Copiii au nevoie sa inteleaga clar de ce invata niste lucruri si sa inteleaga sensul lucrurilor respective, cu ce ii ajuta si ce impact o sa aiba mai tarziu in viata lor. Este important sa li se dea exemple, sa li se faca analogii, paralele astfel incat copiii sa gaseasca util ceea ce fac, spun specialistii.
De asemenea, memoria functioneaza dupa niste principii simple. Cel mai important principiu este repetitia.
Cu cat informatia este repetata, cu atat mai mult ea se stocheaza mai bine si poate sa fie reactualizata. Si in aceasta situatie sunt importante exemplele, experimentele, schematizarile, analogiile, paralelele cu realitatea.
Un lucru esential in invatare este motivatia interna si externa. Mai mult, un program, un plan, o ambianta placuta, o atmosfera, o muzica buna pot ajuta foarte mult in procesul de invatare.
Sfaturi eficiente care ii ajuta pe copii sa invete mai usor:
-
Asocierea imagini - cuvinte. Memorarea lor. Repetitia.
-
Invarea cu toate simturile. Daca poti vedea informatia pe care doresti sa o asimilezi, daca o poti atinge, gusta, auzi, mirosi, este mult mai probabil sa retii ceea ce inveti.
-
Invatarea prin a face legaturi cu ceea ce stia deja.
-
Punerea informatiilor in rime si incercarea de a vizualiza informatiile
-
Memorarea initialele cuvintelor.
-
Implicarea emotionala. Emotia este poarta de acces spre invatare.
-
Repetarea de trei ori a numelor de retinut. Fa o asociere intre numele persoanei si aspectul sau. Cu cat asocierea e mai ciudata, cu atat mai usor vei retine numele.
-
Cum sa tii minte o lista de elemente: Pentru aceasta se poate folosi metoda-poveste. Pur si simplu ia cuvintele pe care trebuie sa le inveti si fa o povestioara cu ele.
-
Cum sa iti amintesti informatii: Scriind. Este important sa si scrii informatiile, nu doar sa le citesti. Rescrie-le. Prin scris, informatiile ti se vor imprima mult mai bine in memorie. Astfel atunci cand inchizi ochii vei putea "vedea" ideile scrise. Foloseste culori, post-it-uri, imagini, trage linii intre informatii pentru a le asocia. La istorie, de exemplu, poti asocia evenimentele din trecut cu unele noi, cu povesti din zilele noastre.
-
Unii cercetatori recomanda urmatoarea succesiune: ascultarea (citirea cu voce tare) a informatiei (a cuvantului sau a propozitiei) urmata de reprezentarea grafica a acesteia in urmatoarele 10 secunde (10 secunde reprezinta durata ramanerii cuvantului in memoria de scurta durata). De asemenea, prin canalul optic se primesc de 6 ori mai multe informatii decat prin canalul auditiv.
-
Este ideal sa fie auzite cuvintele si, aproape concomitent, sa fie vazute scrise (sa fie pronuntate de receptor si scrise de catre acesta). Cuvintele auzite se retin in proportie de 20%, cele scrise in proportie de 30%, iar cele auzite, vazute, scrise si pronuntate sunt retinute in proportie de 70%.
-
Reformularea informatiilor (de exemplu, traducerea in cazul limbilor straine) este foarte importanta.
Prin consecventa si perseverenta 50% din efortul necesar invatarii este realizat. Timpul de invatare ar trebui sa fie de maximum 50 de minute, cu pauza de 10 minute, cca. 3-4 sedinte zilnic. La inceput, este recomandat sa se abordeaza subiectele grele. De asemenea, este indicat sa se grupeaza subiectele in functie de similitudine.