Potrivit Ministerului Educatiei, profesorul entuziast din educatia si ingrijirea timpurie a copiilor detine un set unic de calitati care imbunatatesc semnificativ procesul si mediul de invatare, precum:
- Pasiune pentru predare: Profesorii entuziasti au o dragoste autentica pentru predare si un angajament puternic fata de cresterea si dezvoltarea copiilor pe care ii au in grija.
- Energie si implicare: Profesorii entuziasti sunt energici si se implica activ, facand invatarea relevanta, dinamica si accesibila. Entuziasmul lor este contagios, motivand copiii sa participe si sa exploreze.
- Creativitate: Profesorii entuziasti folosesc metode creative pentru a face activitatile interesante si accesibile.
- Atitudinea pozitiva: Profesorii entuziasti mentin o atitudine pozitiva si incurajatoare, ceea ce ajuta la sustinere si valorizare individuala, fapt care ii ajuta pe copii sa se simta in siguranta si apreciati. Totodata, aceasta atitudine ajuta la construirea unui mediu educational care faciliteaza sentimentul de apartenenta la mediul cresei/gradinitei.
- Rabdare si intelegere: Lucrul cu copiii mici necesita multa rabdare. Profesorii entuziasti inteleg ca fiecare copil invata in ritmul lui si, in acord cu acest principiu, ofera sprijin si incurajare fiecaruia, in functie de nevoile identificate.
- Flexibilitate: Profesorii entuziasti sunt capabili sa isi schimbe strategiile de predare pentru a satisface nevoile diverse ale copiilor.
- Abilitati puternice de comunicare: Profesorii entuziasti comunica eficient, atat cu copiii, cat si cu parintii acestora. Ei sunt capabili sa explice clar conceptele si sa asculte nevoile si preocuparile copiilor si parintilor.
- Empatie si compasiune: Profesorii entuziasti inteleg nevoile emotionale si de dezvoltare ale copiilor mici. Acest lucru ajuta la construirea de relatii puternice, de incredere cu acestia.
- Practica reflexiva: Profesorii entuziasti reflecteaza in mod regulat asupra practicilor lor de predare si cauta modalitati de imbunatatire a acestora. Acest angajament fata de invatarea continua ii ajuta sd ramana eficienti si receptivi la nevoile copiilor din grupa.
"Practicianul din educatia timpurie, prin specificul varstei careia i se adreseaza, are nevoie de o pregatire profesionala riguroasa, guvernata de o buna cunoastere a procesului de dezvoltare a copilului, care sa se afle in complementaritate cu intelegerea Curriculumului pentru educatie timpurie si a principiilor care stau la baza acestuia, reflectate prin proiectarea si desfasurarea unui demers educational coerent pentru copil. Studiile din domeniul stiintelor educatiei ne arata ca pregatirea profesionala trebuie sa fie completata de competente care sa aiba in vedere cunoasterea copilului, mediul de invatare creat si starea de bine a beneficiarilor primari ai educatiei, comunicarea cu toti actorii implicati in procesul de educatie, dezvoltarea profesionala continua si integritatea profesionala", se arata in Scrisoarea metodica pentru anul scolar 2024-2025.
Scrisoare metodica invatamant prescolar 2024-2025
Ministerul Educatiei subliniaza ca, pentru personalul din educatia timpurie, comunitatile profesionale de invatare (cum sunt cercurile pedagogice, mentoratul si cresa/gradinita) sunt importante pentru ca incurajeaza colaborarea si schimbul de practici educationale si idei.
Aceasta abordare colaborativa permite educatorilor sa invete unii de la altii, sa ramana la curent cu cele mai recente cercetari si sa implementeze strategii eficiente, adaptate nevoilor copiilor din grup.
"Comunitatea profesionala de invatare este o comunitate deschisa, bazata pe invatarea de la egal la egal, care favorizeaza practica reflexiva, incurajand educatorii sa-si examineze critic propriile metode de predare si sa caute feedback constructiv de la colegii lor si, uneori, de la parinti si alti specialisti din comunitatea extinsa. Pentru ca acest proces de autoreflectie sa se manifeste, este necesar ca fiecare membru sa aiba sentimentul de aparteneta la grupul de invatare, sa se simta intr-un mediu sigur in care se poate exprima ia mod liber, fara teama/grija de a fi judecat sau etichetat", se mai arata in scrisoarea metodica.
Individualizarea invatarii in educatia timpurie
Ministerul Educatiei aminteste ca in Curriculumul pentru educatie timpurie este promovata si recomandata abordarea individualizata a invatarii copiilor cu varste cuprinse intre nastere si 6 ani. Principiile de aplicare a curriculumului national aduc in atentia practicienilor:
- Principiul individualizarii (organizarea activitatilor tine cont de ritmul propriu de dezvoltare a copilului, de nevoile sale, asigurandu-se libertatea copiilor de a alege activitati si sarcini in functie de nevoile lor);
- Principiul invatarii bazate pe joc (jocul este activitatea copilului prin care acesta se dezvolta natural, prin urmare trebuie sa stea la baza conceperii activitatilor didactice de toate tipurile);
- Principiul diversitatii contextelor si situatiilor de invatare (oferirea unui mediu educational de contexte si situatii de invatare diverse, care sa solicite implicarea copilului sub mai multe aspecte: cognitiv, emotional, social, motric);
- Principiul alternarii formelor de organizare a activitatii: frontal, in grupuri mici, in perechi si individual si a strategiilor de invatare;
- Principiul parteneriatului cu familia si cu comunitatea (este necesar ca intre educatoare si familie sa se stabileasca relatii de parteneriat, care sa asigure continuitate si coerenta in demersul educational; familia reprezinta un partener activ, nu doar receptor al informatiilor furnizate de educatoare referitoare la progresele realizate de copil; totodata, este importanta intelegerea valorii educatiei pentru comunitate si participarea comunitatii la procesul educational, in perioada timpurie).
(Curriculum pentru educafie timpurie, p.5)
Aplicarea acestor principii in activitatea didactica va conduce la diversificarea experientelor de invatare si dezvoltare a copiilor, adaptarea continuturilor la specificul varstei si la particularitatile individuale ale acestora, oferirea unor alternative de actiune, care valorifica jocul ca activitate fundamentala de invatare la varstele timpurii si rolul activ al copilului in propriul proces de invatare.
Deciziile didactice au ca punct de plecare cunoasterea copilului prin urmarirea progresului individual, identificarea intereselor proprii, in vederea valorificarii lor in demersul educational planificat, si prin colaborarea permanenta cu familia, membrii familiei/apartinatorii fiind sursa fundamentala de informare pentru cadrul didactic in ceea ce priveste profilul individual al copilului.
Expunerea copiilor la ecrane in gradinita
Potrivit Ministerului Educatiei, dispozitivele digitale din sala de grupa pot fi utilizate drept instrumente in crearea situatiilor de invatare cum ar fi:
- vizionarea unor scurte filme video (max. 7-8 min),
- imagini cu teme relevante pentru tema saptamanala,
- utilizarea unor aplicatii adaptate varstei ( de exemplu desenul pe tabla interactiva),
- prezentarea/vizualizarea unor mici proiecte personale realizate acasa sau la cresa/gradinita.
Toate aceste experiente reprezinta punctul de plecare pentru alte activitati realizate prin aplicarea unor metode didactice care nu implica expunerea copiilor la ecrane.
Proiecte si programe educationale pentru educatia timpurie
Proiecte lansate de Ministerul Educatiei incepand cu anul 2002 si care continua:
- Programul educational national de stimulare a interesului pentru lectura: Sa citim pentru mileniul trei.
- Programul educational national de educatie ecologica: Ecogradinita.
- Programul educational national de stimulare a interesului pentru educatie fizica si sport Kalokagathia.
- Proiect de educatie pentru valori: Joc, respect si bucurie!
Programe initiate de Ministerul Educatiei sau pentru care Ministerul Educatiei a incheiat parteneriate cu terti:
- Planul national de dezvoltare a literatiei timpurii
- Proiect educational De la joc la educatie financiara
- Proiect educational Gradina de liniste, relaxare si invatare
- Programul Invatare prin Joc
- Programul Educational de Educatie Rutiera
- Proiect educational necompetitiv Educatie timpurie incluziva si de calitate
- Proiect de organizare de grupe Reggio-Emilia (pentru copiii de la nastere la 6 ani).
- Proiectul educational Practici educationale progresive in crese si gradinite.
Scrisoare metodica educatie timpurie 2024-2025