Ce inseamna "In functie de situatia epidemiologica?" Nu se stie, inca.
Va mai exista solutia "hibrid", jumatate de elevi in clase, jumatate online? Nu se precizeaza nimic despre acest lucru.
Ce presupune pentru fiecare scoala faptul ca "Unitatile de invatamant vor elabora proceduri proprii pentru prelucrarea datelor cu caracter personal ale participantilor la activitatile desfasurate prin intermediul tehnologiei si a internetului"? E un mister, deocamdata.
Puteti citi mai jos, integral, Proiectul de Ordonanta de Urgenta anuntat de Minister.
ORDONANTA DE URGENTA (Proiect)
privind luarea unor masuri pentru buna functionare a sistemului de invatamant
si pentru
modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr.1/2011
Avand in vedere faptul ca actuala legislatie, respectiv O.U.G. nr.58/2020 privind luarea unor masuri pentru buna functionare a sistemului de invatamant, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 103/2020 si O.U.G. nr. 70/2020 privind reglementarea unor masuri, incepand cu data de 15 mai 2020, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, precum si a altor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, isi inceteaza efectele odata cu sfarsitul anului scolar/universitar 2019-2020, pentru a asigura continuitatea in desfasurarea activitatilor didactice la nivelul sistemului de invatamant, dat fiind termenul foarte scurt pentru asigurarea cadrului legal necesar si stiind ca noul an scolar incepe la 1 septembrie, respectiv noul an universitar incepe, de regula, in prima zi lucratoare a lunii octombrie,
intrucat atat starea de urgenta cat si starea de alerta se instituie numai in situatii exceptionale, cu aplicabilitate limitata atat in timp, iar suspendarea activitatilor didactice, de predare, evaluare care presupun interactiunea fata in fata pot sa fie dispuse de autoritatile din domeniu si in afara acestor situatii deosebite,
in conditiile unei potentiale limitari a interactiunii la clasa/cursuri este imperios necesar sa asiguram cadrul juridic adecvat si implicit securitatea raporturilor juridice in privinta asigurarii dreptului fundamental la invatatura,
avand in vedere faptul ca neadoptarea prin ordonanta de urgenta, a acestor masuri imediate si a reglementarilor pentru implementarea lor genereaza disfunctionalitati majore cu efecte negative asupra bunei desfasurari a activitatilor din sistemul national de invatamant, dar si asupra beneficiarilor dreptului la invatatura,
intrucat educatia constituie prioritate nationala a Guvernului si in considerarea necesitatii instituirii, inclusiv la nivel legislativ, in contextul existentei unei situatii exceptionale care impiedica interactiunea fata in fata, a unor mecanisme care sa asigure, in mod adecvat si cu prioritate, exercitarea dreptului fundamental la invatatura si avand in vedere obligatia constitutionala in sarcina autoritatilor statului de a lua masuri pentru asigurarea acestui drept,
deoarece toate aspectele de mai sus vizeaza interesul public si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta
Capitolul I - Masuri privind functionarea sistemului de invatamant
Sectiunea 1 - Dispozitii generale
Art.1 Prezenta ordonanta de urgenta are ca obiect instituirea unor masuri de prevenire a imbolnavirilor cu SARS –COV 2, in unitatile si institutiile de invatamant, in scopul asigurarii dreptului la invatatura si a dreptului la sanatate, pentru beneficiarii primari ai dreptului la invatatura, studenti si personalul din sistemul national de invatamant.
Art.2 Masurile de organizare a activitatii in cadrul unitatilor si institutiilor de invatamant in conditii de siguranta epidemiologica pentru prevenirea imbolnavirilor cu SARS –COV 2 se aproba prin ordin comun al Ministerului Sanatatii si Ministerului Educatiei si Cercetarii, in termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Sectiunea 2 - Domeniul invatamant preuniversitar
Art.3 (1) In functie de situatia epidemiologica, Consiliul de administratie al unitatii de invatamant preuniversitar poate propune, in urma consultarii asociatiei de parinti din unitatea de invatamant, ca desfasurarea activitatii didactice care presupune prezenta fizica a anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor in unitatile de invatamant sa se realizeze prin intermediul tehnologiei si a internetului, cu respectarea masurilor stabilite prin ordin comun al Ministerului Sanatatii si Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) Propunerea unitatii de invatamant preuniversitar prevazuta la alin (1), avizata de Inspectoratul Scolar Judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti se inainteaza Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta/ Comitetului Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta, in vederea aprobarii prin hotarare.
(3) Comitetul Judetean pentru Situatii de Urgenta/ Comitetul Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta dispune prin hotararea adoptata in conditiile alin. (2) atat cu privire la perioada de aplicabilitate a masurilor adoptate cat si cu privire la alte masuri specifice ce trebuie luate de unitatea de invatamant preuniversitar, in functie de situatia epidemiologica.
(4) Inspectoratele Scolare Judetene /Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti comunica saptamanal Ministerului Educatiei si Cercetarii masurile dispuse de catre Comitetul Judetean pentru Situatii de Urgenta/ Comitetul Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta.
(5) In situatia in care se impune prelungirea perioadei de aplicabilitate a hotararii Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta/ Comitetului Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta, sunt aplicabile prevederile alin. (1)-(4).
(6) Reluarea activitatilor didactice care presupun prezenta fizica a elevilor in unitatile de invatamant preuniversitar, suspendate in conditiile alin (1)- (4), in conditii de siguranta sanitara, se dispune prin hotararea Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta/ Comitetului Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta, cu avizul Directiei Judetene de Sanatate Publica/ Directia de Sanatate Publica Bucuresti, cu informarea unitatii de invatamant preuniversitar si a Inspectoratului Scolar Judetean /Inspectoratul scolar al Municipiului Bucuresti.
Art.4 Unitatile de invatamant vor elabora proceduri proprii pentru prelucrarea datelor cu caracter personal ale participantilor la activitatile desfasurate prin intermediul tehnologiei si a internetului, in baza metodologiei-cadru elaborata de Ministerul Educatiei si Cercetarii si aprobata prin ordin al ministrului, cu respectarea legislatiei specifice in vigoare.
Art.5 In situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice pentru realizarea carora se impune prezenta fizica a beneficiarilor primari ai sistemului de educatie, in unitatile de invatamant, activitatile prevazute la art. 262 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv activitatile practice pedagogice, pot fi realizate prin intermediul tehnologiei si a internetului, precum si prin alte modalitati alternative de educatie.
Art.6 In situatia in care spatiile existente in unitatile de invatamant nu sunt suficiente pentru respectarea normelor de siguranta sanitara stabilite de autoritatile de resort, inspectoratele scolare judetene/inspectoratul scolar al Municipiului Bucuresti pot solicita autoritatilor administratiei publice locale sa puna la dispozitia unitatilor de invatamant preuniversitar alte spatii adecvate pentru desfasurarea procesului de invatamant.
Sectiunea 3 - Domeniul invatamant superior
Art.7 (1) In functie de situatia epidemiologica si de specificul fiecarei institutii de invatamant superior, in anul universitar 2020-2021, in baza autonomiei universitare, cu asumarea raspunderi publice si cu respectarea calitatii actului didactic, modalitatea de desfasurare a activitatii didactice ce presupune prezenta fizica a studentilor se stabileste prin hotarare a Senatului universitar, cu respectarea masurilor stabilite prin ordinul comun al Ministerului Sanatatii si Ministerului Educatiei si Cercetarii si a reglementarilor generale si sectoriale din Uniunea Europeana privind minimul orelor de practica.
(2) Modalitatea de desfasurare a activitatilor didactice poate fi stabilita astfel:
a) prezenta fizica a studentilor la toate activitatile didactice;
b) prezenta fizica a studentilor la anumite activitati didactice, stabilite conform hotararii Senatului universitar;
c) suspendarea activitatilor didactice pentru realizarea carora se impune prezenta fizica a studentilor in institutiile de invatamant superior.
(3) Reluarea activitatilor didactice care presupun prezenta fizica a studentilor in institutiile de invatamant suspendate in conditiile alin. (1) si (2) lit. b) si c), in conditii de siguranta sanitara, se dispune prin hotarare a Senatului universitar, dupa obtinerea avizului Directiei Judetene de Sanatate Publica/Directia de Sanatate Publica Bucuresti, care certifica indeplinirea conditiilor de siguranta epidemiologica, pentru reluarea activitatii.
Art.8 (1) In situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice pentru realizarea carora se impune prezenta fizica a studentilor, desfasurarea activitatilor prevazute la art. 287 alin.(2) din Legea educatiei nationale nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, aferente anului universitar 2020 - 2021, a examenelor de finalizare a studiilor de licenta, de masterat sau a programelor de studii postuniversitare, sustinerea tezelor de doctorat, sustinerea tezelor de abilitare pentru anul universitar 2020 - 2021 se pot realiza si prin intermediul tehnologiei asistate de calculator si a internetului, pentru formele de organizare a programelor de studii cu frecventa, cu frecventa redusa si la distanta.
(2) Cadrele didactice raporteaza, la finalul fiecarei luni, in cadrul fiselor de pontaj, catre responsabilii desemnati de conducerea facultatilor/departamentelor, aspectele specifice pentru activitatea desfasurata prin intermediul platformelor on-line.
Art.9 (1) in situatia in care activitatile prevazute la art. 287 alin.(1) si alin.(2) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se desfasoara prin intermediul tehnologiei si a internetului, norma didactica se stabileste cu respectarea art. 287 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Activitatile didactice si de cercetare prevazute la art. 287 alin.(1) si alin.(2) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si examenele de finalizare a semestrelor si a studiilor de licenta si masterat, sustinerea referatelor si a tezelor de doctorat, desfasurate prin intermediul tehnologiei si a internetului in anul universitar 2020 - 2021, in cadrul formelor de invatamant cu frecventa si cu frecventa redusa si la distanta sunt recunoscute.
(3) Participarea studentilor si studentilor doctoranzi la activitati de predare, invatare, cercetare, aplicatii practice realizate prin intermediul tehnologiei si a internetului, precum si la examenele prevazute la art. 143 si art. 144 din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza potrivit metodologiilor proprii, aprobate de institutiile de invatamant superior.
Art.10 Termenele opozabile furnizorilor de educatie din domeniul invatamantului superior, pentru a se supune procesului de evaluare externa in vederea acreditarii prevazute de art. 29 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, sau mentinerii acreditarii prevazute de art. 33 alin. (3) din acelasi act normativ, se prelungesc de drept pana cel tarziu la inceputul anului universitar 2021 - 2022.
Capitolul II. Modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr.1/2011
Art.11 Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La art. 66 dupa alineatul (1) se introduc alineatele (11) si (12) care vor avea urmatorul cuprins:
"(11) Numarul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregatire, stabilit prin planurile-cadru, se aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii si se aplica pentru clasele de inceput de ciclu, respectiv clasa pregatitoare, clasa a V-a si clasa a IX-a, incepand din anul scolar 2020-2021.
(12) Aplicarea prevederilor alin. (11) se va finaliza pentru toate clasele pana la inceperea anului scolar 2025 - 2026."
2. La art.66 dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin.(4) care va avea urmatorul cuprins:
"(4) in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice pentru realizarea carora se impune prezenta fizica a beneficiarilor primari ai sistemului de educatie in unitatile de invatamant, ca urmare a deciziei autoritatilor competente, Ministerul Educatiei si Cercetarii poate modifica prin ordin de ministru numarul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregatire prin planurile-cadru de invatamant, precum si ponderea numarului de ore de predare si evaluare in programa scolara aprobata".
3. La articolul 172 alin. (1) lit.a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) sunt programe destinate persoanelor care au obtinut o diploma de doctor in stiinte cu cel mult 5 ani inainte de admiterea in programul postdoctoral sau care au participat si au obtinut certificatul de excelenta la competitiile Marie Sklodowska Curie organizate de Comisia Europeana, indiferent de momentul la care au dobandit titlul de doctor".
4. La art.241, dupa alin. (1), se introduce un nou alineat, alin. 1^1, cu urmatorul cuprins: "(1^1) in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice pentru realizarea carora se impune prezenta fizica a beneficiarilor primari ai sistemului de educatie in unitatile de invatamant, probele prevazute la art. 241 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, din cadrul etapei I eliminatorii a examenului pentru definitivare in invatamant, se pot realiza si prin intermediul tehnologiei si a internetului. "
5. La art.242, dupa alin. (4), se introduce un nou alineat, alin 4^1, cu urmatorul cuprins: "(4^1) in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice pentru realizarea carora se impune prezenta fizica a beneficiarilor primari ai sistemului de educatie, in unitatile de invatamant, prin exceptie de la prevederile art.242. alin. (4) personalul didactic de predare, care are o vechime la catedra de cel putin 4 ani de la obtinerea definitivarii in invatamant, poate obtine gradul didactic II, cu conditia promovarii urmatoarelor probe:
a) cel putin doua inspectii scolare, care se pot realiza si prin intermediul tehnologiei si a internetului;
b) o proba scrisa, care contine elemente de didactica specialitatii precum si elemente de pedagogie si de psihologie, cu abordari interdisciplinare si de creativitate, elaborata pe baza unor tematici si bibliografii aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii."
6. La art.242, dupa alin. (5), se introduce un nou alineat, alin 5^1, cu urmatorul cuprins:
" (5^1) in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice in unitatile de invatamant, pentru obtinerea gradului didactic I, colocviul de admitere, inspectiile scolare precum si sustinerea lucrarii metodico-stiintifice se pot realiza si prin intermediul tehnologiei si a internetului".
7. La art.242, dupa alin. (6), se introduce un nou alineat, alin. 6^1, cu urmatorul cuprins: "(6^1) Prin derogare de la prevederile alin.(6), pentru anul scolar 2020-2021, in caz de nepromovare a unei probe din cadrul examenelor pentru obtinerea gradelor didactice II si I, aceasta poate fi repetata in anul scolar urmator. "
8. La art.242, dupa alin.( 7), se introduce un nou alineat, alin. 7^1, cu urmatorul cuprins: "(7^1) in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice pentru realizarea carora se impune prezenta fizica a beneficiarilor primari ai sistemului de educatie in unitatile de invatamant, pentru acordarea gradului didactic I prin echivalarea titlului stiintific de doctor, inspectiile scolare se pot realiza si prin intermediul tehnologiei si a internetului."
PRIM MINISTRU
LUDOVIC ORBAN