Este vorba de aproape un sfert din norma didactica (4 din 18 ore/saptamana), alocat pregatirii remediale sau de stimulare a excelentei. In acest fel, sustin reprezentantii Ministerului Educatiei, profesorii sunt incurajati sa renunte la meditatiile acordate in privat si sa lucreze mai mult cu toti elevii, la scoala.
Intr-un interviu acordat Digi24, Sorin Ion, secretar de stat in Ministerul Educatiei, a vorbit despre impactul modificarilor la norma didactica din noua lege a Educatiei.
„Una din masurile pe care le prevede proiectul legii invatamantului preuniversitar este ca incercam sa mutam aceasta pregatire suplimentara sau meditatii, cum ne place sa le spunem, la scoala. Masura este bine definita, pentru ca norma profesorului, care actualmente este alcatuita doar din ore de predare-evaluare, poate fi compusa si din ore de pregatire suplimentara pentru elevi: fie pregatire remediala, fie pregatire de excelenta. Si asta nu e deloc neglijabil, pentru ca vorbim pana la aproape un sfert de norma. Deci 4 pe saptamana din 18 pot constitui ore care actualmente la scoala nu se platesc”, a declarat secretarul de stat.
Legea in vigoare prevede ca in norma didactica pot fi alocate 2-3 ore pentru pregatirea remediala sau pentru cea de performanta.
Extras din proiectul Legii invatamantului preuniversitar, varianta Deca
CAPITOLUL XIV – NORMA DIDACTICA
Art. 202
(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizeaza intr-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe saptamana, si cuprinde:
a) activitati didactice de predare-invatare-evaluare si de instruire practica si examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de invatamant, de pregatire pentru evaluari/examene nationale si/sau pentru obtinerea performantei educationale, precum si de invatare remediala;
b) activitati de pregatire metodico-stiintifica, activitati de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta scolii, in acord cu nevoile elevilor;
c) activitati de educatie, mentorat si alte activitati complementare procesului de invatamant;
d) activitati de management al clasei;
e) activitati specifice elaborarii, implementarii si evaluarii proiectelor educationale;
f) activitati de sprijin pentru persoanele care ocupa functia didactica de profesor itinerant si sprijin incadrul CJRAE/CMBRAE.
(2) Suplimentar fata de activitatile mentionate la alin. (1), dupa obtinerea gradului didactic I, personalul didactic de predare poate avea si activitati extradidactice, si activitati pentru crearea si functionarea cluburilor, cercurilor STIAM, care incurajeaza cercetarea/inovarea. Suplimentar dupa obtinerea titlului de profesor emerit, personalul didactic de predare poate desfasura activitati de stimulare a excelentei didactice, de diseminare si schimb de bune practici pedagogice cu alte cadre didactice de la nivelul sistemului de invatamant, precum si activitati de formare a mentorilor. Aceste activitati sunt remunerate in regim de plata cu ora. Conditiile de participare a cadrelor didactice la organizarea si functionarea cluburilor si cercurilor STIAM se stabilesc prin metodologie aprobata prin ordin al ministrului educatiei.
(3) Activitatile concrete prevazute la alin. (1) si alin. (2), care corespund profilului profesional, specializarii si aptitudinilor persoanei care ocupa postul didactic respectiv, sunt prevazute in fisa individuala a postului. Aceasta se aproba in consiliul de administratie, se revizuieste anual si constituie anexa la contractul individual de munca.
(4) Norma didactica de predare-invatare-evaluare, de instruire practica si de evaluare curenta a anteprescolarilor/prescolarilor si a elevilor in clasa, in care pot fi incluse si activitati de pregatire pentru evaluari/examene nationale si/sau pentru obtinerea performantei educationale, precum si cele de invatare remediala, reprezinta numarul de ore corespunzator activitatilor prevazute la alin. (1), lit.a) si se stabileste dupa cum urmeaza:
a) un post de educator sau de profesor pentru educatie timpurie pentru fiecare grupa cu program normal, respectiv doua posturi de educator sau de profesor pentru educatie timpurie pentru fiecare grupa cu program prelungit constituite in educatia timpurie;
b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educatie timpurie pentru fiecare grupa cu program normal, respectiv doua posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru invatamantul prescolar pentru fiecare grupa cu program prelungit, constituita in educatia timpurie;
c) un post de invatator/invatatoare sau de ori de profesor pentru invatamantul primar pentru fiecare clasa din invatamantul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;
d) 18 ore pe saptamana pentru profesorii din invatamantul gimnazial, liceal si postliceal, pentru profesorii din unitatile si clasele cu program integrat si suplimentar de arta si sportiv, precum si din unitatile de educatie extrascolara, care au dobandit cel putin licentierea in cariera didactica;
e) 14 ore pe saptamana pentru profesorii din invatamantul preuniversitar care au dobandit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit si care desfasoara activitate de mentorat;
f) 24 de ore pe saptamana pentru profesorii de instruire practica si maistrii-instructori, pentru cei care au dobandit cel putin licentierea in cariera didactica;
g) 20 de ore pe saptamana pentru profesorii de instruire practica si maistrii-instructori, pentru cei care au dobandit cel putin gradul didactic I si care desfasoara activitate de mentorat;
h) pentru personalul didactic de predare din invatamantul special, norma didactica se stabileste astfel: invatatori, profesori la predare, profesori care efectueaza terapiile specifice - 16 ore pe saptamana; invatator-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevazator), maistruinstructor si profesor pentru instruire practica - 20 de ore pe saptamana;
i) un post pentru personalul didactic de predare din invatamantul special integrat, pentru personalul didactic itinerant si de sprijin, pentru personalul didactic din invatamantul special prescolar, kinetoterapie, educatia psihomotrica, terapii specifice si altele, in functie de tipul si nivelul de severitate al dizabilitatii, conform metodologiei adoptate prin ordin al ministrului educatiei;
j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, in centrele de documentare si informare.
(5) Pentru personalul didactic incadrat pe post, care desfasoara activitate de mentorat, orele de mentorat se remunereaza in sistem de plata cu ora, echivalent a 4 ore pe saptamana.
(6) Pentru pregatirea remediala sau de stimulare a excelentei didactice se pot aloca in norma didactica de predare pana la 4 ore.
(7) Profesorii prevazuti la alin. (4), lit. e) si g) au dreptul la remunerarea activitatii in regim de plata cu ora a activitatilor prevazute la alin. (2), dupa efectuarea normei didactice de predare diminuate.
(8) Profesorii prevazuti la alin. (4), lit. e) si g), precum si personalul prevazut la alin. (5), desfasoara cel putin 4 ore pe saptamana, activitati de mentorat.
(9) Norma didactica a profesorului consilier scolar corespunde unui post de profesor-consilier scolar si se stabileste prin raportare la un numar de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi si prescolari sau de maximum 300 de prescolari. Activitatile specifice normei didactice sunt stabilite prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educatiei.
(10) Norma didactica a profesorului logoped interscolar corespunde unui post de profesor logoped si se stabileste prin raportare la un numar maxim de 500 de elevi, de maxim 500 de elevi si prescolari sau de maxim 300 de prescolari. Activitatile specifice normei didactice sunt stabilite prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educatiei.
(11) Norma didactica de predare-invatare-evaluare prevazuta la alin. (4), lit. d), f) si h) pentru personalul didactic de predare si de instruire practica cu o vechime in invatamant de peste 15 de ani si cu gradul didactic I se poate reduce cu doua ore saptamanal, la cerere, fara diminuarea salariului.
(12) Norma didactica a personalului prevazut la alin. (11) se poate reduce ca urmare a solicitarii cadrului didactic, adresata directorului scolii.
(13) Personalul didactic de predare si de instruire practica, care beneficiaza de reducerea normei didactice, poate avea dreptul la remunerarea activitatii in regim de plata cu ora sau cumul de norme, doar dupa efectuarea normei complete, prevazute la alin. (4), lit. d), f) si h).
Art. 203
(1) Norma didactica in invatamantul preuniversitar cuprinde ore prevazute in planurile-cadru de invatamant la disciplinele corespunzatoare specializarii sau specializarilor inscrise pe diploma de licenta ori pe certificatul de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atesta obtinerea de competente de predare a unei noi discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare inscris pe diploma.
(2) In norma didactica prevazuta la alin. (1) se pot include ore de la disciplinele stabilite prin metodologia aprobata de Ministerul Educatiei si ore de pregatire pentru evaluari/examene nationale si/sau pentru obtinerea performantei educationale, precum si ore de invatare remediala, fara a depasi o jumatate de norma de predare-invatare-evaluare, cu mentinerea drepturilor salariale.
(3) In situatia in care norma didactica nu se poate constitui conform prevederilor alin. (1) si (2), aceasta se poate completa cu activitati de educatie, complementare procesului de invatamant: scoala dupa scoala, invatare pe tot parcursul vietii.
(4) Orele de limbi straine din invatamantul primar pot fi predate, in conditiile prezentei legi, de profesorii pentru invatamantul primar de la clasa respectiva, daca fac dovada calificarii prin diploma de studii sau prin certificatul de competenta si sunt remunerate prin plata cu ora. Orele de limbi straine din invatamantul primar pot fi predate si de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse in norma acestora sau prin plata cu ora.
(5) Profesorii pentru invatamantul prescolar si primar de la grupele/clasele cu predare in limbile minoritatilor nationale sunt remunerati, in regim de plata cu ora, pentru orele care depasesc numarul acestora prevazut in planurile – cadru de invatamant de la grupele/clasele cu predare in limba romana.
(6) Profesorii pentru invatamantul primar de la clasele cu predare in limbile minoritatilor nationale predau disciplinele Comunicare in limba romana, precum si Limba si literatura romana pe tot parcursul ciclului prescolar/primar.
(7) In invatamantul primar, orele de educatie fizica prevazute in planurile cadru de invatamant sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate.
(8) In palatele si in cluburile copiilor, norma didactica cuprinde activitatile prevazute in planurile de educatie corespunzatoare profilurilor cercurilor si atelierelor, prin regulament adoptat prin ordin al ministrului educatiei, in limitele normelor didactice stabilite la art. 202 alin. (4).
(9) Prin exceptie, daca norma didactica a profesorilor din invatamantul gimnazial nu se poate constitui conform prevederilor art. 202 alin. (4), aceasta poate fi constituita din 2/3 din numarul de ore de la specializarea sau specializarile de baza si completata cu 1/3 din numarul de ore de la disciplinele stabilite la alin. (1) ori prin adaugarea de ore de activitati de educatie, complementare procesului de invatamant: scoala dupa scoala, invatare pe tot parcursul vietii.
(10) In invatamantul gimnazial din mediul rural, norma didactica se poate constitui din 1/2 din numarul de ore de la specialitatea sau specialitatile de baza si completata cu 1/2 din numarul de ore de la disciplinele stabilite la alin. (2) sau prin completarea cu ore de activitati de educatie, complementare procesului de invatamant: scoala dupa scoala, invatare pe tot parcursul vietii.
(11) Personalul didactic de conducere, de indrumare si control poate fi degrevat total sau partial de norma didactica, pe baza normelor aprobate prin ordin al ministrului educatiei, elaborate prin consultarea federatiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva invatamant preuniversitar. De acelasi drept pot beneficia si persoanele desemnate de federatiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva invatamant preuniversitar, ca urmare a participarii acestora la procesul de monitorizare si evaluare a calitatii sistemului de invatamant, pe baza normelor aprobate prin ordin al ministrului educatiei. Prin acelasi ordin se stabilesc atributiile persoanelor desemnate de federatiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva invatamant preuniversitar, degrevate de norma didactica.
(12) Personalul degrevat potrivit alin. (11) primeste drepturile salariale pentru functia in care este incadrat, precum si celelalte sporuri si indemnizatii prevazute de lege pentru activitatea desfasurata, dupa caz.
(13) Timpul saptamanal de activitate a personalului didactic auxiliar este de 40 de ore. Sarcinile acestuia sunt prevazute in fisa individuala a postului.
(14) Norma didactica de predare-invatare-evaluare si de instruire practica pentru instructorii militari, de ordine si securitate publica din unitatile de invatamant preuniversitar din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala se stabileste in conformitate cu prevederile prezentei legi, adaptate la specificul invatamantului preuniversitar militar, prin norme de aplicare/instructiuni proprii, stabilite prin ordin al conducatorului ministerului de resort.