Exercitiul nr. 1
Cerinta: Se da textul:
„Se-ntreba uneori daca Duke, eroul, sau monstrii stiau ca nu sunt adevarati, ca totul e doar un joc, in
care ei trebuie sa faca tot ce le comanda copilul care se joaca. Nu, sigur ca nu stiau. Cand se plictisi, isi
puse rolele si, cu caietul cel gros in buzunar, iesi la coltul strazii. Nu mai aparuse, deocamdata, nimeni
din gasca.” („Florin scrie un roman”, Mircea Cartarescu)
1. Transcrie toate substantivele din text si indica pentru fiecare genul si numarul.
2. Rescrie substantivele de la ex. 1, punandu-le pe toate la plural, insotite de articol hotarat, apoi de
articol nehotarat, pastrand cazul fiecaruia.
3. Indica functia sintactica si cazul substantivelor: eroul, monstrii, un joc, copilul, strazii, din gasca.
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
Exercitiul nr. 2
Cerinta: Completeaza spatiile punctate cu articolul corespunzator (hotarat, nehotarat, genitival, adjectival):
Cartea este a .......................................... coleg. Acest copil .......................... vecinilor nostri.
Om ...................................... harnic nu-i lipseste nimic.
Profesorii nostri sunt si ai elevi ......................... acelora. Elena este sora ................
Alexandru. Frate .......... meu merge la antrenament.
El i-a imprumutat .....................Marin creion ............. pe care ....... cumparat de la magazin... nou.
Dana este buna prietena .................... Mariei.
Exercitiul nr. 3
Cerinta: Indica functia sintactica si cazul substantivelor subliniate:
a) Garantez pentru Dan. ___________________________________
b) Noi suntem frati. ___________________________________
c) Am vorbit cu Ana, vecina mea, care este asistenta. ___________________________________
d) Vin din oras. ___________________________________
e) Apa e a raului. ___________________________________
f) Florile pentru mama mi-au terminat economiile. ___________________________________
g) Maria se arata mandra fata de colege. ___________________________________
h) De-a lungul timpului s-a schimbat. ___________________________________
i) Acordarea de premii elevilor este importanta. ___________________________________
j) Crede-ma, frate! ___________________________________
k) Era mai destept decat George. ___________________________________
l) Un porumbel zboara deasupra casei. ___________________________________
m) Cer ajutor fratelui. ___________________________________
n) Atitudinea fata de colegi trebuie sa fie respectuoasa. ___________________________________
o) A plecat intr-o zi de ianuarie. ___________________________________
p) S-a napustit asupra mancarii. ___________________________________
q) I-am spus lui Carmen sa vina mai devreme. ___________________________________
Exercitiul nr. 4
Cerinta:Alcatuieste enunturi in care unul dintre urmatoarele substantive:„autor, castan, perete, tara”
sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
N.- n. p.
G.- n. p.
Ac.- n. p
D.- n. p.
N.-Apozitie
G.-A. s. gen.
G.-A. s. prep.
Ac.-A. s. prep.
D.-A. s. prep.
G.-C. prepozitional
D.-C. i.
Ac.- C. prepozitional
Ac.- C. l.
Ac.- C. m.
Ac.- C. d.
Ac.- C. ag.
Exercitiul nr. 5
Cerinta: Construieste propozitii in care urmatoarele substantive sa fie:
tastaturi – Circumstantial de loc in cazul Genitiv
presimtiri – Nume predicativ in cazul Genitiv
Scufita Rosie – Nume predicativ in cazul Nominativ
cap – Atribut prepozitional in cazul Genitiv
incredere – Circumstantial de mod in cazul Acuzativ
Exercitiul nr. 6
Cerinta: Stabileste functia sintactica si cazul substantivelor din urmatorul text:
Spune-i mirelui ca ai procedat dupa recomandarile primite. Prin stanga bisericii nu ar fi putut trece
nici un gura-casca. Bariera din curiosi formata astfel a fost de beton. Cu ajutorul presei, am putut respira
cu seninatate macar cateva minute.
Exercitiul nr. 7
Cerinta: Construieste propozitii in care urmatoarele substantive sa fie:
discutii – Complement prepozitional in cazul Acuzativ
schita – Atribut substantival prepozitional in cazul Dativ
camion – Atribut substantival genitival in cazul Genitiv
sora – Atribut substantival prepozitional in cazul Acuzativ
Exercitiul nr. 8
Cerinta: Scrie exemple de 5 substantive colective si alcatuieste enunturi cu fiecare.
Exercitiul nr. 9
Cerinta: Grupeaza urmatoarele substantive: intelepciune, lapte, zori, aur, unt, taitei, Bucegi, curaj,
icre, dreptate pe doua coloane:
substantive defective de plural-singularia tantum substantive defective de singular-pluralia tantum
_____________________________________ ______________________________________
_____________________________________ ______________________________________
_____________________________________ ______________________________________
_____________________________________ ______________________________________
_____________________________________ ______________________________________
Exercitiul nr. 10
Cerinta: Precizeaza cazul si functia sintactica ale substantivelor din enunturile:
a. Poporul sarbatoreste ziua independentei nationale.
b. Colega mea, Monica, citeste o carte interesanta.
c. Trandafirii din vaza sunt de la varul tau.
d. Caietul este al Alinei.
e. Elevii clasei a sasea vor canta cu profesorii o colinda.
f. Ai plecat din gara de la Bucuresti.
g. Vorbesc ca Adina.
Exercitiul nr. 11
Cerinta: Alcatuieste propozitii in care substantivul fluture sa indeplineasca pe rand urmatoarele functii
sintactice:
subiect ______________________________________________________
atribut substantival genitival ______________________________________________________
complement direct ______________________________________________________
complement prepozitional ______________________________________________________
Exercitiul nr. 12
Cerinta: Citeste cu atentie textul de mai jos:
„Era pe la sfarsitul lui august, si padurea Petrisorului, batrana si nestricata de mana de om, isi desfasura
tacuta boltile de frunzisuri.Urca domol coline taraganate, se ridica departe intr-un pisc prapastios,
in varful caruia sageta spre cer un brad vechi...” (Mihail Sadoveanu, „In padurea Petrisorului”)
Transcrie, din textul de mai sus:
doua substantive comune: ........................................... , .................................................
un substantiv aflat la numarul plural .....................................................................................
un substantiv format prin derivare ..........................................................................................
un substantiv de genul feminin …………..............................................................…......……
doua substantive nearticulate ….................................. , ...................................................
un substantiv propriu ………………………….
doua substantive in cazul acuzativ ..............................., ...................................................
Exercitiul nr. 13
Cerinta: Citeste cu atentie afirmatiile de mai jos. Incercuieste A daca afirmatia este adevarata sau F
daca afirmatia este falsa:
a. AF Substantivul este o parte de vorbire flexibila.
b. AF Cazurile substantivului sunt nominativul, acuzativul, genitivul, vocativul si dativul.
c. AF Cuvantul subliniat din enuntul „I-am dat cartea unui prieten” este articol hotarat.
d. AF Substantivul in cazul vocativ are functie sintactica.
e. AF Substantivul in cazul genitiv raspunde la intrebarea cui? si are functie sintactica de complement.
Exercitiul nr. 14
Cerinta: Scrie in spatiul din stanga litera corespunzatoare functiei sintactice a substantivului marcat.
1 .......... Poarta a inchis-o vantul. A. complement indirect
2 .......... S-a dedicat cu pasiune muzicii. B. subiect
3 ......... Dumnealui este profesorul nostru. C. atribut substantival prepozitional
4 .......... Tudore, deschide poarta! D. nume predicativ
5 ........... Pasiunea ei pentru flori e veche. E. fara functie sintactica
F. atribut substantival genitival
Exercitiul nr. 15
Cerinta: Alcatuieste enunturi in care substantivul elev sa indeplineasca functiile sintactice de:
a. subiect: .......................................................................................................................................
b. complement direct: ....................................................................................................................
Exercitiul nr. 16
Cerinta: Incercuieste litera corespunzatoare seriei care cuprinde numai substantive colective:
a. stol, armata, pietre, tineret, muncitorime, roua;
b. calti, card, multime, zori, papuris, ochelari;
c. bradet, pietris, ostire, popor, turma, porumbiste.
Exercitiul nr. 17
Cerinta: Incercuieste litera corespunzatoare seriei care cuprinde numai substantive defective de plural:
a. aur, cenusa, prieten, fier, lapte;
b. miere, aur, faina, fier, curaj;
c. miere, aur, ochelari, cenusa, lapte.
Exercitiul nr. 18
Cerinta: Completeaza spatiile punctate:
Mama Ioanei este medic. Cuvantul subliniat este .................................... in cazul ................................
In casa de pe munte traiesc bastinasi. Cuvantul casa este ........................... .
A sunat telefonul. Cuvantul subliniat are functia sintactica de ................... .
Exercitiul nr. 19
Cerinta: Alcatuieste propozitii in care cuvantul carte sa fie pe rand:
Subiect in nominativ ______________________________________
Complement indirect in dativ ______________________________________
Vocativ ______________________________________
Atribut substantival in acuzativ (cu prepozitie) ______________________________________
Complement direct in acuzativ ______________________________________
Nume predicativ in nominativ ______________________________________
Exercitiul nr. 20
Cerinta: Mentioneaza functia sintactica si cazul substantivelor subliniate:
A-nceput de ieri sa cada
Cate-un fulg, acum a stat,
Norii s-au mai razbunat
Spre apus, dar stau gramada
Peste sat.
Nu e soare, dar e bine,
Si pe rau e numai fum.
Vantu-i linistit acum, dar navalnic vuiet vine
De pe drum. („Iarna pe ulita” – fragment, de George Cosbuc)
Exercitiul nr. 21
Cerinta: Incercuieste varianta corecta din urmatoarele exemple:
Armata a/au cucerit cazemata.
Stolul a ajuns/au ajuns deasupra lacului.
O multime a/au venit la spectacol.
Un grup de turisti s-a/s-au oprit sa fotografieze.
Exercitiul nr. 22
Cerinta: Completeaza spatiile de mai jos cu informatia corecta:
a) Motiveaza scrierea cu litera mare a cuvantului marcat: La istorie am invatat despre Evul Mediu.
b) Scrie o propozitie in care cuvantul copil sa fie in cazul vocativ.
c) Substantivul in cazul vocativ este izolat in cadrul propozitiei prin
d) Cuvantulmarcat in enuntul: „Amo caciula facuta din blana unui vulpoi.” are functia sintactica de
e) In enuntul, „Maria este ca parintii ei.”, substantivul care indeplineste functia sintactica de nume
predicativ este in cazul .
Exercitiul nr. 23
Cerinta: Raspunde cu adevarat (A) sau fals (F):
A/F Substantivele colective au inteles de singular si forma de plural.
A/F Exista prepozitii care impun substantivelor cazul nominativ.
A/F Substantivele in cazul vocativ nu indeplinesc functii sintactice.
A/F Prepozitiile gratie, multumita, datorita impun substantivului cazul genitiv.
A/F Substantivele papusa, casa, covor au genul feminin.
A/F Substantivul marcat din enuntul „Am imprumutat unei colege cartea.” este articulat cu articol
hotarat.
A/F Substantivele carne, unt, sange sunt defective de plural.
A/F Cuvantul marcat in enuntul „I-am scris lui Dan o scrisoare.” este articol hotarat.
A/F Substantivul in cazul genitiv este intotdeauna insotit de articol genitival.
Exercitiul nr. 24
Cerinta: Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect:
1. Substantivul propriu „Valcele” este:
a) defectiv de plural b) defectiv de singular
2. Substantivul marcat in enuntul „Mama avea o privire sfanta.” este in cazul:
a) nominativ b) acuzativ c) genitiv
3. Substantivul marcat in enuntul „Aceasta este o cântareata celebra.” are functia sintactica de:
a) complement direct b) subiect c) nume predicativ
4. Prepozitia pe este specifica cazului:
a) nominativ b) acuzativ c) genitiv
5. Forma corecta de genitiv-dativ a substantivului propriu Olga este:
a) Olgai b) lui Olga c) Olgii
Exercitiul nr. 25
Cerinta: Articuleaza cu articol hotarat substantivele din textul urmator:
In (vacanta) ………….. de vara voi merge in (sat) ………………. natal al (parinti) ………………
mei. Astept cu nerabdare sa revad (animale)………………din (ograda) ............ ceamare a (bunici)…
…………….. Ei se vor bucura de venirea (nepoata) ........... lor. Imi doresc sa colind(camp) …………
…… plin de flori, sa admir verdele (padure) …………. si sa aud (pasari) ….………… cum ciripesc.
REZOLVARI
SUBSTANTIVUL
Exercitiul nr. 1
1. Duke – substantiv masculin, propriu
eroul – substantiv comun, masculin, singular
monstrii – substantiv comun, masculin, plural
un joc – substantiv comun, neutru, singular
copilul – substantiv comun, masculin, singular
rolele – substantiv comun, feminin, plural
caietul – substantiv comun, neutru, singular
buzunar – substantiv comun, neutru, singular
coltul – substantiv comun, neutru, singular
strazii – substantiv comun, feminin, singular
gasca – substantiv comun, feminin, singular
2. eroul – eroi, eroii, niste eroi
monstrii – monstri, niste monstri
un joc – jocuri, jocurile, niste jocuri
copilul – copiii, niste copii
rolele – role, niste role
caietul – caiete, caietele, niste caiete
buzunar – buzunare, buzunarele, niste buzunare
coltul – colturi, colturile, niste colturi
strazii – (acestor) strazi, strazilor, unor strazi
gasca – gastile, niste gasti
3. eroul – apozitie, nominativ
monstrii – subiect, nominativ
un joc – nume predicativ, nominativ
copilul – subiect, nominativ
strazii – atribut substantival genitival, genitiv
din gasca – atribut substantival prepozitional acuzativ
Exercitiul nr. 2
Cartea este a unui coleg. Acest copil este al vecinilor nostri.
Omului harnic nu-i lipseste nimic.
Profesorii nostri sunt si ai elevilor acelora.
Elena este sora lui Alexandru.
Fratele meu merge la antrenament.
El i-a imprumutat lui Marin creionul pe care l-a cumparat de la magazinul cel nou.
Dana este buna prietena a Mariei.
Exercitiul nr. 3
a) Complement prepozitional, acuzativ
b) Nume predicativ, nominativ
c) Complement prepozitional, acuzativ; Apozitie, nominativ
d) Circumstantial de loc, acuzativ
e) Nume predicativ, genitiv
f) Atribut substantival prepozitional, acuzativ
g) Complement prepozitional, acuzativ
h) Circumstantial de timp, genitiv
i) Atribut substantival, dativ
j) Vocativ, fara functie sintactica
k) Circumstantial de mod, acuzativ
l) Circumstantial de loc, genitiv
m) Complement indirect, dativ
n) Atribut substantival prepozitional, acuzativ
o) Circumstantial de timp, acuzativ
p) Complement prepozitional, genitiv
q) Complement indirect, dativ
Exercitiul nr. 4
Eminescu este autorul meu preferat.
Acesta este un castan salbatic.
Temelia casei este peretele.
Romania este o tara frumoasa.
G.- n. p.
Cartea este a autorului meu preferat.
Frunzele sunt ale castanului.
Caramizile sunt ale peretelui de la camera mea.
Votul a fost impotriva tarii voastre.
Ac.- n. p
Raspunsul este pentru autorul care ne viziteaza.
Frunzele sunt de la castanul din curte.
Tapetul cumparat a fost pentru peretele din dormitor.
Harta desenata este pentru tara mea.
D-n. p.
Reusita este datorita autorului care ne-a inspirat.
Umbra de langa casa este datorita castanului.
Linia dreapta este gratie peretelui care ne-a ghidat.
Cantecul frumos este multumita tarii care ne-a inspirat.
N.-Apozitie
Mircea Cartarescu, autorul, este un nume al zilelor noastre.
Copacul acela, castanul, are 50 de ani.
Zidul de acolo, peretele, trebuie zugravit.
Australia, tara, este in intregime o insula.
G.-A. s. gen.
Parerea autorului despre propria carte a fost pe placul meu.
Frunzele castanului s-au uscat.
Culoarea peretelui este verde deschis.
Numele tarii noastre este Romania.
G.-A. s. prep.
Procesul impotriva autorului s-a terminat.
Gardul din fata castanului este din lemn.
Scaunul din spatele peretelui s-a rupt.
Reactiile impotriva tarii natale nu sunt placute.
Ac.-A. s. prep.
Cartea de autorul meu preferat mi-a facut o mare bucurie.
Trunchiul de castan este gros.
Suportul de perete are culoarea potrivita.
Numele de tara are o rezonanta aparte.
D – A. s. prep.
Reusita datorita autorului meu preferat m-a bucurat.
Umbra datorita castanului este binefacatoare.
Rezistenta casei datorita peretelui gros m-a bucurat.
Victoria echipei datorita tarii care i-a antrenat a fost un lucru minunat.
G.-C. prepozitional
Criticile se indreapta impotriva autorului.
Ploaia s-a abatut asupra castanului.
Lovitura s-a indreptat impotriva peretelui.
Ploile s-au revarsat asupra tarii.
D.-C. i.
I-am raspuns autorului cum am stiut.
I-am curatat castanului toate uscaturile.
Am dat peretelui o alta culoare.
tarii noastre i s-au stabilit anumite prioritati.
Ac.- C. prepozitional
Am vorbit despre un autor de nuvele.
Ma gandesc la castanul din curtea bunicilor.
Mama se gandea la peretele exterior care era murdar.
Vorbim mereu despre tara.
Ac.- C. l.
Am mers in vizita la un autor din orasul meu.
Langa castanul din curte este un trandafir.
Am pus un tablou pe peretele din hol.
De sarbatori multi romani se intorc in tara.
Ac.- C. m.
Ai gandit ca un autor de romane politiste.
Crestea viguros, ca un castan mandru si salbatic.
Trunchiul era drept, ca un perete bine-slefuit.
Orice sat, oricat de mic, trebuie condus ca o tara in sine.
Ac.- C. d.
L-am intalnit pe autorul despre care ti-am vorbit ieri.
Vreau sa plantez un castan langa poarta.
I-am spus zugravului sa tencuiasca peretele cu atentie.
Fiecare isi doreste o tara prospera.
Ac.- C. ag.
Cartea aceasta este scrisa de un autor cunoscut.
Parca soaptele erau spuse de castanul din copilarie.
Usa era incadrata de un perete frumos zugravit.
Marii sportivi sunt dati de o tara preocupata de performante si rezultate.
Exercitiul nr. 5
Praful s-a asezat deasupra tastaturii.
Salvarea lor a fost contra presimtirilor ei.
Personajul principal din poveste este Scufita Rosie.
Raftul de deasupra capului ei s-a prabusit.
Privea pe toti oamenii cu incredere.
Exercitiul nr. 6
mirelui – complement indirect, dativ
dupa recomandarile – circumstantial de mod, acuzativ
prin stanga – circumstantial de loc, acuzativ
bisericii – atribut substantival genitival, genitiv
un gura-casca – subiect, nominativ
bariera – subiect, nominativ
din curiosi – atribut substantival prepozitional acuzativ
de beton – nume predicativ, acuzativ
cu ajutorul – circumstantial de mod, acuzativ
presei –atribut substantival genitival, genitiv
cu seninatate – circumstantial de mod, acuzativ
minute – circumstantial de timp, acuzativ
Exercitiul nr. 7
Nu ne-am gandit deloc la discutiile pe care le-am avut cu medicul.
Raspunsul lor impotriva schitei propuse de arhitect m-a nemultumit.
Rotile camionului s-au blocat.
Iubirea de sora este nemarginita.
Exercitiul nr. 8
Enunturi:
Vulpea s-a ascuns in frunzisul des.
Cat vedeai cu ochii, era numai bradet.
Un stol de cocori zbura in inaltul cerului.
Ciobanul isi ducea turma la munte ca in fiecare primavara.
Haita de lupi flamanzi s-a napustit asupra caprioarei inspaimantate.
Exercitiul nr. 9
substantive defective de plural – singularia tantum
intelepciune, lapte
aur, unt, curaj
dreptate
Exercitiul nr. 10
substantive defective de singular – pluralia tantum
zori, taitei, Bucegi, icre
a) poporul – nominativ, subiect
ziua – acuzativ, complement direct
independentei – genitiv, atribut substantival genitival
b) colega – nominativ, subiect
Monica – nominativ, apozitie
o carte – acuzativ, complement direct
c) trandafirii – nominativ, subiect
din vaza – acuzativ, atribut substantival prepozitional
de la varul – acuzativ, nume predicativ
d) caietul – nominativ, subiect
al Alinei – genitiv, nume predicativ
e) elevii – nominativ, subiect
clasei – genitiv, atribut substantival genitival
cu profesorii – acuzativ, complement prepozitional
o colinda – acuzativ, complement direct
f) din gara – acuzativ, circumstantial de loc
de la Bucuresti – acuzativ, atribut substantival prepozitional
g) ca Adina – acuzativ, circumstantial de mod
Exercitiul nr. 11
– Subiect: Fluturele colorat zbura din floare in floare.
– Atribut substantival genitival: Aripile fluturelui erau acoperite cu polen.
– Complement direct: Am vazut un fluture in lumina diminetii.
– Complement prepozitional: La biologie, invatam despre fluture.
Exercitiul nr. 12
– doua substantive comune: padurea, om
– un substantiv aflat la numarul plural: boltile
– un substantiv format prin derivare: frunzisuri
– un substantiv de genul feminin: padurea
– doua substantive nearticulate: om, coline
– un substantiv propriu: Petrisorului
– doua substantive in cazul acuzativ: boltile, de frunzisuri
Exercitiul nr. 13
a. AF Substantivul este o parte de vorbire flexibila.
b. AF Cazurile substantivului sunt nominativul, acuzativul, genitivul, vocativul si dativul.
c. AF Cuvantul subliniat din enuntul „I-am dat cartea unui prieten” este articol hotarat.
d. AF Substantivul in cazul vocativ are functie sintactica.
e. AF Substantivul in cazul genitiv raspunde la intrebarea cui? si are functie sintactica de
complement.
Exercitiul nr. 14
1. .... B...... Poarta a inchis-o vantul. A. complement indirect
2. .... A... S-a dedicat cu pasiune muzicii. B. subiect
3. .... D.... Dumnealui este profesorul nostru. C. atribut substantival prepozitional
4. .... E..... Tudore, deschide poarta! D. nume predicativ
5. .... C....... Pasiunea ei pentru flori e veche. E. fara functie sintactica
F. atribut substantival genitival
Exercitiul nr. 15
a) subiect: Elevul silitor are note mari
b) complement direct: L-am vazut pe elevul castigator la concurs.
Exercitiul nr. 16
c. bradet, pietris, ostire, popor, turma, porumbiste.
Exercitiul nr. 17
b. miere, aur, faina, fier, curaj.
Exercitiul nr. 18
Mama Ioanei este medic. Cuvantul subliniat este atribut substantival genitival in cazul genitiv.
In casa de pe munte traiesc bastinasi. Cuvantul casa este circumstantial de loc.
A sunat telefonul. Cuvantul subliniat are functia sintactica de subiect.
Exercitiul nr. 19
Subiect in nominativ: Cartea citita mi-a placut.
Complement indirect in dativ: I-am pus cartii o coperta noua.
Vocativ: „Carte frumoasa, cinste cui te-a scris!”
Atribut substantival in acuzativ (cu prepozitie): Mirosul de carte veche umplea incaperea.
Complement direct in acuzativ: Ieri am citit o carte despre dinozauri.
Nume predicativ in nominativ: Cadoul meu preferat este o carte.
Exercitiul nr. 20
un fulg – subiect, nominativ
norii – subiect, nominativ
peste sat – acuzativ, circumstantial de loc
pe rau – acuzativ, circumstantial de loc
fum – nominativ, subiect
vuiet – nominativ, subiect
de pe drum – acuzativ, circumstatial de loc
Exercitiul nr. 21
Armata a/au cucerit cazemata.
Stolul a ajuns/ au ajuns deasupra lacului.
O multime a/au venit la spectacol.
Un grup de turisti s-a/ s-au oprit sa fotografieze.
Exercitiul nr. 22
a) Motiveaza scrierea cu litera mare a cuvantului marcat: La istorie am invatat despre Evul Mediu.
Substantivul Evul Mediu este scris cu litera mare deoarece este un substantiv propriu care desemneaza
o perioada istorica.
b) Scrie o propozitie in care cuvantul copil sa fie in cazul vocativ. Copile, ai grija la masini!
c) Substantivul in cazul vocativ este izolat in cadrul propozitiei prin virgula sau semnul exclamarii.
d) Cuvantul marcat in enuntul: „Am o caciula facuta din blana unui vulpoi.” are functia sintactica de
atribut substantival genitival.
e) In enuntul „Maria este ca parintii ei.”, substantivul care indeplineste functia sintactica de nume
predicativ este in cazul acuzativ.
Exercitiul nr. 23
Substantivele colective au inteles de singular si forma de plural. A
Exista prepozitii care impun substantivelor cazul nominativ. F
Substantivele in cazul vocativ nu indeplinesc functii sintactice. A
Prepozitiile gratie, multumita, datorita impun substantivului cazul genitiv. F
Substantivele papusa, casa, covor au genul feminin. F
Substantivul marcat din enuntul „Am imprumutat unei colege cartea.” este articulat cu articol hotarat. F
Substantivele carne, unt, sange sunt defective de plural. A
Cuvantul marcat in enuntul „I-am scris lui Dan o scrisoare.” este articol hotarat. F Substantivul in
cazul genitiv este intotdeauna insotit de articol genitival. F
Exercitiul nr. 24
1. Substantivul propriu „Valcele” este:
b) defectiv de singular
2. Substantivul marcat in enuntul „Mama avea o privire sfanta.” este in cazul:
b) acuzativ
3. Substantivul marcat in enuntul „Aceasta este o cântareata celebra.” are functia sintactica de:
c) nume predicativ
4. Prepozitia pe este specifica cazului:
b) acuzativ
5. Forma corecta de genitiv-dativ a substantivului propriu Olga este:
a) Olgai
Exercitiul nr. 25
In vacanta de vara voi merge in satul natal al parintilor mei. Astept cu nerabdare sa revad animalele
din ograda cea mare a bunicilor. Ei se vor bucura de venirea nepoatei lor. Imi doresc sa colind campul