Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Modele de exercitii pentru clasa a VIII-a la Limba Romana si Rezolvari

de portalInvatamant.ro la 31 Iul. 2018
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Modele de exercitii pentru clasa a VIII-a la Limba Romana si Rezolvari31Iul.2018

Vacanta este in toi, dar elevii de clasa a VIII-a se gandesc deja la Evaluarea Nationala. Este primul examen important pentru ei si este firesc sa isi doreasca un rezultat bun. Cateva exercitii rezolvate in fiecare saptamana le vor garanta o nota mare si admiterea la liceul pe care si-l doresc!

Va propunem un set de exercitii cu ajutorul carora sa isi testeze cunostintele la Limba Romana. Exercitiile de mai jos sunt extrase din Culegerea de exercitii rezolvate la Limba Romana clasa a VIII-a (click aici pentru detalii despre culegere >>
 
Haideti sa incepem:
 
 
A. „Ploua, ploua, 
Ploua cat poate sa ploua. 
Cu ploaia ce cade, m-apasa 
Durerea cea veche, cea noua... 
Afara e trist ca si-n casa, – 
Ploua, ploua 
      
Ploua, ploua,
Ploua cat poate sa ploua... 
Zadarnic vor cantece clare 
Ca florile umezi de roua
Cei vecinic scutiti de-ntristare... – 
Ploua, ploua... 
 
Ploua, ploua
Ploua cat poate sa ploua... 
Fiinta mea si simtirea 
Sufar si plang amandoua…
Viata-si urmeaza-ndarjirea…
Ploua, ploua... 
 
Ploua, ploua
P loua cat poate sa ploua... 
Rapane-n geamuri ca-n tobe... 
Spinteca inima-n doua
Cantecul ploaiei de cobe... – 
Ploua, ploua...“ 
 
(Alexandru Macedonski, Cantecul ploaiei)
 
*Cobe – pasare care, prin strigatul sau prin cantul sau, ar prevesti o nenorocire. 

 
Scrie raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos, pe baza textului anterior:
 
1. Mentioneaza cate un sinonim pentru sensul din text al urmatoarelor cuvinte: intristare, simtirea.
2. Motiveaza utilizarea virgulei in versul care se repeta: Ploua, ploua…
3. Transcrie diftongii din cuvintele: simtirea, ploua.
4. Transcrie o imagine auditiva, respectiv una vizuala.
5. Exemplifica doua figuri de stil diferite, identificate in textul dat.
6. Comenteaza, in 30-50 de cuvinte, semnificatia versurilor din prima strofa a textului.
 
B. Redacteaza o compunere de minimum 150 de cuvinte in care sa motivezi faptul ca poezia citata, ”Cantecul ploaiei” de Alexandru Macedonski, apartine genului liric. 
 
In compunerea ta trebuie: 
– sa precizezi patru trasaturi/caracteristici ale genului liric;
– sa prezinti detaliat doua trasaturi ale genului liric, valorificand textul dat;
– sa respecti structura specifica tipului de compunere cerut;
– sa ai obligatoriu numarul minim de cuvinte precizat.
 
 
Rezolvare
 
 
A. 1. Sinonime: intristare – tristete 
Simtirea – sufletul, sentimentele 
 
2. In versul: Ploua, ploua..., virgula desparte doua parti de propozitie de acelasi fel, doua predicate.
3. simtirea-ea, ploua-ua
4. Imagine auditiva: Rapane-n geamuri ca-n tobe... sau: Cantecul ploaiei de cobe... Imagine vizuala: Ca florile umezi de roua.
5. Comparatie: Zadarnic vor cantece clare/Ca florile umezi de roua Metafora: Cei vecinic scutiti de-ntristare...Repetitie: Ploua, ploua... Personificare: Fiinta mea si simtirea/Sufar si plang amandoua...
6. Versurile propuse spre analiza contureaza atmosfera generala a poeziei, dominata de tristete, melancolie si nostalgie, sentimente datorate ploii nesfarsite. Cadrul exterior, in care ploaia copleseste totul, influenteaza trairile si sentimentele eului liric, asa cum sugereaza personificarea: Cu ploaia ce cade, m-apasa/Durereac ea veche, cea noua.... Comparatia: Afara e trist ca si-n casa,– evidentiaza, de asemenea, legatura care se stabileste intre poet si mediu, iar in felul acesta, sentimentele si trairile sunt mult mai pregnante.
 
B. APARTENENTA LA GENUL LIRIC
 
Genul liric cuprinde totalitatea operelor in versuri in care autorul isi transmite in mod direct idei, ganduri, sentimente, cu ajutorul imaginilor artistice, al figurilor de stil si al marcilor lexico-gramaticale ale eului liric, imbinand descrierea si monologul ca moduri de expunere. Creatiile apartinand genului liric a forma versificata si, in general, versurile sunt dispuse in strofe, cu ritm, rima si masura.

Creatia lui Alexandru Macedonski “Cantecul ploaiei” apartine genului liric deoarece ilustreaza toate trasaturile acestuia.Versurile, dispuse in patru strofe cu numar egal de versuri, masura variabila si rima imperecheata, sunt dominate de repetitia verbului ploua, care sugereaza, totodata, tema creatiei, si anume, ploaia nesfarsita, care domina atat cadrul exterior, cat si sufletul eului liric. De asemenea, repetitia verbului ploua creeaza impresia de tristete si melancolie, care apasa trairile si sentimentele poetului.

Sentimentele poetului, precum si caracteristicile cadrului descris sunt accentuate de abundenta substantivelor si a adjectivelor, care se constituie in imagini artistice si figuri de stil. Astfel, in poezie intalnim: imagini vizuale (florile umezi de roua), imagini auditive (Rapane-n geamuri ca-n tobe), epitete (Durerea cea veche, cea noua), personificari (Spinteca inima-n doua/Cantecul ploaiei de cobe), comparatii (Afara e trist ca si-n casa) si repetitii (Ploua, ploua,/Ploua cat poate sa ploua).
 
Mijloacele artistice, alaturi de marcile lexico-gramaticale ale eului liric (verbe si pronume la persoana I singular: m-apasa, fiinta mea) subliniaza tonul meditativ al creatiei, precum si melancolia si suferinta poetului.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 3.98 din 27 voturi

x

Lasa un raspuns




107 Cuvinte cu cratima explicate pentru copilul tau
Va oferim GRATUIT Raportul Special
107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
107 Cuvinte cu cratima explicate pentru copilul tau
Descarca GRATUIT
Raportul Special

107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



107 Cuvinte cu cratima explicate pentru copilul tau
Va oferim GRATUIT Raportul Special
107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
107 Cuvinte cu cratima explicate pentru copilul tau
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!