Cele doua federatii sindicale din invatamantul preuniversitar, Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI) si Federatia Sindicatelor din Educatie (FSE) „Spiru Haret” au declansat un val de proteste in mai multe orase din tara si ameninta ca se pregatesc de greva generala.
Potrivit calendarului anuntat intr-un
comunicat, protestele vor continua si in luna aprilie:
1. Pichetarea sediului Guvernului si a sediilor prefecturilor in lunile martie si aprilie 2023;
2. Mars de protest desfasurat in Bucuresti in luna mai 2023;
3. Declansarea grevei generale in ultima decada a lunii mai;
4. Alte actiuni specifice.
"Suntem profund dezamagiti de lipsa de raspuns din partea Executivului si consideram ca aceasta este, de fapt, o invitatie la noi proteste, printre care si demararea grevei generale in educatie. Guvernul Romaniei se face responsabil in totalitate pentru starea sistemului de invatamant national, dar si de efectele acestor proteste asupra procesului de educatie", se arata in comunicatul celor doua federatii sindicale.
Revendicarile sindicatelor profesorilor
FSLI si FSE „SPIRU HARET” cer de urgenta Guvernului Romaniei sa gaseasca solutii la urmatoarele:
a) rezolvarea problemei aplicarii integrale a dispozitiilor Legii – cadru nr. 153/2017 pentru toate categoriile de salariati din invatamant, astfel incat toate categoriile de salariati din sistemul educational sa beneficieze de salariul de baza prevazut de aceasta lege pentru anul 2022;
b) identificarea unor solutii pentru cresterea veniturilor personalului didactic auxiliar;
c) adoptarea, in regim de urgenta, a normativelor pentru personalul nedidactic si personalul didactic auxiliar, avand in vedere ca normativele care se aplica sunt din anul 1998;
d) aplicarea regulamentelor privind acordarea sporurilor pentru conditii de munca, intrucat salariatii din invatamant sunt singurele categorii de bugetari care nu beneficiaza de acordarea acestor sporuri;
e) in noua lege de salarizare, grila propusa trebuie sa pozitioneze personalul din invatamant pe o treapta superioara celei actuale in ierarhia functiilor bugetare, in raport de importanta sociala a activitatii prestate;
f) remedierea anomaliilor actuale in ceea ce priveste salarizarea celor care ocupa functii de conducere, indrumare si control, avand in vedere ca, dupa ce veniturile acestora au ramas nemodificate in ultimii patru ani, se constata ca acestea sunt inferioare salariatilor care ocupa functii de executie;
g) instituirea, prin lege, a regulii indexarii anuale a salariilor personalului platit din fonduri publice, cu rata inflatiei;
h) plata suplimentara a personalului din unitatile/institutiile de invatamant nominalizat in echipele de proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile;
i) plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar si nedidactic.