Conform actului normativ, cadrele didactice care au calitatea de membru in Corpul national de profesori mentori din invatamantul preuniversitar (CNPM) sunt inscrise automat si in Registrul mentorilor.
Registrul mentorilor este structurat pe niveluri de invatamant/domenii tematice/discipline si cuprinde totalitatea profesorilor mentori, cadre didactice care asigura organizarea si desfasurarea activitatii de mentorat didactic in invatamantul preuniversitar.
Structura Registrului mentorilor este aprobata de conducerea Ministerului Educatiei, actualizata periodic de directia responsabila pentru dezvoltarea profesionala continua si postata pe site-ul Ministerului Educatiei, in sectiunea dedicata carierei didactice.
Potrivit actului normativ, Corpul national de profesori mentori din invatamantul preuniversitar cuprinde urmatoarele categorii de cadre didactice:
a) cadre didactice care au calitatea de profesor mentor, certificata prin decizie a inspectorului scolar general in urma selectiei realizate in temeiul Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.485/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind constituirea corpului profesorilor mentori pentru coordonarea efectuarii stagiului practic in vederea ocuparii unei functii didactice;
b) cadre didactice care au finalizat, cu document de certificare, unul dintre programele de formare continua, desfasurate in cadrul unor proiecte sistemice coordonate de Ministerul Educatiei:
(i) programul De la Debut la Succes — program national de mentorat de insertie profesionala a cadrelor didactice debutante, acreditat prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 3.655/2013*), desfasurat in cadrul proiectului POSDRU/57/1.3/S/36.525;
(ii) programul PROF I — Mentorat de cariera didacticasau programul PROF II — Mentorat de practica pedagogica, acreditate prin Ordinul ministrului educatiei nr. 4.618/2021**), desfasurate in cadrul proiectului sistemic POCU/904/6/25/146.587 — Profesionalizarea carierei didactice — PROF;
c) cadre didactice care coordoneaza domeniul mentoratului didactic si al formarii in cariera didactica, la nivel regional sau la nivel national;
d) cadre didactice care au calitatea de expert cu atributii in organizarea si desfasurarea activitatilor de formare si de mentorat didactic in cadrul proiectului PROF.
Activitatea de mentorat didactic in anul scolar 2022-2023
Cadrele didactice care au calitatea de profesor mentor coordoneaza organizarea si desfasurarea stagiului practic pedagogic din formarea initiala si/sau a stagiului practic pedagogic necesar ocuparii unei functii didactice, in unitati de invatamant cu statut de scoala de aplicatie sau in consortii scolare coordonate de aceste unitati de invatamant.
In anul scolar 2022—2023, activitatea de mentorat didactic se desfasoara dupa cum urmeaza:
a) pentru stagiile practice pedagogice ale studentilor: in scolile de aplicatie sau in consortiile scolare coordonate de acestea, in conditiile prevazute de Ordinul ministrului educatiei nr. 4.523/2022 privind aprobarea componentei retelei nationale a scolilor de aplicatie pentru anul scolar 2022—2023;
b) pentru stagiile practice pedagogice ale elevilor din invatamantul preuniversitar vocational — profilul pedagogic: in liceele si colegiile pedagogice sau in unitatile de invatamant din consortiile scolare coordonate de acestea, in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.812/2020 privind aprobarea Regulamentului-cadru pentru organizarea si functionarea invatamantului pedagogic in sistemul de invatamant preuniversitar;
c) pentru alte activitati de suport didactic si metodic, precum si de mentorat didactic, incluzand dezvoltare profesionala si acumulare de credite profesionale transferabile: in unitatile de invatamant componente ale bazelor de practica pedagogica, in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educatiei nr. 4.223/2022 privind organizarea si desfasurarea activitatilor de suport didactic si metodic, precum si a celor de mentorat didactic in unitatile de invatamant componente ale bazelor de practica pedagogica in anul scolar 2022—2023.
Coordonarea nationala a activitatii membrilor Corpului national de profesori mentori din invatamantul preuniversitar este realizata de Ministerul Educatiei, prin directia cu atributii in domeniul formarii in cariera didactica si mentoratului didactic.
Coordonarea judeteana/la nivelul municipiului Bucuresti a activitatii membrilor Corpului national de profesori mentori din invatamantul preuniversitar este realizata de inspectoratul scolar si casa corpului didactic.
Suspendarea/ incetarea calitatii de profesor mentor
Suspendarea calitatii de profesor mentor are loc in una dintre urmatoarele situatii:
a) la solicitarea scrisa a cadrului didactic;
b) la suspendarea contractului individual de munca;
c) la obtinerea calificativului Bine aferent ultimului an de activitate, in calitate de cadru didactic in sistemul de invatamant preuniversitar.
Pe perioada suspendarii, cadrul didactic isi pastreaza calitatea de membru al Corpului national de profesori mentori din invatamantul preuniversitar si nu este radiat din Registrul mentorilor.
Incetarea calitatii de membru in CNPM si radierea din Registrul mentorilor se realizeaza in una dintre urmatoarele situatii:
a) la solicitarea scrisa a cadrului didactic;
b) la incetarea contractului individual de munca in invatamantul preuniversitar;
c) la obtinerea calificativului Satisfacator/Nesatisfacator aferent ultimului an de activitate, in calitate de cadru didactic insistemul de invatamant preuniversitar;
d) la sanctionarea disciplinara, in conformitate cu prevederile art. 280 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
In vederea asigurarii, la nivel national, a unui numar adecvat de profesori mentori, corespunzator nivelurilor de invatamant/domeniilor tematice/disciplinelor din invatamantul preuniversitar, completarea componentei CNPM se realizeaza potrivit unei metodologii de selectie elaborata de Ministerul Educatiei.
Profesorii mentori, remunerati prin clauze contractuale specifice
Calitatea de profesor mentor, inscrisa in Registrul mentorilor, nu implica in mod automat drepturi financiare. Drepturile financiare sunt subsecvente desfasurarii activitatii de profesor mentor si se stabilesc prin clauze contractuale specifice.
Directia formare continua din cadrul Directiei generale management resurse umane si retea scolara, inspectoratele scolare, casele corpului didactic, unitatile de invatamant componente ale bazelor de practica pedagogica, unitatile de invatamant componente ale consortiilor scolare coordonate de scolile de aplicatie din reteaua nationala si persoanele inscrise in Registrul mentorilor, in calitate de membri ai Corpului national de profesori mentori din invatamantul preuniversitar, duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.