Universitatile pot initia evaluari anonime pentru identificarea faptelor asociate xenofobiei si radicalizarii in comunitatile lor

De Portal Invatamant
la 17 Apr. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Universitatile pot initia evaluari anonime pentru identificarea faptelor asociate xenofobiei si radicalizarii in comunitatile lor17Apr.2024

Codul de conduita pentru preventia si sanctionarea xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura a fost publicat in Monitorul Oficial. Conform documentului, universitatile pot organiza periodic activitati de evaluare anonima a experientei membrilor comunitatii universitare, in vederea identificarii faptelor interzise in spatiul universitar.

Scopul codului de conduita este de "a preveni replicarea in Romania a evolutiilor negative inregistrate in alte tari in urma faptelor asociate antisemitismului, xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura si de a combate atitudinile si comportamentele care conduc la astfel de fapte".
 
Potrivit documentului, in institutiile de invatamant superior sunt strict interzise promovarea cultului persoanelor vinovate de savarsirea unor infractiuni de genocid contra umanitatii si de crime de razboi, precum si promovarea simbolurilor identitare, imaginilor si faptelor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob.
 

Cod de conduita pentru preventia si sanctionarea xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura

 

Capitolul I

Dispozitii generale


 
Art. 1. — (1) Prezentul cod reglementeaza cu titlu general cu privire la preventia si sanctionarea xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura in cadrul institutiilor de invatamant superior din Romania.
 
(2) Scopul prezentului cod este de a preveni replicarea in Romania a evolutiilor negative inregistrate in alte tari in urma faptelor asociate antisemitismului, xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura si de a combate atitudinile si comportamentele care conduc la astfel de fapte.
 
Art. 2. — (1) Xenofobia, radicalizarea si discursul instigator la ura sunt incalcari directe ale principiilor libertatii, democratiei, ale respectarii drepturilor omului si libertatilor fundamentale si ale statului de drept, principii pe care se intemeiaza Uniunea Europeana si care sunt comune statelor membre.
 
(2) Institutiile de invatamant superior au responsabilitatea de a asigura un mediu universitar fara stereotipuri, intoleranta si discriminare si de a stabili obiective, respectiv de a lua masuri prin care sa fie prevenite si combatute xenofobia, radicalizarea si discursul instigator la ura.
 
Art. 3. — Activitatile institutiilor de invatamant superior privind prevenirea si combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura se subsumeaza, in totalitatea lor, urmatoarelor principii, a caror respectare este esentiala si obligatorie:
a) principiul respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului — toate activitatile desfasurate pentru prevenirea si combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura se desfasoara cu respectarea prevederilor conventiilor si tratatelor internationale privind drepturile si libertatile fundamentale ale omului, la care Romania este parte;
b) principiul legalitatii — activitatile se desfasoara in baza legii si in conformitate cu aceasta;
c) principiul prevenirii — presupune ca intreaga activitate desfasurata trebuie sa asigure prevenirea antisemitismului, xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura, atat printr-o buna cooperare intre institutiile si organizatiile implicate, cat si printr-o coordonare eficienta a implementarii masurilor la nivelul institutiei de invatamant superior;
d) principiul parteneriatului public-privat — presupune cooptarea societatii civile in activitatile concrete de implementare a masurilor de prevenire si combatere a antisemitismului, xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura, precum si consultarea membrilor comunitatii academice in cadrul procesului decizional;
e) principiul proportionalitatii — presupune ca niciuna dintre actiunile intreprinse nu trebuie sa depaseasca nivelul necesar pentru realizarea obiectivelor stabilite.
 

CAPITOLUL II

Aspecte privind preventia xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura

 
Art. 4. — (1) Institutiile de invatamant superior incurajeaza membrii comunitatii universitare sa creeze si sa intretina un climat etic favorabil dezvoltarii de relatii armonioase, rationale si echilibrate, care garanteaza manifestarea personalitatii, in spiritul colegialitatii si al respectului reciproc.
 
(2) Membrii comunitatii universitare care asista sau impotriva carora sunt indreptate faptele asociate antisemitismului, xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura sunt incurajati sa le raporteze si sa solicite sprijin comisiei de etica din cadrul institutiei de invatamant superior.
 
Art. 5. — La nivelul institutiei de invatamant superior se iau masuri pentru prevenirea, identificarea, analizarea si solutionarea situatiilor asociate faptelor de antisemitism, xenofobie, radicalizare si discurs instigator la ura, inainte ca acestea sa devina o problema pentru institutia de invatamant superior. In acest sens, institutia de invatamant superior poate organiza periodic activitati de evaluare anonima a experientei membrilor comunitatii universitare, in vederea identificarii faptelor interzise in spatiul universitar.
 

CAPITOLUL III

Sanctionarea xenofobiei, radicalizarii si discursului instigator la ura

 
Art. 6. — In spatiul universitar sunt interzise urmatoarele fapte:
a) promovarea simbolurilor identitare, imaginilor si faptelor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob;
b) promovarea cultului persoanelor vinovate de savarsirea unor infractiuni de genocid contra umanitatii si de crime de razboi;
c) promovarea unor idei, simboluri sau doctrine care sustin si promoveaza regimuri cu caracter totalitar, antisemit, extremist, fascist, iredentist, rasist, sovinist sau xenofob, dovedite a incalca drepturile si libertatile fundamentale ale omului, cu exceptia situatiei in care acestea sunt continute de o disciplina/un material de studiu;
d) activitatile membrilor comunitatii universitare care presupun radicalizarea si promovarea discursului instigator la ura.
 
Art. 7. — (1) Orice persoana poate sesiza comisia de etica universitara din institutia de invatamant superior cu privire la savarsirea unei fapte prevazute la art. 6.
 
(2) In cazul in care la nivelul institutiei de invatamant superior se constata savarsirea uneia/unora din faptele prevazute la art. 6, comisia de etica universitara se autosesizeaza si are obligatia de a analiza si solutiona sau, in cazul in care solutionarea exceda sferei de competenta, de a sesiza organele abilitate ale statului, conform prevederilor legale.
 
Art. 8. — Pe perioada desfasurarii analizei sesizarii/ autosesizarii, persoana impotriva careia a fost formulata beneficiaza de prezumtia de nevinovatie.
 

CAPITOLUL IV

Dispozitii finale

 
Art. 9. — Institutiile de invatamant superior incurajeaza desfasurarea activitatilor sub imperiul diversitatii opiniilor de natura stiintifica formulate in mediul academic si sprijina gandirea critica in acest context.
 

Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii

Ce NOUTATI sunt la Examenul de Bacalaureat - proba scrisa


Programa pentru Bacalaureat s-a modificat! Mare atentie la noile Teste Rezolvate la Limba Romana, care contin explicatiile detaliate. Testele Rezolvate sunt alcatuite dupa modelul celor date la examen si contin toate cele 3 tipuri de subiecte aflate pe foaia de examen:
  • un text cu cerinte la prima vedere;
  • un text de tip argumentativ;
  • un eseu din materia studiata.

...Vezi AICI detaliile complete <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

cod de conduitauniversitateeticaministerul educatieiantisemitism


x

Lasa un raspuns




Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//