.2023

Raluca 02 Dec. 2023 16:15:23

Creativitate, nu eseuri &icirc;nvatate - mult mai util pentru dezvoltarea mentala

https://literaria.info/
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//