Sorin Cimpeanu mai spune ca elevii trebuie sa aiba acces la un traseu educational mai flexibil, mai bine adaptat intereselor lor, care sa poata identifica talentele si aptitudinile de la o varsta cat mai frageda si care sa ii orienteze spre atingerea potentialului maxim.
In mesajul postat pe pagina sa de Facebook, ministrul Sorin Cimpeanu sustine ca in ultimii ani, rezultatele sistemului actual au nemultumit pe toata lumea, iar analfabetismul functional a ramas constant sau chiar a crescut. Iar Romania are nevoie "de absolventi autonomi, de absolventi care sa inteleaga ce se intampla in jurul lor si sa gandeasca critic, de absolventi care sa caute solutii creative, si nu bazate pe sabloane, la problemele pe care le intampina societatea, de absolventi care sa fie antreprenori sau sa munceasca eficient si sa plateasca impozite si taxe in Romania, astfel incat banii investiti in educatie sa se intoarca in sistemul de invatamant si in alte servicii publice".
Mesajul integral al ministrului Sorin Cimpeanu
De ce schimbam legea educatiei?
1. Schimbam pentru ca ne dorim o educatie de calitate, responsiva si suportiva, iar acest lucru necesita o reformare sistemica si curriculara, o mentalitate, o conduita si, nu in ultimul rand, o atitudine proactiva. Schimbam pentru ca vrem sa sustinem in egala masura excelenta si echitatea. Schimbam pentru ca trebuie sa avem un fundament pentru redarea prestigiului si demnitatii profesiei de dascal, inclusiv printr-o salarizare motivanta care sa fie cel putin la nivelul salariului mediu pe economie, inca de la debutul in cariera.
2. Schimbam pentru ca, in ultimii ani, rezultatele sistemului actual au nemultumit pe toata lumea/intreaga societate, iar analfabetismul functional a ramas constant sau chiar a crescut, ceea ce duce, evident, la rezultate slabe in materie de invatare relevanta pentru o viata independenta si deplina.
3. Schimbam pentru ca sistemul de invatamant se rasfrange asupra vietii tuturor. Pentru ca avem nevoie de absolventi autonomi, de absolventi care sa inteleaga ce se intampla in jurul lor si sa gandeasca critic, de absolventi care sa caute solutii creative, si nu bazate pe sabloane, la problemele pe care le intampina societatea, de absolventi care sa fie antreprenori sau sa munceasca eficient si sa plateasca impozite si taxe in Romania, astfel incat banii investiti in educatie sa se intoarca in sistemul de invatamant si in alte servicii publice. Avem nevoie de absolventi care sa produca bunastare, sa aiba capacitatea de a face acest lucru in mod inovativ, orientat spre viitor, si nu doar reproducand tipare existente.
4. Schimbam pentru ca fiecare elev din invatamantul romanesc trebuie sa-si poata atinge potentialul maxim si sa fie valorizat in contexte sociale si de invatare cat mai variate si cat mai atractive.
5. Schimbam pentru ca profesorii sunt nemultumiti de programe si de lipsa lor de libertate in crearea de continuturi adaptate la nevoile clasei si ale copiilor cu care lucreaza.
6. Schimbam pentru ca liceenii sunt nemultumiti ca nu este posibila o mai mare autonomie in alegerea disciplinelor de care sunt interesati, discipline care le-ar permite o specializare mai mare la acest nivel, in functie de interesul lor si de planurile de viitor.
7. Schimbam pentru ca relevanta invatamantului profesional pentru piata muncii a fost contestata, pe buna dreptate, pentru ca scolile profesionale/liceele tehnologice functioneaza pe modele invechite, fara o colaborare suficienta cu mediul economic.
8. Schimbam pentru ca elevii trebuie sa aiba acces la un traseu educational mai flexibil, mai bine adaptat intereselor lor, care sa poata identifica talentele si aptitudinile de la o varsta cat mai frageda si care sa ii orienteze spre atingerea potentialului maxim.
9. Schimbam pentru ca parintii trebuie sa aiba un feedback obligatoriu, pentru ca fisele posturilor didactice sa poata fi modificate in acest sens, in paralel si in conformitate cu un nou Regulament de Organizare si Functionare a Invatamantului Preuniversitar.
10. Schimbam pentru ca publicul larg/societatea percepe sistemul de invatamant drept unul invechit, in care structurile sunt aceleasi ca in urma cu zeci de ani, in care initiativa profesionistilor se ineaca in birocratie si intr-un centralism excesiv.
Pentru a raspunde tuturor acestor provocari, noile legi pornesc exact de la nevoile elevului, identificate pe parcursul a peste 6 ani de consultari in proiectul Romania Educata. Si aici vorbim nu numai de nevoi educationale! Vorbim si de nevoi socio-emotionale, de nevoia de incluziune scolara, de nevoia de desegregare, de nevoia de confort si siguranta in spatiul scolar, de nevoia de a fi acceptat neconditionat si valorizat tocmai prin respectarea particularitatilor de varsta si individuale, astfel incat elevul sa fie beneficiarul unei EDUCATII INDIVIDUALIZATE urmarite printr-un instrument psihopedagogic de monitorizare si progres: portofoliul educational!
Proiectul Romania Educata este un demers de politica publica, un argument pentru a construi si o oportunitate pentru a dezvolta.
Proiectele legilor educatiei sunt in consultare publica si asteptam orice propuneri care pot genera imbunatatirea acestora!