Va redam, mai jos, articolul semnat de prof. drd. Anca Boldea
"Separati, dar impreuna!
Scoala, la nivel teoretic, ar trebui sa fie un spatiu al armoniei, al regasirii de sine, al dezvoltarii graduale si linistite. In realitate insa, scoala incepe sa devina un spatiu al luptelor de putere, al actelor de teribilism, al fenomenului numit bullying.
Ziduri din ce in ce mai inalte incep sa creasca intre elevi si intre elevi si profesori. Se delimiteaza inaltimi greu de surmontat, in care principiul este care pe care.
Elevii recurg la acte de violenta verbala si fizica din diferite cauze: psiho-individuale, familiale, scolare, induse de contextul social. La nivel individual, unor elevi le este greu sa se adapteze la disciplina scolara, sunt instabili emotional sau au o imagine de sine negativa. Din cauza frustrarii acumulate, rabufnesc.
Familia asigura climatul socio-afectiv al fiecarui tanar. Relatiile tensionate cu parintii, tipul si dimensiunea familiei, determina lipsa de securitate afectiva.
Dificultatile de comunicare cu unii profesori, excesiva autoritatea a unora, genereaza in mintea elevului, energii negative pe care nu reuseste sa le gestioneze.
Mass-media ii bombardeaza zilnic cu stiri despre acte de cruzime si cu filme in care violenta este ridicata la grad de arta.
Inmultirea drepturilor pe care le au elevii si a prea putinelor obligatii, le creeaza un spatiu propice pentru a testa rabdarea unor profesori. Profesorii se confrunta cu indisciplina la clasa, cu fuga de la ore si absenteismul. Unii elevi refuza sa-si indeplineasca sarcinile scolare, au atitudini sarcastice sau ironice, manifestate zgomotos. Ei parasesc clasa in timpul orei, fumeaza in perimetrul scolii si, uneori, recurg chiar la agresiunea fizica.
Un caz din 2019 a atras atentia cu privire la aceste cazuri de agresiune fizica profesor-elev, elev-profesor. Citeam acum ceva timp ca un profesor de la un liceu din Lugoj a ajuns la spital dupa ce a fost batut de un elev. Elevii care au vazut incidentul au povestit ca profesorul a fost lovit de cel putin doua ori cu pumnii. Profesorul a ajuns la sectia de urgente a spitalului din Lugoj, dupa ce i-a fost sparta buza. Profesorul intervenise ca sa opreasca un elev din fumat si-l lovise peste cap ca sa-l atentioneze. La acest act de violenta, i s-a raspuns cu o violenta inzecita. Filmarea a confirmat s-au lovit reciproc. Tanarul era in clasa a IX-a, venit din plasament si era repetent. Acesta mai avusese probleme de comportament si in trecut. Fusese transferat la Lugoj, de la o scoala din Timisoara. Din cele relatate de doamna director, profesorul a fost introdus in Comisie de cercetare disciplinara.
Iata ca violenta se manifesta uneori de ambele parti.
Agresivitatea are consecinte clare asupra procesului educativ. Performantele scolare scad, elevii parasesc voluntar scoala, sunt exclusi, suspendati. Isi asuma violenta ca forma acceptabila de rezolvare a problemelor. Ei isi contureaza o imagine negativa in fata colegilor si a profesorilor si devine doar o chestiune de timp ca ei sa fie marginalizati.
Profesorii depun eforturi suplimentare pentru a gestiona problemele de disciplina, prin urmare, scade eficienta predarii si se limiteaza oportunitatile de invatare pentru ceilalti elevi.
Exista tipuri de activitati de prevenire a acestor fenomene de violenta:
• actiuni de constientizare de catre elevi a efectelor negative ale violentei;
• organizarea cu parintii a unor activitati pe tema prevenirii violentei scolare;
• dezvoltarea unor programe de formare a cadrelor didactice privind managementul clasei, dezvoltarea abilitatilor de comunicare, dezvoltarea de conflicte, promovarea cooperarii;
• participarea, implicarea elevilor in proiecte care vizeaza reducerea violentei scolare;
• schimbul de experienta intre scoli pe tematica prevenirii violentei;
• activitati extrascolare in care sa fie analizate fenomenele de violenta scolara, concursuri intre clase, organizarea de spectacole privind violenta;
• implicarea comitetului de parinti in organizarea unor activitati de prevenire si combatere a fenomenului violentei;
• dezbateri tematice organizate de elevi, organizarea ,,Saptamanii Tolerantei”, a ,,Saptamanii Antiviolenta” in scoala;
• analiza in cadrul unei dezbateri a principiilor/valorilor morale incalcate de diferite acte de violenta scolara;
• dezbaterea unor situatii de violenta scolara prezentate in mass-media: intelegerea cauzelor, analiza modului in care situatiile puteau fi evitate, analiza consecintelor asupra victimelor/agresorilor;
• realizarea unui colaj de imagini din presa scrisa care prezinta situatii de violenta si analiza acestora;
• realizarea unei prezentari Power Point care sa urmareasca o tema relevanta privind violenta scolara;
• organizarea de catre elevii clasei a unui atelier pentru parinti pe tema, „Cum asteptam sa ne sprijine familia pentru a ne simti in siguranta”;
• participarea cu lucrari artistico-plastice la concursuri de tipul,, Stop violentei verbale in scoala”, in scopul antrenarii elevilor intr-un dialog pe tema nonviolentei verbale.
Ziua de 30 ianuarie ar trebui sa fie ziua in care zidul actelor de violenta este daramat, atat de elevi, cat si de profesori! Ziua Internationala pentru nonviolenta in scoli a avut ca zi de plecare ziua celebrarii mortii lui Mahatma Gandhi, supranumit parintele independentei Indiei si initiatorul miscarilor de revolta nonviolente, cel care spunea ca „nonviolenta este arma celor puternici.” Tot el mentiona ca „victoria obtinuta prin violenta este echivalentul unei infrangeri, pentru ca este temporara. Pentru el primul si ultimul articol al credintei sale a fost non-violenta".
*Articol redactat de profesor drd. Anca Boldea.
Articolul a aparut si intr-o editie publicata, a unui eveniment regional VURI, de combatere a violentei. Lucrarea se numeste - LUCRARILE REUNITE ALE SIMPOZIONULUI REGIONAL "COMBATEREA VIOLENTEI SI A BULLYINGULUI IN SCOLI_DE LA VORBE LA FAPTE", Vidra, 2022. ISBN 978-973-0-36359-3.
Bibliografie pentru articol:
1. Jigau, Mihaela, Balica, Magdalena, 2006, Prevenirea si combaterea violentei in scoala, ghid practic pentru directori si cadre didactice, Editura Alpha MDN, Bucuresti;
2. Paunescu, Constantin, 1994, Agresivitatea si conditia umana, Editura Tehnica, Bucuresti;
3. Stoica-Constantin, Ana, Neculau, Adrian, 1998, Psihosociologia rezolvarii conflictului, Editura Polirom, Iasi;
4. Ulrich, Louis, Godinac, Mihaela, Tudorache, Mariana, 2007, Violenta in scoala. Metode de interventie, ghid de bune practici, Editura Atelier Didactic, Bucuresti ;