"Pastrarea actualului mod de calculare a costului standard per elev/prescolar inseamna adancirea subfinantarii si scaderea calitatii actului educational ca principal efect. Costul standard per elev/prescolar este prin care guvernantii, de-a lungul anilor, nu au facut decat sa mimeze finantarea educatiei. Fara alocari de fonduri calculate in functie de realitatile din scoli, educatia din Romania va continua sa se degradeze intr-un ritm accelerat", au transmis reprezentantii Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI).
FSLI numeste acest sustem de finantare "groparul" invatamantului preuniversitar si considera ca stabilirea "din condei" a valorii costului standard in anul 2010, a insemnat "lovitura de gratie data invatamantului preuniversitar, acesta accelerandu-si prabusirea".
"Carpelile anuale aduse costului standard prin HG au condus la realitatea pe care o vedem astazi: putine unitati de invatamant din cele peste 6.000 se mai pot incadra in cheltuielile de personal si asta nu pentru ca cei care le conduc dau dovada de rea vointa, ci pentru ca actualul cost standard este incorect stabilit" Sunt din ce in ce mai multe cazuri in care unitatile scolare nu se pot incadra in costul standard per elev/prescolar, cum ar fi: unitatile de invatamant din zonele izolate, cu efective mici de elevi la clasa, unitatile de invatamant vocational, care sunt aproape de desfiintare, colegiile si liceele cu peste 30 de elevi la clasa, unde majoritatea cadrelor didactice sunt cu gradul I, precum si gradinitele cu efective de copii la grupa peste media prevazuta de lege. Acest lucru ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru Guvern si Parlament, precum si pentru Presedintele Romaniei", mai spun sindicalistii.
"Asa s-a ajuns la situatia de neacceptat intr-o tara normala, ca parintii sa aduca bani de acasa pentru supravietuirea unitatilor de invatamant. Aceasta este consecinta faptului ca Romania nu este capabila sa aloce in prezent decat 2,9% din PIB de la bugetul de stat pentru educatie, in conditiile in care, conform LEN, ar trebui sa primeasca 6% din PIB. Guvernantii nu au facut in toti acesti ani o analiza serioasa a acestui cost standard, pentru a se ajunge la valoarea lui reala, tinand cont de toate conditiile specifice din unitatile scolare", spun reprezentantii FSLI.
Presedintele, invitat sa se implice mai mult
"Daca se doreste un invatamant de calitate, daca se doreste ca scoala sa formeze forta de munca de care are atata nevoie Romania, daca se doreste sa inceteze migratia romanilor, atunci trebuie crescuta semnificativ investitia in educatie. Guvernantii trebuie sa lase Consiliul National privind Finantarea invatamantul Preuniversitar sa stabileasca valorea corecta a costului standard per elev / prescolar si sa se tina cont de ea sau cea mai buna varianta ar fi eliminarea acestuia.
Pastrarea actualei formule privind stabilirea valorii costului standard inseamna ingroparea definitiva a invatamantului preuniversitar, "groparul" fiind acest cost standard. Consideram, de asemenea, ca Presedintele Romaniei, profesor la baza, este cel care ar trebui sa inteleaga cel mai bine problemele din sistemul de invatamant preuniversitar generate de acest cost standard si ar putea sa solicite partidului care a preluat guvernarea renuntarea la costul standard per elev/prescolar si alocarea a 6% din PIB educatiei, ceea ce ar duce la cresterea calitatii invatamantului din Romania", a declarat Simion Hancescu, presedinte FSLI.