Culegerea le ofera elevilor prilejul de a-si testa nivelul cunostintelor prin intermediul a 30 de teste de specialitate insotite de Sinteze de Logica, Argumentare si Comunicare.
Elevii care pot alege sa sustina examenul de Bacalaureat la Logica sunt cei care au urmat un liceu teoretic cu profil umanist, precum si cei de la liceele tehnologice sau vocationale (cu exceptia profilului militar).
Pentru a fi declarat promovat la Bac, un absolvent de liceu trebuie sa indeplineasca trei conditii, cumulativ, potrivit metodologiei de examen:
1. sa-si fi echivalat sau recunoscut (dupa metodologia de Bacalaureat) toate probele de evaluare a competentelor lingvistice si digitale;
2. sa sustina toate probele scrise si sa obtina nota 5 (cel putin) la fiecare dintre acestea;
3. sa obtina media generala 6 (cel putin) la probele scrise.
Proba scrisa la Logica a examenului de Bacalaureat are 3 subiecte, fiecare fiind notat cu 30 de puncte. Din oficiu se acorda 10 puncte.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A. Scrieti pe foaia de examen litera corespunzatoare raspunsului corect, pentru fiecare din enunturile de mai jos. Este corecta o singura varianta de raspuns:
1. Termenul America de Sud este dupa extensiune:
a. compus, pozitiv, general, nevid
b. vid, general, concret, vag
c. absolut, precis, singular, distributiv
d. precis, distributiv, nevid, singular
2. Teza de demonstrat trebuie sa fie o propozitie:
a. neclara
b. obligatoriu afirmativa
c. falsa
d. cel putin probabila
3. Termenii continent si Europa se afla in raport de:
a. incrucisare
b. contrarietate
c. identitate
d. ordonare
4. In propozitia „Toate florariile sunt magazine atractive”, cuantorul este:
a. toate florariile
b. sunt
c. toate
d. nu exista cuantor
5. Sunt indicatori de concluzie:
a. daca, deci, din cauza ca
b. rezulta, asadar, fiindca
c. datorita, din cauza ca, daca
d. prin urmare, conchidem ca, atunci
6. Rationamentul „Daca unele femei din Romania sunt frumoase, atunci unele femei din Romania nu sunt urate” este:
a. conversiune valida
b. silogism valid
c. obversiune valida
d. inductie nevalida
7. In inductia incompleta:
a. concluzia este mai putin generala decat premisele
b. concluzia este la fel de generala ca premisele
c. concluzia este mai generala decat premisele
d. concluzia nu are legatura cu premisele
8. Prin definiendum se intelege:
a. definitul
b. definitorul
c. relatia de definire
d. criteriul definirii
9. Doua propozitii categorice aflate in raport de contradictie nu pot fi impreuna:
a. adevarate
b. false
c. nici adevarate, nici false
d. corecte
10. In concluzia conversiunii prin accident:
a. se schimba calitatea premisei
b. se schimba cantitatea premisei
c. se schimba si calitatea si cantitatea premisei
d. nu se schimba nici calitatea, nici cantitatea premisei
20 de puncte
B. Fie termenii A, B, C, D si E, astfel incat termenul A este in raport de contrarietate cu B, termenul B este in raport de incrucisare cu C, termenul D este subordonat si termenului B si termenului C, iar termenul E este specie pentru termenul A.
1. Reprezentati, prin metoda diagramelor Euler, pe o diagrama comuna, raporturile logice dintre cei 5 termeni.
2 puncte
2. Stabiliti, pe baza raporturilor existente intre termenii A, B, C, D, E, care din urmatoarele propozitii sunt adevarate si care sunt false (notati propozitiile adevarate cu A si pe cele false cu F):
a. Toti D sunt B.
b. Unii B sunt A.
c. Unii B sunt C.
d. Niciun D nu este C.
e. Niciun A nu este B.
f. Toti D sunt A.
g. Toti E sunt A.
h. Niciun E nu este B.
8 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Se dau urmatoarele propozitii:
1. Nicio biblioteca nu este un loc zgomotos.
2. Unele animale din savana sunt erbivore.
3. Unele carti SF nu sunt iubite de adolescenti.
4. Toate autoturismele rapide sunt cumparate de persoane curajoase.
A. Construiti, atat in limbaj formal, cat si in limbaj natural, subalterna propozitiei 1, contradictoria propozitiei 2, subcontrara propozitiei 3, contrara propozitiei 4. 8 puncte
B. Aplicati explicit operatiile de conversiune si obversiune, pentru a deriva conversa si obversa corecte ale fiecareia dintre propozitiile 2 si 4, atat in limbaj formal, cat si in limbaj natural. 8 puncte
C. Construiti, atat in limbaj formal, cat si in limbaj natural, conversa obversei subalternei propozitiei 1, respectiv conversa supraalternei propozitiei 2. 6 puncte
D. Doi elevi, X si Y, opineaza astfel:
X: Fiindca niciun astronaut nu este o persoana fricoasa, rezulta ca nicio persoana fricoasa nu este astronaut.
Y: Putem afirma ca toti cainii sunt animale dresate, avand in vedere faptul ca toate animalele dresate sunt caini.
Pornind de la aceasta situatie:
a. Scrieti, in limbaj formal, opiniile celor 2 elevi. 4 puncte
b. Precizati corectitudinea rationamentelor formalizate. 2 puncte
c. Explicati corectitudinea/incorectitudinea rationamentului elevului Y. 2 puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
A. Se dau urmatoarele doua moduri silogistice: eao-2, eio-4.
a. Scrieti schema de inferenta corespunzatoare fiecaruia dintre cele doua moduri silogistice date. 4 puncte
b. Construiti, in limbaj natural, un silogism care sa corespunda uneia dintre cele doua scheme de inferenta. 2 puncte
c. Verificati explicit, prin metoda Diagramelor Venn, validitatea fiecaruia dintre cele doua moduri silogistice date, precizand totodata decizia la care ati ajuns. 8 puncte
B. Construiti, atat in limbaj formal, cat si in limbaj natural, un argument valid cu doua premise, prin care sa justificati propozitia „Niciun om nu este nemuritor”. 6 puncte
C. Se da urmatorul silogism: Daca toate fructele sunt benefice sanatatii, atunci toate portocalele sunt benefice sanatatii, datorita faptului ca toate portocalele sunt fructe.
Pornind de la silogismul dat, stabiliti care din urmatoarele propozitii sunt adevarate si care sunt false (notati propozitiile adevarate cu litera A, iar propozitiile false cu litera F):
1. Termenul mediu este distribuit in ambele premise.
2. Predicatul logic al concluziei este reprezentat de termenul „portocalele”.
3. Concluzia silogismului este o propozitie universala afirmativa.
4. Subiectul logic al concluziei este distribuit in premisa, dar este nedistribuit in concluzie.
4 puncte
D. Fie urmatoarea definitie:
Metrul este o unitate de masura.
a. Precizati o regula de corectitudine pe care o incalca definitia data. 2 puncte
b. Numiti o alta regula de corectitudine a definirii, diferita de regula identificata la punctul a. 2 puncte
c. Construiti o definitie care sa o incalce, avand ca definit termenul „metru”. 2 puncte
- Utilizarea corecta a conceptelor, operatiilor si instrumentelor specifice logicii in argumentare;
- Constructia de argumente relevante pentru obtinerea unei solutii pentru rezolvarea unor situatii – probleme;
- Capacitatea de analiza corecta a structurii si/sau corectitudinii formelor si operatiilor logice.