Scrisoare metodica educatie timpurie 2021-2022

de Laura Galescu la 07 Oct. 2021
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scrisoare metodica educatie timpurie 2021-202207Oct.2021

Va prezentam metodica pentru invatamant prescolar 2021-2022.

 
Cercetatorii si organizatiile internationale din domeniul educatiei accentueaza deopotriva ideea conform careia calitatea educatiei timpurii si a educatiei scolare depinde de existenta personalului competent, cu o formare solida (OECD, 2006; UNICEF, 2008; Milotay, 2016).
 
In acelasi timp, profesia didactica a devenit din ce in ce mai complexa (European Commission, 2011a), cu provocari multiple si continue care impun din ce in ce mai mult sprijin pentru specialistii din aceasta zona, atat in formarea initiala, cat si in formarea continua. Mai mult, societatea complexa si atat de diversa in care traim face imposibila azi gasirea solutiilor standard pentru toti copiii/toate familiile.
 
Astfel, Comunitatile Profesionale de invatare/Comunitatile care Educa sunt un raspuns potrivit la provocarile cu care ne confruntam in educatie. Aceste comunitati pot fi descrise ca fiind reprezentate de un grup de oameni care impartasesc si care isi pun intrebari cu privire la practicile lor, intr-o maniera continua, reflexiva, colaborativa, incluziva si orientata catre crestere/dezvoltare impreuna (Stoll et al., 2006, p. 223). Scopul acestora nu este neaparat acela de a fi o comunitate profesionala de invatare, ci mai degraba acela de a imbunatati starea de bine si de invatare pentru copiii si familiile acestora (Ibidem).

Anul scolar 2021-2022, la nivelul educatiei timpurii din Romania, debuteaza ca primul an scolar dedicat constructiei unui sistem de educatie timpurie unitar si incluziv, ca an in care impreuna ne vom mobiliza pentru a sprijini dezvoltarea serviciilor pentru copiii sub 3 ani, respectiv a creselor care sunt preluate de unitati de invatamant prescolar (cf.prevederilor OU nr.100/10.09.2021).
 
In acelasi timp, acest an scolar debuteaza sub deviza Profesorul - agent al schimbarii, John Hattie (Visible Learning, 2012) argumenteaza faptul ca devotamentul si atitudinea profesorilor au cea mai mare influenta asupra progresului elevilor si ca, in plus, acestea sunt cele asupra carora avem un oarecare control si, ca atare, sta in puterea noastra sa generam si sa implementam cu succes schimbarea.

In acest context, ne propunem sa oferim colesilor de la catedra un set de sugestii si recomandari care sa-i sprijine in procesul de proiectare si organizare eficienta a procesului didactic, in aplicarea unor strategii cu ajutorul carora pot oferi suportul adecvat tuturor copiilor pentru a-si atinge potentialul propriu. in acelasi timp, ne dorim ca aceste recomandari sa-i ajute sa construiasca comunitati profesionale de invatare care sa genereze, la nivelul comunitatii, o emulatie in ceea ce priveste educatia.
 
MEDIUL DE INVATARE - o clasa prietenoasa, care reflecta diversitatea si care sustine invatarea fiecaruia si a tuturor
 
 
In ceea ce priveste spatiul in care copiii anteprescolari si prescolari sunt primiti, se misca si se joaca, acesta trebuie sa fie bine gandit si amenajat, astfel incat sa fie o sursa din care copilul se inspira si invata, un loc placut, frumos, in care se simte bine, in siguranta, un loc care le vorbeste lor si celor care il viziteaza despre ce se intampla intr-un serviciu standard de educatie timpurie, indiferent cum se numeste acesta: gradinita sau cresa.
 
Constienti fiind de faptul ca interactiunile copiilor si intreaga lor activitate sunt strans legate de temperamentele acestora, va propunem, legat de amenajarea spatiului si de rolul lui in invatare, sa acordati atentie celor trei categorii de temperamente pe care ati putea sa le intalniti in grupa dumneavoastra: flexibil, timid/retras si activ.
 
Copiii cu temperamentul flexibil respecta regulile, se integreaza usor in grupul de copii si sunt mereu atenti la ce se intampla in grupa si nu vor necesita eforturi deosebite din partea dvs. si o amenajarea speciala a mediului in afara celei deja cunoscute de dvs. si recomandate de curriculumul in vigoare. In schimb, e bine sa stim ca acesti copii pot fi cei care va pot ajuta in a-i sprijini pe ceilalti in procesul de integrare sociala si educationala.
 
Copiii timizi sunt mai sensibili, necesita o atentie deosebita din partea adultului cu care interactioneaza si, eventual, strategii progresive de construire a relatiei cu ceilalti copii. Pentru acestia veti avea nevoie de amenajarea unui colt mai linistit, unde sa se retraga din cand in cand, eventual cu unul dintre colegii cu temperament flexibil pe care il considerati potrivit sau cu care s-a acomodat/empatizeaza deja, veti avea nevoie de rabdare, de incurajare, de joc unu la unu (educatoare - copil), precum si de timp pentru a reusi o integrare fara traume in grupul de copii si in procesul didactic alaturi de ceilalti.
 
Copiii activi sunt cei care solicita toata atentia si toata energia adultului in general si, in cazul de fata, a educatoarei. Acestia au nevoie de spatii largi, cu jucarii si jocuri care sa le satisfaca nevoia de miscare si de foarte multa predictibilitate (a sti/a fi anuntat dinainte ce urmeaza sa faca) i in activitatile de invatare. Asocierea cu un copil cu temperament flexibil sau chiar cu un copil timid, daca acesta prezinta
interes pentru activitatile pe care colegul mai activ le desfasoara, ar putea fi benefica si va poate da ragaz sa rezolvati unele probleme importante in procesul didactic in care sunteti angajati continuu.
 
Creati un spatiu (in grupa sau in spatiile adiacente: hol, o alta sala de grupa libera, o nisa etc.) pentru copiii care sunt ceva mai activi si care pot folosi acea zona pentru a-si satisface nevoia de miscare si, in acelasi timp, gasiti cai de incorporare a miscarii in procesul de invatare dedicat acestora (ex.: bicicleta fixa,care sa aiba un cosulet pe ghidon, in care se gasesc caarti/cartoline corespunzatoare temei pe care o parcurgeti in saptamana /perioada respectiva; o scara fixa, prinsa pe perete; un MP3Player cu secvente muzicale si/sau poezii/povesti cu tematica adecvata saptamanii/perioadei respective; suporturi manipulative, tip Montessori, cu spatiu pentru incheiat-descheiat nasturii, legat-dezlegat sireturile, prins-desfacut capsele, tras fermoarul etc. si pe care se pot plasa imagini in acord cu tematica parcursa sau la care pot lucra in timp ce folosesc MP3Player-ul etc.). De asemenea, oferiti si alte modalitati de incorporare a miscarii in procesul de invatare pentru copiii care sunt ceva mai activi, fara a distrage foarte mult atentia celorlalti copii (ex.: minsi/figurine textile, incarcate cu materiale terapeutice de tipul: nisip, bile plastic sau de poliester etc., pe care le pot manui in timp ce asculta un mesaj, explicatii, povesti, poezii; gheme, fasii de funda care pot fi rulate etc.).
 
Procurati sau realizati dumneavoastra, pentru utilizarea in activitatile zilnice, materiale variate (carti, jucarii, suporturi mnemotehnice, materiale marunte confectionate sau din mediul natural, materiale pentru mici experimente etc.) pe care sa le amplasati in zonele/centre de joaca amenajate temporar sau permanent si care sa reflecte incluziunea si diversitatea si sa permita exercitii si interactiuni culturale, etnice, geografice, sociale diverse, care sa se adreseze diferitelor niveluri de dezvoltare ale copiilor din grupa sau care sa antreneze mai multe tipuri de intelisenta (H. Gardner), cu scopul de a-i ajuta pe copii sa invete lucruri utile si cu placere. Utilizarea acestor materiale se va face in functie de obiectivele stabilite de cadrul didactic, de tema proiectului sau a activitatilor, precum si in functie de dorintele si/sau dispozitiile copiilor.
 
La centrul Biblioteca plasati inscrisuri in limbile materne ale copiilor din grupa si, pe holuri, puteti expune postere, desene, alte tipuri de lucrari colective sau individuale ale copiilor insotite de mesaje care promoveaza incluziunea si diversitatea. Tot la acest centru puteti plasa carti cu povesti, CD-uri cu jocuri, cantece sau povesti, seturi de imagini care sa vorbeasca despre diversitate si unitate (culturala, geografica, etnica, sociala etc.).
 
In zona in care desfasurati intalnirea de dimineata afisati si utilizati, dupa caz, salutul in limbile materne ale copiilor din grupa, salutul in limba romana si in limbile moderne pe care copiii le studiaza la gradinita, precum si expresii uzuale in aceste limbi (materne sau moderne), atunci cand varsta sau interesul copiilor permit acest lucru.
 
Ganditi situatii de invatare diferite care sa corespunda cat mai multor tipuri de inteligenta si asigurati-va ca fiecare copil le poate parcurge in timpul zilei, in diferite momente ale activitatii lor. Acest lucru nu inseamna o schimbare a organizarii obisnuite a grupei in centrele de interes recomandate de curriculumul specific, ci, dimpotriva, acest lucru inseamna a ne folosi de tipurile de inteligenta si a gasi modalitatea prin care aproape fiecare sa fie reflectat in sarcinile pe care copiii le pot indeplini la unul dintre centrele de interes, in functie de tema parcursa la un
moment dat. Astfel, cei carora li se potriveste tipul de inteligenta vizual-spatiala pot viziona un film in centrul Joc de rol/Biblioteca, cei carora li se potriveste tipul de inteligenta verbal-lingvistica pot asocia text/ cuvant cu imaginea potrivita in centrul Biblioteca, iar cei carora li se potriveste tipul de inteligenta kinestezica pot construi diferite obiecte asociate temei pe care toti o parcurg, insa in feluri diferite, la centrul Constructii sau Arta. Copiii vor fi incurajati sa treaca pe la toate aceste zone de invatare, chiar daca au inceput cu zona in care ei se simt cel mai confortabil, iar la finalul zilei, vor avea posibilitatea sa isi impartaseasca toate experientele traite, atat din zona care li s-a potrivit cel mai mult, cat si din celelalte.
 
Solicitati copiilor sa stranga, sa sorteze si sa organizeze jocurile si jucariile, chiar sa ajute in amenajarea spatiului, impreuna cu dvs. Aceasta ii va ajuta sa devina mai ordonati si responsabili.
 
IMPORTANT!
 
Modul in care fiecare cadru didactic reuseste sa armonizeze abundenta/bogatia cu simplitatea, frumosul cu utilul, traditionalul cu modernul si in care realizeaza o imbinare perfecta intre toate acestea si obiectele existente in grupa/gradinita, plantele, culorile, mirosurile, ca parti componente ale aceluiasi ansamblu inseamna respect pentru copil si pentru profesie.
 
Abundenta de materiale/supraincarcarea si calitatea dotarilor de care dispune grupa/gradinita nu genereaza neaparat un spatiu eficient pentru invatare si nu reprezinta o garantie a faptului ca acesta raspunde nevoilor copiilor.
 
Spatiul de care dispun copiii trebuie sa fie caracterizat ca fiind curat, util, interactiv, estetic, flexibil, adecvat la sarcinile gandite in raport cu curriculumul specific, confortabilil si, mai presus de orice, un spatiu care vorbeste despre VALORI ale societatii/comunitatii.
 
Organizati centre de interes care se potrivesc nevoilor educationale ale copiilor dvs. si nu organizati mai mult de doua centre pentru copiii de 2 si 3 ani.
 
Nu uitati de respectarea masurilor de organizare a activitatii in cadrul unitatilor/institutiilor de invatamant in conditii de siguranta epidemiologica pentru prevenirea imbolnavirilor cu virusul SARS-Cov-2 in vigoare!
 
JOCUL - valorificarea optima a acestuia in copilaria timpurie
 
Jocul, definit de pedagogul Jean Piaget ca "pol al exercitiilor functionale in cursul dezvoltarii individului", angajeaza plenar copilul, atat pe verticala, cat si pe orizontala activitatii psihice. Desi jocul este recunoscut ca un autentic instrument al mintii, de cele mai multe ori este doar o forma de exprimare, un instrument, in contextul mai extins al invatarii.
 
Prin joc se afirma eul copilului, personalitatea sa, in acest fel contribuind la eliberarea si extinderea eului, asigurand satisfacerea unei game foarte largi de trebuinte, de la cele cognitive, de explorare, la cele de valorificare a potentialului de care dispune, de la trebuintele perceptorii si motorii, la trebuintele de autoexprimare in plan comportamental, totul fiind in raport cu ansamblul vietii mintale si al adaptarii intelectuale. Din aceste considerente, jocui este tipul de activitate, metoda si mijlocul de baza folosit in activitatile cu copiii mici, care si-a dovedit de-a lungul timpului eficienta deosebita.
 
In perioada copilariei timpurii, prin joc, copiii invata mult mai repede decat in oricare alta perioada a vietii, insa invatarea trebuie sustinuta de factori precum dragostea, atasamentul, atentia, incurajarea, stimularea intelectuala, in afara de securitate, nutritie si ingrijire. Acesti factori, cumulati, vor avea efecte benefice, stimulative si de durata asupra dezvoltarii cerebrale si nu numai.
 
Experientele pozitive din gradinita si, respectiv, din jocul pe care copilul il desfasoara acum, au un rol important in formarea unui creier sanatos, capabil sa reactioneze adecvat la stimulii de orice natura ar fi acestia, in formarea obisnuintei de a frecventa ritmic o institutie de invatamant si in mentinerea dorintei de a invata pe tot parcursul scolaritatii viitoare si al vietii.
 
In acest context, incercati sa gasiti sau sa concepeti jocuri noi care, in afara de starea de bine oferita copiilor, au efect asupra dezvoltarii copiilor. Initiati jocuri mai complexe sau mai simple care, indiferent de structura, complexitatea si forma lor, sa presupuna si un efort fizic care sa ii dea copilului sansa de a-si consuma enormele rezerve de energie de care dispune, sansa de a avea trairi afective simple (furie, placere, uimire, exuberanta) si/sau emotii complexe (bucurie, frica), cu rol in declansarea unor manifestari motivationale diferite.
 
Desfasurati jocuri specifice domeniilor de dezvoltare corespunzatoare varstei timpurii, pentru atingerea potentialului maxim pe toate palierele acestei dezvoltari sau initiati jocuri senzoriale, intrucat stimularea simturilor sta la baza cunoasterii, iar copilului mic trebuie sa i se creeze ocaziile activarii acestora pentru a putea invata despre sine, despre lucrurile care il inconjoara, despre natura, despre lume. Experienta senzoriala faciliteaza formarea unor abilitati, deprinderi care il ajuta pe copil sa se protejeze fata de obiecte si situatii periculoase, cum ar fi:
cunoasterea semnificatiei culorilor semaforului il va proteja de accidente rutiere, depistarea cu usurinta a mirosurilor poate inlatura pericolul unui incendiu, a unei explozii etc, detectarea cu precizie a zgomotelor/ sunetelor permite copilului sa ia masuri, decizii folositoare sau sa ceara ajutor.
 
IMPORTANT!
 
Cele mai eficiente metode pentru a stimula dezvoltarea copilului sunt interactiunea directa a acestuia cu mediul si elementele sale, exercitiul si jocul.

La oricare din aceste mijloace se apeleaza, la varsta mica totul poate fi o joaca si este recomandat sa fie asa.
 
Atunci cand educatoarea apreciaza nevoia derularii jocului liber de catre un copil/un grup de copii, acesta poate fi plasat si in alte momente ale zilei decat cele recomandate de Programul zilnic promovat de curriculumul specific, chiar si cu depasirea intervalului orar de 30 de minute, pentru a oferi copiilor posibilitatea de a interactiona unii cu altii, de a intari relatiile intre copii pe cale naturala si de a consolida grupul sau pentru a avea ragazul unei abordari individualizate a acestuia /acestora. Puteti incepe activitatile planificate si de la momentele de joc liber al copiilor, unde puteti observa dorintele, nevoile si apiecarea copiilor pentru anumite teme.
 
Dati sens jocurilor, indiferent de tipul acestora, fiindca este activitatea care defineste copilul si-i sprijina intelegerea, cunoasterea, evolutia si dezvoltarea, ii creeaza starea de bine si-i provoaca bucuria de a invata si de a fi impreuna cu altii.
 
Dati copiilor o voce, prin a considera mereu ce doresc si a le orienta activitatile cu rabdare si intelegere, pornind mereu de la nevoile lor reale.
 
Tineti seama ca invatarea copiilor prin joc se petrece tot timpul, nu doar la jocurile didactice si acordati atentie momentelor in care copiii se joaca liber si aleg sa fie impreuna.
 
Gasiti prilejul de a merge cu copiii in natura (parc, padure, spatiu verde amenajat) si incepeti activitatile din acest mediu natural.
 
PROIECTAREA SI PLANIFICAREA ACTIVITATILOR CU COPIII - planificarea unor activitati care ii angajeaza plenar si eficient pe copii
 
Pornind de la teoria autoconcordantei (Panisoara apud DePaulo - 2021), trebuie sa urmarim obiectivele care ni se potrivesc. Daca alegem gresit, daca urmarim obiective care nu reflecta cine suntem cu adevarat, chiar daca atingem obiectivele respective, nu ne vom simti fericiti sau impliniti. Cu atat mai mult, atunci cand este vorba despre copiii pe care i-am primit spre formare, alegerile pe care le facem trebuie sa
concorde cu nevoile lor de educare, invatare, dezvoltare. Astfel, pentru a nu "gresi" sau pentru a nu face lucrurile intamplator, tot ceea ce are legatura cu procesul didactic din gradinita trebuie atent planificat si bine proiectat.
 
Chiar daca dispuneti de o experienta frumoasa la grupa sau chiar daca presupuneti ca totul va este clar, inainte de a va desfasura activitatile trebuie sa acordati o atentie deosebita planificarii (anuala, tematica, saptamanala) si proiectarii (proiectele tematice, activitatile zilnice). In acest caz si activitatile vor avea mai multa coerenta si consistenta, iar continutul acestora va fi mult mai bogat si adaptat nevoilor copiilor din grupa. Totodata, buna pregatire sprijina buna comunicare cu copiii si cu alte colege, cu parintii si colaboratorii.
 
Pentru o buna proiectare, va propunem o trecere in revista a pasilor necesari in cadrul acestui proces.
 
 
IMPORTANT!
 
Activitatea didactica se planifica anual si saptamanal, in acord cu planul de invatamant si metodologia de aplicare a lui.
 
Planificarea anuala se realizeaza pe proiecte tematice si teme saptamanale independente care sa fie corelate/distribuite pe cele 6 teme anuale de studiu.
 
Tema/ ideea se alege pornind de la interesul copiilor fata de un subiect, de la dorinta si capacitatea educatoarei de a dezvolta cu copiii un anumit subiect din diferite domenii de cunoastere; viata sociala, stiinta, literatura etc. Tema va fi sugerata de descriptivul celor sase teme anuale de studiu, unele evenimente majore din viata copiilor, a societatii sau de anumite traditii si obiceiuri specifice.
 
 




CATEVA DESCHIDERI IN CEEA CE PRIVESTE CONTINUTURILE INVATARII SI CATEVA DESCHIDERI IN CEEA CE PRIVESTE DESFASURAREA ACTIVITATILOR
 
Asumati-va rolul de curator de continuturi. Este un rol la care poate nu ne-am gandit pana acum, insa el este din ce in ce mai evident in comportamentul nostru, al tuturor: gasim un continut care ne place si povestim cunoscutilor despre el, trimitem cunoscuttilor un link catre un blog/o pagina cu informatia care noua ni s-a parut interesanta si care, la randul ei ar putea ajunge si la altii.

In cazul cadrelor didactice, invitatia este de a selecta continuturi noi si interesante din punct de vedere pedagogic si de a le impartasi, indiferent de canalul de comunicare, cu colegii, cu parintii/reprezentantii legali ai copiilor. Si, mai mult, asumatti-va acest rol si in raport cu copiii, selectand pentru ei cele mai potrivite informatii (in format text sau sub forma unor imagini, a unui film, a unei bucati muzicale etc.) in functie de tema, interesul acestora ca grup sau interesul individual al fiecaruia, de nivelul sau nevoile lor la un moment dat.
 
Atunci cand ne referim la continuturi, atentia noastra ar trebui sa se indrepte catre doua zone importante, vehiculate pe scara larga in educatie in ultimii ani, respectiv: educatia STEAM (aplicarea conceptelor stiintifice in lumea reala prin intermediul tehnologiei, ingineriei, artei si matematicii) si educatia pentru valori.
 
Educatia STEAM cere profesorilor sa parcurga sase pasi secventiali cu copiii/elevii pentru a-i ajuta pe acestia sa dezvolte un proces de invatare autentic.
 
1. Focalizarea - solicita  copiii/elevii sa invete sa identifice intrebarile/problemele esentiale care necesita raspunsuri. Profesorii trebuie
sa manifeste o intelegere clara cu privire la modul in care aceste intrebari/probleme care pot sa apara se coreleaza cu standardele
educationale.
 
2. Detaliul - aceasta faza se focalizeaza pe identificarea aspectelor-cheie care au creat intrebarea/problema initiala si cum reflecta aceste elemente cunostinte si deprinderi pe care copiii/elevii le au deja si care ii sprijina in aflarea raspunsului.
 
3. Descoperirea inseamna a aduce impreuna cercetarea si analiza a ceea ce se potriveste si ce nu se potriveste cu problema de rezolvat.
 
4. Aplicarea - aduce impreuna invatarea si cercetarea pentru a rezolva problema/a raspunde la respectiva intrebare. Copiii/elevii incep sa vada cum pot sa creeze solutii inovative folosindu-se de toate informatiile si instrumentele pe care le au la dispozitie.
 
5. Prezentarea - permite impartasirea a ceea ce au invatat; copiii/elevii exprima intr-un mod creativ ceea ce au acumulat in procesul cunoasterii cu privire la o tema si dau/primesc feed-back.
 
6. Legaturi - copiii/elevii au oportunitatea de a-si revizui munca si de a incorpora ceea ce au invatat din feed-backul primit de la colegi sau de la profesor.
 
Incercati, asadar, sa priviti activitatile cu copiii, indeosebi cele focalizate pe domeniul experiential stiinte si din aceasta perspectiva a educatiei STEAM.
 
Definite ca "idei abstracte despre ceea ce societatea crede ca este bun, drept si dezirabil" valorile sunt aspecte definitorii ale identitatii culturale (Goodman, 1992). Valoarea contine in structura ei o componenta cognitiva, una afectiva si una comportamentala. Pe baza valorilor sunt apreciate actiunile sociale si sunt determinate alegerile pe care indivizii le fac. Procesul de raportare la valori determina formarea atitudinilor, a conduitei personale, a comportamentului. In acest context, este important ca profesorii sa cunoasca foarte bine valorile care ne
definesc pe noi ca popor.
 
Cultura romaneasca abunda in marturii de valoare ale inaintasilor nostri proveniti din toate mediile si straturile societatii - scriitori, istorici, jurnalisti, membri ai clerului, ganditori, oameni obisnuiti, oameni politici, marturii care ar trebui sa ne fie familiare si de la care putem porni in a-i educa pe copii. Un exemplu de prietenie putem gasi in relatia celor doi scriitori lon Creanga si Mihai Eminescu, o ilustrare a dragostei de tara o putem realiza folosindu-ne de cateva dintre faptele domnitorului Stefan cel Mare, o discutie despre regele sculpturii lumii - Brancusi sau despre regele poeziei - Vasile Alecsandri pot sa sadeasca in sufletul copiilor mici dragostea si pretuirea pentru valori umane importante.
 
Asadar, consideram ca trebuie acordata o atentie deosebita cunoasterii si pastrarii culturii si traditiilor neamului romanesc si, implicit, a cunoasterii evenimentelor istorice, culturale, religioase, sociale specifice: Ziua Nationala, Nasterea Mantuitorului, Ziua Culturii Romane / Ziua Eminescu, Ziua Unirii, Ziua lui lon Creanga; Ziua Independentei Romaniei, Ziua Invatatorului etc. si acest lucru se poate face fie prin conceperea unor proiecte tematice care sa abordeze astfel de teme, fie prin organizarea unor activitati extrascolare.
 
De asemenea, este important sa cultivam copiilor dragostea pentru limba romana si pentru o exprimare corecta, indeosebi prin exemplul oferit de cadrul didactic, precum si prin activitati in care sa se acorde o atentie deosebita acestor aspecte: jocuri didactice, jocuri-exercitiu, activitati de lectura dupa imagini, de repovestire etc.
 
Pentru a inlesni intelegerea si invatarea, atunci cand este posibil, transformati continutul stiintific pe care doriti sa-l transmiteti copiilor intr-o poveste credibila, usor de inteles si de decodat pentru acestia, intrucat activitatile de povestire/ lectura educatoarei sunt foarte indrazite de copii si activeaza parti ale creierului care le faciliteaza angajarea profunda, emotionala intr-o activitate de invatare.
 
Pentru fixarea cunostintelor si pentru aprofundarea/evaluarea acestora, conturati-va propria abordare si impartiti cat mai des grupa in grupuri mici de invatare colaborativa, incurajandu-i sa lucreze impreuna, sa duca la bun sfarsit o sarcina asumata in grup si intr-un anumit interval de timp, agreat in comun etc.
 
Identificati sau creati modalitati inedite de apreciere a efortului si a rezultatelor copiilor (individual sau in grup) in ceea ce priveste invatarea prin joc. Se poate realiza, pe langa alte metode, o harta individuala de progres, care poate fi completata la finalul zilei sau la finalul saptamanii sau poate fi o harta de progres a grupei, pe care copiii o pot contura impreuna cu cadrul didactic la sfarsitul zilei / saptamanii / proiectului tematic / semestrului etc.
 
IMPORTANT!
 
Implicati-va in jocul copiilor! Studiile arata ca in copilaria mica relatia copiilor cu educatoarea joaca un rol crucial in dezvoltarea abilitatilor academice, emotionale si sociale (e.g., Birch & Ladd, 1997; Hamre & Pianta, 2001; Howes, Phillipsen, & Peisner-Feinberga, 2000; Pianta & Stuhlman, 2004). In absenta parintilor, educatoarea reprezinta figura de autoritate la care copilul se raporteaza pentru a primi ajutor si
indrumare. (Hamre & Pianta, 2001, 2006). in acest sens, educatoarea reprezinta baza de siguranta prin care copilul poate explora contextul srupei si interactiunea cu ceilalti copii (Birch & Ladd, 1997; Thijs & Koomen, 2008).
 
Oferiti copiilor posibilitatea de a petrece o perioada de timp cu ei insisi sau in grup, asa cum le place, cu materialele/jucariile care le plac cel mai mult, legate sau nu de tema pe care o parcurgeti. Aceasta perioada poate fi aceea mentionata in programul zilnic din curriculumul specific (joc liber sau de activitate individuala de explorare a unui subiect de care este interesat copilul) sau o alta pe care dvs. o alocati acestei nevoi, in functie de cat de nelinistiti par a fi copiii sau cat de mult si-au pierdut interesul pentru ceea ce dvs. ati gandit pentru scenariul zilei respective.
 
DEZVOLTAREA SOCIO-EMOtIONALa - cai de sprijin pentru o invatare socio-emotionala care favorizeaza succesul scolar
 
Stimularea socio-emotionala este strans legata de dezvoltarea unor procese cognitive care au loc in viata copilului: achizitionarea limbajului, intelegerea relatiei cauza-efect, capacitatea de transfer, de generalizare si capacitatea de reglare a atentiei si nu numai.
 
Dezvoltarea si educatia socio-emottionala a copilului se recomanda a fi abordate din trei perspective: cea a copilului, a parintelui si a profesionistilor din gradinita. Nu este suficient sa invatam copiii sa recunoasca emotiile, sa le exprime si apoi sa le gestioneze daca nu sunt implicati si parintii in acest proces.
 
Comportamentul, atitudinea si obisnuintele noastre influenteaza echilibrul emotional al copilului. Etichetarea, mesajele critice, feedbackul negativ oferit copiilor din partea adultilor au efecte negative asupra starii emotionale a acestora si, implicit, asupra comportamentelor lor.
 
Educatia socio-emotionala nu se realizeaza doar prin activitati special proiectate sau cand continuturile tematice selectate o cer. Educatia socio-emotionala se face de la intrarea copilului in gradinita pana la plecare, fiecare gest, tonalitate a unui raspuns, fiecare privire, zambet sau comportament observat de catre copil la noi constituie o "lectie" de educatie socio-emottionala. La fel si in familie. Ca atare, intre preocuparile noastre trebuie sa se regaseasca activitati destinate educatiei parintilor, privitoare la aspectele semnalate (sub forma atelierelor scurte, online si/sau fata in fata, cu grupuri de 10-12 parinti) si activitati destinate educatoarelor, ateliere de reflectie si analiza a propriilor comportamente in relatia cu copiii, in cadrul carora se identifica solutii impreuna pentru situatiile deosebite, concrete din grupa/grupele gradinitei.
 
Sa invatam impreuna, concret, educatoare, parinti, copii cum sa gestionam un conflict mic aparut, cum sa oferim feedback formativ etc.
 
In cadrul atelierelor, precum si in interactiunile zilnice cu copiii, incurajati-i sa-si exprime starile si dorintele (Acum sunt suparat si nu vreau sa ma joc cu colegul meu) si sa puna intrebari cu privire la starea lor emotionala sau a altor copii (De ce plange Maria?). Prin astfel de demersuri se incearca recuperarea unor intarzieri in sfera limbajului (daca sunt), insusirea unor termeni care descriu diverse emotii si
stari emotionale (trist, nervos, suparat, bucuros, nerabdator), ca prerechizita pentru reglarea emotionala viitoare. Daca unui copil nervos i se descrie mimica fetei si senzatiile corporale pe care le simte in momentul respectiv (inima bate mai repede, fata i s-a inrosit, transpira, este incruntat, strange din pumni, bate din picioare, ridica vocea etc.) si i se denumeste emotia pe care o traieste (i se spune ca este nervos), acesta va recunoaste si va constientiza emotia cu toate manifestarile sale.

Descrierile facute de educatoare vor putea sprijini copilul in a preveni un alt acces de nervi, prin identificarea timpurie a semnalelor corporale si prin etichetarea corecta a starii sale. De asemenea, copilul trebuie sprijinit sa inteleaga corect cauza propriei emotii, pentru ca, in timp, sa dobandeasca o abilitate cognitiva care mediaza dezvoltarea emotionala si sociala, si anume rationamentul si capacitatea de a se autoregla din punct de vedere emotional.
 
Intervenind punctual si pe loc in anumite situatii veti contribui la dezvoltarea unui set de abilitati socio-emotionale privind: recunoasterea si denumirea emotiilor proprii si ale altora, utilizarea adecvata a unor termeni care exprima mai multe emotii (teama, furie, ingrijorare, tristete, bucurie, nerabdare etc.), identificarea a ceea ce ar simti un alt copil intr-o anumita situatie, cum sa iti faci prieteni, cum sa sa intretii o conversatie, cum sa respecti regulile grupului, sa primesti si sa faci complimente, cum sa negociezi, sa cooperezi, sa oferi ajutor la nevoie sau sa il ceri etc.
 
Utilizati diverse instrumente (metrul / roata / diagrama / tabela emotiilor) pentru a verifica starea emotionala a copiilor in raport cu procesul de invatare (fie la inceputul zilei, fie la inceputul unei activitati/a unui proiect tematic cu un grad crescut de noutate, fie la sfarsitul zilei etc.) si pentru a regla starea acestora, promovand si incurajand emotiile pozitive si starea de bine. In acest scop, se recomanda utilizarea unor emoticoane frumoase, cu impact asupra atitudinii copiilor si dorintei de a avea o stare de bine, reflectata si intr-o imagine frumoasa, stimulativa. Aceste instrumente / inventare ale emotiilor copiilor pot fi utile si in repartitia pe zone / centre de activitate: cei care se simt plini de energie (culoarea verde) pot fi indrumati catre Centrul Constructii sau la Joc de rol, iar pe cei mai putin energici, tristi, somnorosi etc. (culoarea galben sau rosu) ii putem indruma catre Centrul Biblioteca sau Nisip si apa sau catre o activitate individuala la Masa luminoasa.
 
Marea majoritate a psihologilor considera ca empatia sta la baza dezvoltarii inteligentei socio-emotionale si este definita ca procesul prin care participam la experienta emotionala a altei persone si intelegem modul in care se simte. De aceea, sprijiniti copiii sa invete sa ofere sprijin si sa empatizeze cu cei care au nevoie de ajutorul lor.
 
Totodata, incurajati copiii in a face alegeri cu privire la ceea ce vor sa invete si in a-si asuma rolul decisiv in invatare. Oferiti-le materiale, instrumente, situatii pentru a putea face alegeri. Puteti folosi, printre altele, instrumente precum Tabelul responsabilitatilor sau Tabla cu sarcini de realizat in pereche si cutiile aferente indeplinirii sarcinilor (Planul Dalton).
 
IMPORTANT!
 
Comportamentele adultilor, parinti si educatoare, constituie adevarate modele de invatare a abilitatilor de viata ale copiilor prescolari. Toate reactiile adultilor din jurul copiilor - cognitive (ce gandim), emotionale (ce simtim) si comportamentale (cum reactionam) influenteaza si modeleaza atitudinile si comportamentele copiilor.

Copiii invata in functie de ce fac adultii si mai putin din ceea ce spun acestia, fiindca observa si imita comportamentele noastre.
 
Pentru dezvoltarea abilitatilor de viata este foarte important ca adultii, din jurul copiilor sa aiba reactii cu mesaj de invatare pentru copil si sa adopte comportamente care sa fie acordate cu obiectivele de invatare planificate si nu cu starile si emotiile personale.
 
COMUNITATI DE INVATARE - lectii pentru viata, lectii pentru o stare de bine
 
Amintiti-va de importanta partenerilor care nu sunt in grupa, alaturi de dvs. si de copiii, respectiv parintii/reprezentantii legali ai copiilor din grupa. Asigurati mijloace de comunicare diverse si eficiente cu acestia si o unitate de cerinte in raport cu copiii. Astfel, concepeti mici scrisori catre parinti, in care sa le prezentati, din cand in cand, evolutia propriului copil, mentionand ce activitati s-au desfasurat pana la acel moment, ce raspunsuri a dat copilul lor sau ce reactii deosebite a avut, ce progrese a facut in raport cu sine si cu nivelul precedent, ce asteptari aveti de la dansii in ceea ce priveste sprijinul oferit copilului etc. Totodata, implicati parintii/apartinatorii (parinti, bunici, frati) in cel mai activ mod cu putinta, prin participarea la activitatea de lectura (ex.: Momentul povestilor) sau prin intermediul unei inregistrari; implicati parintii lansandu-le invitatii in calitate de specialisti in diferite domenii de activitate care se leaga de tema proiectului tematic derulat la grupa/tema saptamanala/tema concurenta (ex.: parintele angajat la Filarmonica care le canta copiilor la instrument si le impartaseste din experienta lui profesionala).
 
Transmiteti parintilor/reprezentantilor legali mesajul ca sunteti acolo pentru a le raspunde la intrebarile si preocuparile legate de educatia si evolutia copiilor lor si construiti/planificati cai si mijloace prin care sa va asigurati ca acest lucru se intampla. Si, nu uitati, orice aspect abordat in comunicarea cu celalalt este o problema de perspectiva!
 
De asemenea, cooptati parintii si colaboratorii cu privire la activitatile in care valorificati specificul national (limba, istorie, geografie, credinta, obiceiuri, traditii, folclor), puneti in valoare si diversitatea culturala, etnica, lingvistica, religioasa, difuzati informatii utile cand evenimentele / sarbatorile se petrec in timpul liber, sub forma de link-uri, texte literare (istorioare, poezii), filmulete etc.
 
Important!
 
Dati valoare activitatilor desfasurate si/sau promovate, oferind tuturor celor cu care interactionati modelul propriu de exprimare, documentare, informare, respect si promovare a multiculturalitatii, de toleranta si traire autentic romaneasca, de profesionalism si determinare.
 
PROIECTE SI PROGRAME EDUCATIONALE RECOMANDATE A SE DERULA IN ACEST AN SCOLAR
 
Sa citim pentru mileniul trei - proiect lansat de ME, finantare locala;
 
Kalokagathia - proiect lansat de ME, finantare locala;
 
Educatie timpurie incluziva si de calitate (ETIC) - proiect necompetitiv derulat de ME, Univ.stefan cel Mare SV, Univ.Aurel Vlaicu AR si Univ.din Pitesti
 
Romania creste cu tine - Educatia timpurie o investitie in viitor (abordarea Primokiz) - proiect coordonat de Centrul Step by Step, SbS International, Fundatiile Jacobs si Botnar, Elevetia, parteneriat cu ME;
 
Citeste-mi 100 de povesti - proiect coordonat de Asociatia OvidiuRo, parteneriat cu ME
 
Ateliere de dezvoltare socio-emotionala - proiect lansat de Asociatia Ovidiu Ro in parteneriat cu ME, Centrul Step by Step, Asociatia Cu alte Cuvinte, Fundatia Noi Orizonturi
 
Gradina de relaxare, liniste si invatare (GRLI) -  referinte Silvia Breben si jud.CL, CJ, CS, CV, DB, DJ, IF, MH;
 
Planul Dalton - referinte, ISJ Constanta;
 
Cursul Magia Lecturii (oct.-dec.2021), un curs dezvoltat de specialisti si practicieni si pus la dispozitie in premiera, in mod gratuit de Asociatia Lectura si Scrierea pentru Dezvoltarea Gandirii Critice Romania si Asociatia OvidiuRo (pentru participare se pot crea conturi pe https://www.ovid.ro/contul-tau/);
 
Program de educatie parentala - referinte ISJ Prahova;
 
Practici educationale progresive in gradinita (PEPG) - referinte ISJ Braila;
 
Ateliere de educatie socio-emotionale pentru parinti, educatoare, copii - referinte, Gradinita Casuta cu povesti, Bistrita.
 
 
TEME RECOMANDATE PENTRU CERCURI PEDAGOGICE, ACTIVITATI METODICE
 
Propunerea noastra pentru acest an scolar, in ceea ce priveste dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice, vizeaza analizarea posibilitatii de derulare in format fizic sau online, in functie de situatia epidemiologica a localitatii in care se gaseste unitatea de invatamant, a unor activitati din categoria celor care sprijina dezvoltarea profesionala (activitati metodice, cercuri pedagogice etc.) cu teme selectate, in urma unei analize la nivelul unitatii de invatamant, din temele abordate in anii anteriori sau din cele nou propuse.
 
Teme din anii anteriori:
 
 
Educatia outdoor;
 
Visible learning - pasi spre o invatare autentica;
 
Educatia incluziva;
 
Dezvoltarea socio-emottionala a copiilor prescolari;
 
Invatarea colaborativa - idei si solutii adaptate nivelului de varsta prescolar;

Metodele interactive de grup;
 
Activitatile integrate;
 
Metoda proiectelor in invatamantul prescolar;
 
Diversitatea culturala in activitatile cu prescolarii;
 
Contexte si instrumente pentru dezvoltarea gandirii laterale la copilul prescolar,;
 
Modalitati de comunicare si invatare online in invatamantul prescolar.

 
Teme noi:
 
 
Gradina de relaxare, liniste si invatare - schimburi de idei;
 
Strategii de sprijin pentru invatare pentru copiii cu autism;
 
Proiectarea activitatilor in echipa si derularea in comun a unui proiect tematic - experiente impartasite;
 
Cum sa devii profesorul care aduce bucuria in ochii copilului si recunostinta in sufletul parintelui;
 
Activitatea educatoarei la grupele combinate - provocari si impliniri;
 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

scrisoare metodicascrisoare metodica 2021scrisoare metodica 2022scrisoare metodica educatie timpuriemetodica invatamant prescolarmetodica educatori


x

Lasa un raspuns




26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Va oferim GRATUIT Raportul Special
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Descarca GRATUIT
Raportul Special

26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Va oferim GRATUIT Raportul Special
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x