Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Un nou Cod de Etica pentru profesori: ce obligatii noi au dascalii si ce sanctiuni pot primi

de Banu Alexandra la 20 Dec. 2016 Exclusiv
6 comentarii

Un nou Cod de Etica pentru profesori: ce obligatii noi au dascalii si ce sanctiuni pot primi Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica un nou cod etic aplicabil persoanelor din invatamantul preuniversitar, care aduce o serie de noi obligatii, dar si sanctiuni pentru cei care nu respecta prevederile.

Codul este aplicabil tuturor persoanelor din sistemul national de invatamant preuniversitar de stat, particular si confesional, responsabile cu instruirea si educatia si care, in conformitate cu prevederile art. 88 alin. (2) - (3) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, indeplinesc functia de personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de indrumare si control si personal didactic asociat in cadrul unitatilor/institutiilor de invatamant preuniversitar de stat, particular si confesional, in inspectoratele scolare si casele corpului didactic, denumite in continuare „personal didactic”, si care au obligatia morala si datoria profesionala de a cunoaste, de a respecta si de a aplica prevederile prezentului Cod.
 

 Codul functioneaza ca un sistem de standarde de conduita care contribuie la coeziunea institutionala si a grupurilor de persoane implicate in activitatea educationala, prin formarea si mentinerea unui climat bazat pe cooperare, echitate si competitie dupa reguli si proceduri corecte.
 
 Respectarea prevederilor prezentului Cod reprezinta o garantie a cresterii calitatii si prestigiului invatamantului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul urmatoarelor obiective:
a) formarea morala a personalului didactic, prin intelegerea si asumarea continutului acestui cod;
b) mentinerea unui grad inalt de profesionalism in exercitarea atributiilor si functiilor personalului didactic;
c) ameliorarea calitativa a relatiilor dintre actorii educationali;
d) eliminarea practicilor inadecvate si imorale ce pot aparea in mediul educational preuniversitar;
e) cresterea gradului de coeziune a persoanelor implicate in activitatea educationala;
f) facilitarea promovarii si manifestarii unor valori si principii aplicabile in mediul scolar preuniversitar, inserabile si in spatiul social;
 
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Vezi detalii
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Vezi detalii
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Vezi detalii

VALORI, PRINCIPII SI NORME DE CONDUITA
 
Personalul didactic trebuie sa isi desfasoare activitatea profesionala in conformitate cu urmatoarele valori si principii:
 
a) impartialitate si obiectivitate;
b) independenta si libertate profesionala;
c) responsabilitate morala, sociala si profesionala;
d) integritate morala si profesionala;
e) confidentialitate si respectul pentru sfera privata;
f) primatul interesului public;
g) respectarea si promovarea interesului superior al educabilului;
h) respectarea legislatiei generale si a celei specifice domeniului;
i) respectarea autonomiei personale;
j) onestitate si corectitudine intelectuala;
k) atitudine decenta si echilibrata;
l) toleranta si incurajarea diversitatii;
m) autoexigenta in exercitarea profesiei;
n) interes si responsabilitate in raport cu propria formare profesionala, in cresterea calitatii activitatii didactice si a prestigiului unitatii/institutiei de invatamant preuniversitar, precum si a specialitatii/domeniului in care isi desfasoara activitatea;
o) implicare in democratizarea societatii;
 
In relatiile cu educabilii, personalul didactic are obligatia de a cunoaste, respecta si aplica un set de norme de conduita, bazate pe valorile si principiile expuse la Art. 4, pentru:
a) ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a educabililor prin:
a1) supravegherea pe parcursul activitatilor desfasurate in unitatea de invatamant, cat si in cadrul celor organizate de unitatea de invatamant in afara acesteia;
a2) monitorizarea, semnalizarea si interzicerea agresiunilor verbale si/sau fizice si a tratamentelor umilitoare/degradante asupra educabililor;
a3) asigurarea protectiei fiecarui educabil, prin denuntarea formelor de violenta verbala/fizica exercitate asupra acestora, a oricarei forme de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a acestora, in conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare;
a4) combaterea oricaror forme de abuz;
a5) interzicerea hartuirii sexuale si a relatiilor sexuale cu educabilii;
b) eliminarea oricaror activitati care genereaza coruptie:
b1) fraudarea examenelor;
b2) solicitarea, acceptarea sau colectarea de catre personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii de interes privat pentru cadrul didactic, in vederea beneficierii de catre educabili de tratament preferential ori sub amenintarea unor sanctiuni, de orice natura ar fi acestea;
 
b3) traficul de influenta si favoritismul;
b4) oferirea de meditatii contra cost, cu proprii educabili, prin constrangere;
c) asigurarea egalitatii de sanse si promovarea principiilor educatiei incluzive;
d) sustinerea demnitatii si recunoasterea meritului personal al fiecarui educabil.
 
In relatia cu parintii/tutorii legali, personalul didactic respecta si urmeaza urmatoarele norme de conduita:
a) stabilirea unei relatii de incredere mutuala si a unei comunicari deschise;
b) respectarea confidentialitatii informatiilor si datelor furnizate si a dreptului la viata privata si de familie;
c) nu accepta sau impune, in relatia cu parintii/tutorii sau sustinatorii legali, dobandirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educationale oferite;
d) poate recomanda auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precadere cele deschise si gratuite, fara a impune achizitionarea celor non-gratuite.
 
In relatiile profesionale colegiale, personalul didactic va respecta si aplica urmatoarele norme de conduita:
a) asigurarea respectului reciproc,
b) orice actiune trebuie intreprinsa cu onestitate intelectuala si morala;
c) exercitarea solidaritatii intre colegi, in situatii in care interesul comun al educatiei trebuie aparat;
d) sustinerea cooperarii si sprijinului reciproc in activitatile de predare-invatare si in apararea intereselor profesionale;
e) toleranta diferentelor si evitarea denigrarii;
f) respectul sferei private;
g) incurajarea competitiei loiale;
h) semnalizarea fraudei intelectuale si a plagiatului;
i) evitarea practicarii oricarei forme de discriminare in relatiile cu ceilalti colegi.
 
Personalul didactic, care indeplineste functii de conducere, de indrumare si control sau care este membru in structuri de conducere, va respecta si aplica urmatoarele norme de conduita manageriala:
 
a) respectarea criteriilor unui management eficient;
b) promovarea standardelor profesionale si morale specifice;
c) aplicarea obiectiva si impartiala a reglementarilor legale si a normelor etice;
d) evaluarea corecta conform atributiilor/responsabilitatilor/sarcinilor de serviciu din fisa postului;
e) interzicerea oricarei forme de constrangere/abuz din perspectiva functiei detinute;
f) interzicerea oricarei forme de hartuire/discriminare a personalului didactic.
 
In exercitarea activitatilor specifice (scolare si extrascolare), pe langa interdictiile formulate la Art. 5 alin. b), personalului didactic ii este interzis:
a) sa foloseasca dotarile si baza materiala din spatiile de invatamant in vederea obtinerii de beneficii financiare personale directe sau indirecte;
b) sa foloseasca, sa produca sau sa distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) sa organizeze activitati care pot pune in pericol vadit siguranta si securitatea educabililor sau a altor persoane aflate in incinta unitatii/institutiei de invatamant;
d) sa consume substante psihotrope, etnobotanice si/sau alcool;
e) sa incurajeze consumul de substante psihotrope, etnobotanice si alcool de catre educabili;
f) sa organizeze pariuri si jocuri de noroc.
 
In relatia cu institutiile si reprezentantii comunitatii locale, personalul didactic va respecta si aplica urmatoarele norme de conduita:
a) asigurarea sprijinului reciproc, in scopul furnizarii unor servicii educationale de calitate;
b) responsabilitate si transparenta in furnizarea de informatii catre institutiile de stat in protejarea drepturilor educabilului, atunci cand interesul/nevoia de protectie a educabilului impun acest lucru.
 
RASPUNDERI PRIVIND NERESPECTAREA PREVEDERILOR PREZENTULUI COD
 
 Orice persoana, participanta/implicata in mod direct sau indirect in activitatile din domeniul educational preuniversitar, care considera, in mod intemeiat, prin raportare la prevederile prezentului Cod, ca este victima sau martorul unui comportament lipsit de etica profesionala din partea unei/unor persoane din cadrul personalului didactic, are dreptul de a sesiza Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de etica. Sesizarile trebuie facute in scris, pe adresa electronica sau fizica, a Comisiei de etica. Sesizarile pot fi individuale sau colective si primesc un numar de inregistrare care se comunica persoanei/persoanelor care au facut sesizarea. In termen de maxim 30 de zile Comisia de etica trebuie sa dea un raspuns oficial.
 
Atentie! Prezentul Cod nu se substituie legilor si regulamentelor in vigoare din domeniul educatiei si nici nu poate contraveni acestora.
 
Prezentul Cod se aproba prin ordin al Ministrului Educatiei Nationale (M.E.N.C.S.).

Sursa: Ministerul Educatiei

 
Autor: Banu Alexandra

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 3.49 din 40 voturi

x


Intrebare antispam: 2 + 1 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Comentarii 6 comentariiAdauga comentariul tau

Maftei Florentin 2017-01-11 12:53:52

Măi, oameni buni, mai lăsați tocatul pe hârtie și mestecatul de vorbe anoste, frazeologie dezonorantă pentru autor/i! Dacă sunteți așa de valoroși treceți la catedră, acolo se valorizează calitățile, în praful de cretă, în mirosurile specifice și în atmosfera de bătaie de joc diversă. Codul etic impus este o aiureală/ acela care se hotărăște să formeze oameni este de o "rasă" aparte din start, neimpus de vreun barem extern; altfel degeaba coduri și norme! Vă propun, totuși, ceva, domnilor depozitari de valori etice disponibile pentru noi, aceia de jos: propun, în spiritul certitudinii valorificărilor prețiozității codurilor, ca, fiecare dintre noi, aceia care lucrăm direct în uzina educației, preventiv, la început de meserie, să executăm 3 - 5 sau cat considerați, ani de pușcărie și, pe măsură ce am greșit cu nota, cu vorba sau cu fapta să ni se scadă din acel "credit transferabil" de pârnaie timp de... stagiul meseriei, 40/45 de ani 60 in viitor, nu?. Am multumi astfel pe toți aceia care se pricep la toate și la tot ceea ce ține de instrucție și educație, acuzatori de facto în orice. Nu e bine să prindeti si asaceva în cod?!

Savu Victoria 2017-01-04 15:02:23

In invatamantul universitar nu ar trebuie sa existe un cod etic ?
Dar pentru cei care lucreaza in Ministerul Invatamantului sau Inspectoratele scolare,n-ar trebui sa existe un cod etic ?S-au poate exista si nu stiu eu ?
Dumneavoastra,cei cu codurile,nu credeti ca ar trebui sa o luati de sus in jos si nu invers,ca de fiecare data !?
Sper din tot sufletul sa se faca o SCHIMBARE REALA in acest sistem de invatamanat,sa mai apuc sa vad o REFORMA REALA in invatamantul romanesc ! Din pacate, imi doresc acest lucru de o viata !

Sonei Lidia 2016-12-22 20:14:53

Toate acestea le-am pazit din tineretile mele.
Ar putea Dumnealor cei cu codurile sa-si justifice mai aplicat existenta.
Sarbatori luminate si o viata fericita va dorim.

AlexM 2016-12-21 21:27:12

Nu-i nimic nou! PROFESORII nu au nevoie de UN NOU COD DE ETICA! Daca esti PROFESOR ai si codul etic pe ce-l respecti! Doar intrușilor trebuie sa li se impuna CEVA! In schimb tot mai multi parinti/sustinători ai educabililor nu mai respecta nici un cod etic! Si de aici o intrebare pentru cei peste 26 de ministri din ministerul educatiei ti pentru fiecare prim ministru: olimpicii cu burse la cele mai renumite SCOLI din Europa, studenti, masteranzi, doctoranzi, de ce nu se pling de PROFESORII care i-au avut? Il rog pe Mos Craciun sa aiba grija de sanatate, educatie, siguranta si sa ne fereasca de legile nesimtite ale „alesilor nostri”! Nu inteleg de ce nu sunt acceptate diacriticile! Este o totala lipsa de respect pentru cei care scriu ROMANESTE!

Tiberiu Laslo 2016-12-21 11:20:54

Dar obligatiile obraznicilor de elevi impertinenti, care nu mai au respect pentru nimeni si nimic atat in scoli cat si afara lor, cand vor exista? Atunci cand mizerabilii ii insulta pe profesori in timpul orelor ce se intampla? Vin parintii haidamacilor, dau bani, cadouri si sunt lasati mai departe sa scuipe, sa huiduie, sa loveasca si sa insulte profesorii. Asa se procedeaza acum. Si acestia vor fi viitorii delincventi, care vor vandaliza, fura, omori oameni, pentru ca in scoli legile se aplica doar pentru unii. Legea banului, a spagii, a mitei are valoare.

Mutu 2016-12-21 05:18:23

Halal preocupari ale functionarilor din minister!!!
Forma desavarsita a limbajului de lemn!11

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!