ţóÂ

Model de Test Rezolvat la Limba Romana, clasa a VII-a - pregatire pentru Evaluarea Nationala

De Portal Invatamant
la 07 Iun. 2023 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Model de Test Rezolvat la Limba Romana, clasa a VII-a - pregatire pentru Evaluarea Nationala07Iun.2023

Pregatirea solida pentru Evaluarea Nationala din clasa a VIII-a incepe inca din clasa a VII-a! Va prezentam un model de test rezolvat la Limba si literatura romana.

Test rezolvat de Limba si literatura romana, clasa a VII-a

 
 
 
 
 
l Toate subiectele sunt obligatorii.
l Se acorda 10 puncte din oficiu.
 
 

Model de Test pentru Limba Romana, clasa a VII-a

 
 
SUBIECTUL I (70 de puncte)
 
Citeste fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea raspunde cerintelor formulate.

Textul 1
 
Lumea toata-i trecatoare.
Oamenii se trec si mor
Ca si miile de unde,
Ce un suflet le patrunde,
Treierand necontenit
Sanul marii infinit.
Numai poetul,
Ca pasari ce zboara
Deasupra valurilor,
Trece peste nemarginirea timpului :
In ramurile gandului,
In sfintele lunci,
Unde pasari ca el
Se-ntrec in cantari.
 
(Mihai Eminescu, Numai poetul)
 
Textul 2
 
A te naste artist este ca si cum ai incerca sa imblanzesti un blestem. Nu cred ca exista societate care sasi fi acceptat vreodata artistii. intotdeauna cei care s-au manifestat altfel decat majoritatea au fost alungati din Cetate. De aceea gloria postuma ramane o sintagma pe cat de trista pe atat de adevarata.
 
Atunci care ar fi rolul artistului in societate? Sau artistul mai are vreo utilitate? Mai gaseste el intelegere? Intrebari cu raspunsuri foarte dificile daca nu chiar imposibile mai ales in aceste vremuri cand pseudovedetele si nonvalorile sunt promovate cu o nebuna indarjire. Si, totusi, fara acesti bieti lampagii ne-am intoarce cu pasi repezi spre Evul Mediu... Cine doreste cu adevarat sa reuseasca trebuie sa faca ucenicie pe viata asa cum spunea Arghezi. Ma gandesc la, Perpessicius, care aproape a orbit scriind despre opera lui Eminescu, la Luchian care, atacat de paralizie, continua sa picteze, la Beethoven care, complet surd compunea, superba Simfonie a-IX-a si exemplele sunt nenumarate.

Societatea ar trebui sa inteleaga faptul ca artistul este o poarta spre alte lumi ca sfasierea lui existentiala este pusa in slujba binelui si a frumosului. Ne vin in minte versurile lui stefan Augustin Doinas: Pentru zile si nopti care-mbata si dor/ pentru-un vis harazit s-o consume/ locuiesc intr-o inima arsa de dor/ care bate puternic in lume.
 
Cred ca ceea ce defineste cel mai bine un popor este apartenenta la cultura la arta. Pe peretii unor lagare de concentrare naziste s-au gasit scrijelite... versuri! Fapt ce demonstreaza ca si in cele mai cumplite momente omul a continuat sa spere, sa creeze. Un popor care nu este insetat de cultura usor – usor se va stinge. Poate grija zilei de maine nu lasa loc si unei griji pentru cultura...

Vedem uimiti rezultatele elevilor de la examenul de limba in bacalaureat, vedem uimiti cum literatura romana este... ucisa, cum acesti tineri au alte... prioritati decat de a citi din operele lui Bacovia, Blaga sau Nichita Stanescu. De Craciun am primit sa ma colinde trei copii de clasa a VIII-a. Inainte de aceasta i-am intrebat cum se numesc scolile la care invata. Mihail Sebastian, Anghel Saligny si Mihu Dragomir. Am fortat nota si i-am intrebat daca stiu macar un singur lucru despre aceste personalitati. M-au privit uluiti si, parca suparati ca am tupeul... sa-i intreb asa ceva, si bineinteles ca nu am primit niciun raspuns. Macar stiau cum se numesc scolile la care – sa zicem – ca invata.
 
Poate niciodata nu este prea tarziu sa credem ca valorile, arta si cultura isi vor gasi locul meritat in inimile tuturor. Ca va veni timpul ca artistii chiar sa poata trai din operele lor. in ultima perioada a vietii Eminescu traia din chetele stranse de prieteni. Astazi chipul lui a ajuns pe cea mai valoroasa bancnota, pe cea de 500 de lei. Printr-o ironie greu de imaginat astfel a ajuns Eminescu... pe bani.
 
de Alexandru HALUPA
publicat in revista Litera 13 nr. 2
 
 
A. Scrie raspunsul pentru cerintele de mai jos cu privire la textele date.
 
1. Formuleaza doua idei poetice, asa cum se desprind din textul 1. 2 puncte
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................

2. Din punct de vedere stilistic, in textul 1 se regasesc:
 a. doua comparatii si inversiune
 b. trei comparatii si trei inversiuni
 c. doua comparatii si doua inversiuni
 d. trei comparatii si o inversiune

Scrie litera corespunzatoare raspunsului corect 2 puncte

3. In textul 1 imaginea poetului este:
 a. demitizata
 b. idealizata
 c. unicizata
 d. denigrata
 
Scrie litera corespunzatoare raspunsului corect 2 puncte
4. Doua dintre temele textului 1 sunt:
 a. timpul si lumea
 b. marea si timpul
 c. timpul si conditia artistului
 d. conditia artistului si marea
 
Scrie litera corespunzatoare raspunsului corect 2 puncte

5. Noteaza X in dreptul fiecarui enunt pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazandu-te pe informatiile din cele doua texte 6 puncte
 
Textul 1 stabileste o asemanare intre poet si pasari.
Artistul, prin creatie, poate depasi granitele timpului.
Intotdeauna, artistii au fost recunoscuti de societatea contemporana ca valori si au fost apreciati.
Printre personalitatile care s-au sacrificat pentru a crea se numara: Beethoven, s. Augustin Doinas, Perspessicius, st. Luchian.
Cultura unui popor este o posibilitate de salvare a acestuia.
Textul poetic propus se construieste pe baza unei antiteze.

6. Mentioneaza in cate un enunt, tiparul textual din fiecare dintre fragmentele de mai jos. 6 puncte
 
a) Intotdeauna cei care s­au manifestat altfel decat majoritatea au fost alungati din Cetate.
 De aceea gloria postuma ramane o sintagma pe cat de trista pe atat de adevarata.
.......................................................................................................................................................................................................................

b) Inainte de aceasta i-­am intrebat cum se numesc scolile la care invata. Mihail Sebastian, Anghel Saligny si Mihu Dragomir. Am fortat nota si i­-am intrebat daca stiu macar un singur lucru despre aceste personalitati. M­-au privit uluiti si, parca suparati ca am tupeul... sa-­i intreb asa ceva, si bineinteles ca nu am primit niciun raspuns. Macar stiau cum se numesc scolile la care – sa zicem – ca invata.
.......................................................................................................................................................................................................................

7. Precizeaza, in cel putin 30 de cuvinte, o legatura care se poate stabili, la nivelul continutului, intre textul poetic Numai poetul, de M. Eminescu si articolul lui Alexandru Halupa. 6 puncte
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
8. Crezi ca artistul are un rol deosebit in societate? Motiveaza-ti raspunsul intr-un text de 50-90 de cuvinte, care sa sustina punctul tau de vedere, valorificand unul dintre textele propuse.
6 puncte
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
 
9. Asociaza textul Numai poetul M. Eminescu cu un alt text literar studiat sau citit ca lectura suplimentara, prezentand, in 50-90 de cuvinte, o asemanare si o deosebire dintre acestea. 6 puncte
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................

B. Scrie raspunsul pentru cerintele de mai jos cu privire la textele date.
 
1. Precizeaza numarul de sunete si de litere pentru cuvintele: „lunci“ si „Arghezi“. 2 puncte
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
2. Fac parte din acelasi camp lexical toate cuvintele din seria:
 a. zile, timp, nopti, necontenit
 b. societate, oameni, popor, tineri
 c. artist, glorie, poet, versuri
 d. a compune, a picta, a scrie, poet
 
Scrie litera corespunzatoare raspunsului corect 2 puncte
 
3. Rescrie enuntul: „Societatea ar trebui sa inteleaga faptul ca artistul este o poarta spre alte lumi ca sfasierea lui existentiala este pusa in slujba binelui si a frumosului“ inlocuind termenii subliniati cu cate un sinonim contextual. 2 puncte
 
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
4. Transcrie din fragmentul urmator trei adjective diferite:
 „Intrebari cu raspunsuri foarte dificile daca nu chiar imposibile mai ales in aceste vremuri cand pseudovedetele si nonvalorile sunt promovate cu o nebuna indarjire.“ 6 puncte
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
5. Alcatuieste un enunt asertiv in care sa existe o propozitie principala si doua propozitii subordonate, aflate in relatie de coordonare disjunctiva. 6 puncte
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
6. Alcatuieste un enunt asertiv in care cuvantul poet sa fie nume predicativ in cazul genitiv si un enunt interogativ in care cuvantul ce sa aiba valoarea morfologica de adjectiv pronominal interogativ. 6 puncte
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................

7. Rescrie urmatorul enunt corectand greselile, indiferent de natura acestora:
 „i-i rasfoii jurnalul, dar ma sfii sa i-o spun, lui insesi parand-u-i-se nepotrivit si nefind de accord cu asta.“ 6 puncte
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
Imagineaza-ti ca in scoala ta a avut loc o intalnire cu un artist (poet, prozator, pictor, sculptor, muzician etc). Redacteaza o pagina de jurnal, de cel putin 150 de cuvinte, in care sa descrii emotiile/experientele, sentimentele traite cu acest prilej. in cadrul textului vei respecta conventiile jurnalului, vei prezenta o secventa descriptiva si una explicativa.
 
Punctajul pentru compunere se acorda astfel:
l continutul compunerii – 12 puncte
l redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corecta a paragrafelor – 1 punct; coerenta textului –
1 punct; proprietatea termenilor folositi – 1 punct; respectarea normelor de punctuatie –
1 punct; lizibilitate – 1 punct).
 
Nota! Punctajul pentru redactare se acorda doar in cazul in care compunerea are minimum 150 de
cuvinte si dezvolta subiectul propus.
 

SUGESTII DE REZOLVARI

 
 
SUBIECTUL I (70 de puncte)
 
A.
1. Poetul se deosebeste de oamenii obisnuiti, sfidand nemarginirea timpului. Poetul/artistul seamana, prin capacitatea sa creatoare, cu pasarile care pot zbura deasupra valurilor. Oamenii obisnuiti au acelasi destin ce sta sub semnul timpului neiertator s.a. 2 x 1 punct = 2 puncte
2. scrierea literei corespunzatoare raspunsului corect: d 2 puncte
3. scrierea literei corespunzatoare raspunsului corect: c 2 puncte
4. scrierea literei corespunzatoare raspunsului corect: c 2 puncte
5. Noteaza X in dreptul fiecarui enunt pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazandu-te pe informatiile din cele doua texte:
6 x 1 punct = 6 puncte
 
 
6. Tiparul textual din fragmentul a este argumentativ. Tiparul textual din al doilea text este narativ. 6 puncte

7. Consider ca o legatura care se poate stabili intre cele doua texte este reprezentata de tema acestora, si anume: conditia poetului sau a artistului. Daca textul poetic propus evidentiaza modul in care poetii, artistii se aseamana cu pasarile, care prin zborul lor sfideaza imensitatea marii si a timpului, in al doilea text se vorbeste despre modul cum societatea de-a lungul timpului a primit artistii si operele acestora, fara recunoasterea meritata, asa cum reiese din secventa: A te naste artist este ca si cum ai incerca sa imblanzesti un blestem. Nu cred ca exista societate care sa-si fi acceptat vreodata artistii. 6 puncte

8. Din punctul meu de vedere, artistul, fie el poet, pictor, compozitor, sculptor, indiferent de timp sau de loc, va reprezenta sensibilitatea, puritatea, fiind acea raza de lumina care  ii va lasa omului obisnuit posibilitatea de a descoperi frumosul in lucrurile marunte din jurul lui, relevanta in acest sens fiind scventa: „Societatea ar trebui sa inteleaga faptul ca artistul este o poarta spre alte lumi ca sfasierea lui existentiala este pusa in slujba binelui si a frumosului.”Artistul devine astfel creatorul unei alte lumi, o lume sensibila, o lume a sperantei, a visului, o lume care va exista permanent alaturi de cea concreta, tocmai pentru a-i da stralucirea pe care fara lumina artei o poate pierde.

Sau
Cred ca artistul are un rol deosebit intr-o societate, menirea acestuia fiind de a transfigura realitatea in operele sale, de a evidentia frumosul din oameni si din lucruri, pastrand viu astfel spiritul unui neam. Este si parerea autorului celui de-al doilea text, exprimata in secventa: „Cred ca ceea ce defineste cel mai bine un popor este apartenenta la cultura la arta.” Astfel, artistul modeleaza personalitatea si sensibilitatea individului, conferindu-i posibilitatea de a descoperi frumusetea din tot ceea ce ne inconjoara.

9. Exemplu de raspuns:
Textul poetic „Numai poetul”, de M. Eminescu imi aminteste de opera „Luchian – ochii, sufletul, mana”, de Veronica Niculescu, ambele aducand in prim-plan artistul, putand fi asociat cu acesta, deoarece daca in poezia eminesciana se prezinta un portret general al artistului/poetului, in textul semnat de Veronica Niculescu este ilustrat sacrificiul artistului pentru creatie, ceea ce il deosebeste de oamenii obisnuiti. Prin urmare, elementul comun al celor doua opere este ideea centrala sau tema textelor, conditia creatorului/artistului (poet/pictor), conditie care presupune unicitatea rezultata din talent, dar si din capacitatea de sacrifiu. De asemenea, ideea ca opera il innobileaza pe artist si il ajuta sa depaseasca granitele timpului este reliefata in ambele texte in secvente ca: „Numai poetul/Ca pasari ce zboara”, respectiv prin actiunile intreprinse de pictor, insistenta de a picta in ciuda durerilor si a suferintei. Un element care deosebeste cele doua texte este tipul de arta, fiind vorba despre poet in textul eminescian, dat despre pictor in opera aleasa de mine.  6 puncte
 
B.
1. Scrierea corecta a numarului de litere si sunete: 5 litere si 4 sunete, respectiv 7 litere si 6 sunete 2 puncte

2. Scrierea literei corespunzatoare raspunsului corect: c 2 puncte

3. Rescrierea corecta a enuntului: „Societatea ar trebui sa inteleaga faptul ca artistul este o sansa/cale/fereastra spre alte lumi ca tumultul/trairea/sacrificiul lui existentiala este pusa in slujba binelui si a frumosului”. 4 puncte
 
4. Selectarea corecta a oricaror trei adjective dintre: dificile, nebuna,, imposibile – adjectiv propriu-zis, aceste – adjectiv pronominal, promovate – adjectiv provenit din verb la participiu. 6 puncte

5. Alcatuirea enuntului conform cerintei: 6 puncte
 A procedat astfel fie ca sa╠ć ne umileasca╠ć, fie pentru ca╠ć s-a temut.
Va veni ori când ı̂i vor da voie, ori când va reusi sa plece fara stirea lor.

6. Alcatuirea corecta a celor doua enunturi: 6 puncte
 Cartea aceea este a poetului premiat.
 Ce carte preferi?

7. Completarea corecta a spatiilor: 6 puncte
Ii rasfoii jurnalul, dar ma sfiii sa i-o spun, lui insusi parandu-i-se nepotrivit si nefiind de accord cu asta.
Exemplu de raspuns:

 
11 mai 2021
 
Draga jurnalule,
 
Sunt foarte obosita, dar si foarte emotionata, deoarece a fost una dintre cele mai frumoase zile petrecute in scoala mea. Nu am crezut vreodata ca m-ar putea imprsiona atat de tare un om pe care abia l-am cunoscut, doar prin naturaletea lui, prin sinceritate si prin felul de a fi.
 
Dar sa iti spun despre ce este vorba. Doamna profesoara de limba romana ne-a facut o supriza extraordinara, invitand la ultima ora din acest an unul dintre scriitorii contemporani. Imagineaza-ti ca dupa ce i-am citit poeziile, dupa ce am incercat sa descopar mesajul unora dintre textele acesteia, am avut prilejul de a o vedea in carne si oase pe poeta Ana Blandiana. Cine ar fi crezut?
 
Pana sa ajungem insa la a avea prilejul de a o asculta, pe mine m-a impresionat prin farmecul ei. in sala de festivitati (caci acolo se desfasura evenimentul, era vorba despre decernarea premiilor concursului organizat anual de scoala noastra, urmat de ultima noastra ora) si-a facut aparitia aceasta doamna distinsa, elegant imbracata, dar de o finete usor de observat, cu gesturi delicate, cu un zambet natural si o privire care parca imbratisa intreaga sala. De o politete si o sensibilitate rar intalnite, acest om deosebit a avut placerea de a ne impartasi din experienta domniei sale, de a ne incuraja sa-i adresam intrebari (ceea ce cu greu am avut curajul sa facem). Am descoperit totusi ca viata unui scriitor nu este atat de simpla sau de usoara cum ar putea parea, ca poetii sunt niste fiinte fragile si sensibile, frumoase spiritual si mult mai atente la ceea ce este in jurul nostru, decat suntem noi, ceilalti.
 
Este foarte greu de pus in cuvinte emotia mea, ceea ce stiu cu certitudine este ca am sufletul plin de o caldura pe care n-o pot explica. Iti voi mai povesti si maine.



Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

model de test clasa 7modele de test clasa 7test clasa 7 romanarecapitulare clasa 7 romanaevaluare clasa 7 limba romanaculegere romana clasa 7


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//