
Premierul Victor Ponta asteapta parerea specialistilor, dupa ce Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti a solicitat demisia cadrelor didactice care au realizat subiectele de la Evaluarea Nationala 2014 si recorectarea lucrarilor.
Stimate domn/doamna
Nu vreau sa intru in polemica cu Dvs., in fond fiecare are dreptul la o opinie eu am o alta..., dar vreau sa va contrazic, punctual, cu doua precizari:
- cerinta din subiect era "Noteaza cate un sinonim potrivit PENTRU SENSUL DIN TEXT [...]", asa ca "te rog" sau "vreau" etc. se potriveau foarte bine.
- La precizarea masurii primelor doua versuri: pentru aceeasi greseala, elevul era depunctat de 2 ori . "Bine-ai venit" apare in ambele versuri
Vedeti va rog "Baremul subliniat" aparut pe site-ul edu.ro.
Nu este tocmai in regula ...
Pe cine reprezentați, doamna Gunã?
Asistãm de cateva zile la o campanie de denigrare a sistemului de anvãțãmant, cu atacuri ce vin din toate pãrțile: o profesoarã obscurã de la Școala Nr.99 ale cãrei intervenții din mass-media presa scrisã, televiziune ai demonstreazã impostura, Federația Naționalã a Asociațiilor de Pãrinți, o federație care nu are propuneri concrete un an antreg, dar se manifestã sistematic an prejma examenelor naționale, avand atitudini contradictorii, și Consiliul Elevilor, dintr-o datã bun cunoscãtor al programei școlare și cu pretenții de specialist an domeniul evaluãrii.
Dacã profesoara cu pricina, așa cum bine observa un comentator ieri, și-a autodenunțat involuntar malpraxisul ceea ce ar impune autosesizarea ISMB, Asociația Pãrinților și Consiliul Elevilor – cu un discurs nu numai asemãnãtor stilistic, ci cu aceleași erori științifice și dovedind superficialitate vezi titlul poeziei la care fac referire și unii și alții – „Ganduri cãtre Anul Nou” de Ion Minulescu – an realitate „Randuri pentru Anul Nou” nu pot fi decat instrumente grosolane de manipulare a opiniei publice, folosite, nu se știe de cine, cu scopul de a „demite profesorii care au formulat subiectele”.
Dar nu despre subiecte este vorba an acest moment evident, așa cum au demonstrat profesorii pe a cãror probitate moralã și științificã mã bazez și din discuțiile purtate cu elevii de la diverse școli, ele au fost nu numai conforme cu programa, ci și previzibile, tipul acesta de subiect fiind exersat pe parcursul antregului an școlar, ci despre doamna Mihaela Gunã, președinta Federația Naționalã a Asociațiilor de Pãrinți.
Prezentã doar an anumite momente an presã, doamna Gunã reacționeazã antr-un mod de-a dreptul surprinzãtor, ancercand sã demonstreze cã este expertã an domeniul disciplinei limba și literatura romanã și a științei evaluãrii, an ciuda pregãtirii sale de inginer textilist. Dacã cu doi ani an urmã, an scandalul generat de aceeași Evaluarea naționalã, doamna Gunã era de acord cã o decizie referitoare la un barem de evaluare și notare nu se ia la solicitarea strãzii: „Aceastã decizie afecteazã credibilitatea Ministerului Educaþiei - gestionarul sistemului de educaþie din Romania. Baremul de corectare al unor probe nu se stabileºte an Piaþa Universitãþii ºi nici pe stradã, an faþa ministerului ºi nici nu þine cont de statistica rãspunsurilor date la proba respectivã.” Culmea, an acest an, atitudinea domniei sale este diferitã, demonstrand cã doamna Gunã și-a ansușit foarte repede atitudinea demagogicã a politicienilor poate ași dorește sã se reprofileze și cã, evident, este portavocea altcuiva persoanã fizicã sau partid politic, nici nu mai conteazã.
Este ansã doamna Gunã și federația pe care o conduce reprezentativã pentru pãrinții din Romania, pentru toate asociațiile de pãrinți din țarã? A fost dansa mandatatã sã aibã intervenția hilarã, de un patetism mai mult decat jalnic: „Am ajuns astãzi sã facem coadã la ºcolile din Romania pentru a depune contestaþiile pentru notele de la proba de Limba ºi Literatura Romanã din cadrul examenului mai sus-menþionat. Considerãm cã Centrul Naþional de Evaluare, din subordinea dumneavoastrã a elaborat subiectele la aceastã probã fãrã sã þinã cont de programa elevilor ºi fãrã sã aibã o legãturã cu realitãþile ºcolii gimnaziale din Romania”.
Lipsa de argument, o cvasipermanențã an discursul public, construcțiile ilogice, erorile științifice și interferența stilurilor sunt cateva dintre caracteristicile acestei „reacții” a FNAP, specifice unui text lucrat „pe genunchi”, la comandã sau, poate, doar specifice unui om care nu are competențe de comunicare scrisã an limba romanã. Nu anțeleg cui servește aceastã reacție, nu anțeleg vehemența cu care doamna Gunã atacã Evaluarea naționalã, cum nu anțeleg nici urmãtoarele lucruri, pe care ami permit sã le notez mai jos sub forma unor antrebãri adresate direct doamnei Mihaela Dunã:
1. Pentru cine lucrați de aceastã datã? Cine v-a cerut sã reacționați? Cine v-a scris acest text care relevã o lecturã superficialã a subiectului și a baremului invocate?
2. Copilul/copiii dumneavoastrã sunt elevi an sistemul de anvãțãmant preuniversitar? Din cate știu eu, nu. Atunci de ce continuați sã vã asumați funcția de președinte al acestei federații?
3. Ați studiat, dupã absolvirea Facultãții de Industrie Textilã, Facultatea de Litere? Aveți experiențã an elaborarea curriculumului școlar sau ați absolvit vreun curs postuniversitar pe tema evalãrii an anvãțãmantul preuniversitar?
4. Cate sute de asociații de pãrinți au contestat FNAP-ul?
Doamna Gunã, cred cã sunteți o jalnicã marionetã, o trompetã spartã care nu scoate decat niște sunete lipsite de armonie. Ar trebui sã vã opriți din aceastã ancercare de a canta. Ceea ce se aude din direcția dumneavoastrã este doar un zgomot ruginit.
"Daca nu ai numarat corect silabele..." etc.
In primul rand trebuie sa desparti corect in silabe. Daca stii asta, este improbabil sa gresesti la numaratoare.
Si, da, asta este! Daca nu numeri corect, pierzi punctele. Cum altfel ar trebui sa fie?!
La fel cu sinonimele lui "a cere". O fi in text echivalent cu alte constructii de tipul "te rog", dar cerinta era de sinonime, nicidecum de echivalente.
A cere nu este si nici nu poate fi echivalent cu a ruga.
Greselile acestea denota insa altceva: faptul ca de fapt elevii nu au fost invatati sa inteleaga cerintele, ci li s-au pompat in cap diverse retete de rezolvare.
In programe cele pe care eu le stiu, nu sunt toate apare intelegerea cerintelor.
Era de asteptat ca o generatie de parinti crescuti in dispretul efortului de a invata sa se revolte impotriva subiectelor.
La fel precum echipele de fotbal care nu se antreneaza si dau vina pe arbitru pentru ca au pierdut.
Subiectul cu descrierea unei intilniri cu un scriitor contemporan era despre compunerea libera. Asta testa, capacitatea de exprimare, cu un minim de imaginatie.
Dar printii se faca ca nu inteleg acest lucru, repetand la nesfarsit ca "in scolile romanesti nu se poate invita un scriitor contemporan".
Trecand peste aberatia ideei ca in 4 patru ani de zile un profesor de romana nu a organizat nici o intilnire cu un scriitor, chiar in aceste conditii este inaceptabil pentru un copil de 14 ani sa nu poat povesti o intilnire cu un scriitor, chiar imaginara fiind.
Si celelalte plangeri mi se par in acelasi registru, adica de acoperire a lipsei de interes pentru invatatura.