Potrivit unui Ordin de ministru publicat in Monitorul Oficial, Partea I, din Metodologia-cadru de organizare si desfasurare a examenului national pentru definitivare in invatamantul preuniversitar au fost scoase referirile la planificarile semestriale si au fost stabilite noi reguli pentru efectuarea inspectiilor scolare de specialitate.
ORDIN privind modificarea si completarea Metodologiei-cadru de organizare si desfasurare a examenului national pentru definitivare in invatamantul preuniversitar, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.434/2020
1. La articolul 3 alineatul (3), litera n) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„n) intreprinde masurile necesare asigurarii transmiterii/ transportului lucrarilor scrise, in deplina siguranta, de la centrele de examen catre centrele de evaluare;”.
2. La articolul 15, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 15. — (1) Inspectiile scolare de specialitate se sustin in perioadele de cursuri conform structurii anului scolar, in unitatea de invatamant la care este incadrat candidatul sau, dupa caz, intr-o alta unitate de invatamant, cu avizul inspectorului scolar pentru dezvoltarea resursei umane si aprobarea directorului unitatii de invatamant primitoare. Prima inspectie se efectueaza in prima jumatate a anului scolar, iar a doua inspectie in perioadele de cursuri din a doua jumatate a anului scolar. In situatii speciale, dovedite cu documente justificative, candidatii pot solicita in scris inspectoratului scolar efectuarea ambelor inspectii de specialitate in perioadele de cursuri din a doua jumatate a anului scolar, dar nu la un interval mai mic de 30 de zile.”
3. La articolul 15 alineatul (6), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) directorul/directorul adjunct al unitatii de invatamant in care se desfasoara inspectia/ responsabilul/ membrul comisiei de mentorat didactic si formare in cariera didactica.”
4. La articolul 16, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 16. — (1) Perioada in care candidatul elaboreaza portofoliul incepe dupa validarea inscrierii la examen.”
5. La articolul 16 alineatul (3), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) o scrisoare de intentie, avand intre 200 si 400 de cuvinte, in care se prezinta motivatia participarii la examenul de definitivat, obiectivele si asteptarile proprii in formarea personala ca profesor, autoaprecierea activitatii/experientei castigate pe parcursul desfasurarii activitatii didactice, autoaprecierea portofoliului si propuneri de ameliorare, inclusiv aprecieri privind strategii/ metode/ instrumente de predare-invatare-evaluare in sistem blended-learning /online;”.
6. La articolul 16 alineatul (3) litera c), punctul (i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
7. La articolul 20 alineatul (2), literele c), e), g) si i) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„c) limba si literatura materna, limba si literatura romana si universala pentru copii, matematica, metodica predarii limbii si literaturii/comunicarii in limba materna, metodica predarii limbii si literaturii/comunicarii in limba romana si metodica predarii matematicii/matematicii si explorarii mediului in invatamantul primar — pentru invatatori, institutori si profesori pentru invatamant primar incadrati in unitatile scolare cu limba de predare in una dintre limbile minoritatilor nationale;
e) limba si literatura materna, limba si literatura romana si universala pentru copii, metodica predarii activitatilor in limba materna si metodica predarii activitatilor in limba romana in invatamantul prescolar — pentru educatoare, institutori si profesori pentru invatamant prescolar incadrati in unitatile prescolare cu limba de predare in una dintre limbile minoritatilor nationale;
g) limba si literatura materna, limba si literatura romana si universala pentru copii, matematica, metodica predarii limbii si literaturii/ comunicarii in limba materna, metodica predarii limbii si literaturii/comunicarii in limba romana si metodica predarii matematicii/matematicii si explorarii mediului in invatamantul primar sau terapie educationala complexa si integrata (psihopedagogie speciala pentru educatoare, invatatori, invatatori-educatori) — pentru invatatori, invatatori itineranti, institutori, profesori pentru invatamant primar incadrati in invatamantul special cu predare in una dintre limbile minoritatilor nationale;
i) limba si literatura materna, limba si literatura romana si universala pentru copii, metodica predarii activitatilor in limba materna si metodica predarii activitatilor in limba romana in invatamantul prescolar sau terapie educationala complexa si integrata (psihopedagogie speciala pentru educatoare, invatatori, invatatori-educatori) — pentru educatoare, institutori, profesori pentru invatamant prescolar incadrati in invatamantul special cu predare in una dintre limbile minoritatilor nationale;”.
8. La articolul 25, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Presedintele comisiei de examen, impreuna cu secretarul comisiei, distribuie in salile de examen plicurile secretizate cu subiecte, astfel incat, la ora 9,00, acestea sa poata fi desfacute, in prezenta candidatilor.”
9. Dupa articolul 46 se introduce un nou articol, articolul 461, cu urmatorul cuprins:
„Art. 461. — Comisia nationala poate decide ca la evaluarea lucrarilor scrise din cadrul examenului national pentru definitivare in invatamant si solutionarea contestatiilor sa se utilizeze o aplicatie informatica dedicata evaluarii, situatie in care adapteaza corespunzator dispozitiile cuprinse in sectiunile a 6-a si a 7-a din capitolul II, cu exceptia celor care reglementeaza ponderea subiectelor, numarul de evaluatori, diferentele dintre notele acordate de evaluatori, calculul notei la proba scrisa si calculul notei obtinute la examen.”
De asemenea, se modifica si Anexele privind inscrierea candidatilor la examenul de Definitivat.
Modificarile aduse Metodologiei-cadru pentru examenul de definitivare in invatamant