Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Modele de exercitii la limba romana. Conversiunea, capcana a gramaticii

de portalInvatamant.ro la 02 Aug. 2017 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Modele de exercitii la limba romana. Conversiunea, capcana a gramaticii Zilele toride de vara, cand va ascundeti de caldura in casa, sunt ideale ca sa-i propuneti copilului niste exercitii distractive. Cu ajutorul lor isi va clarifica anumite notiuni pe care este posibil sa nu le fi inteles foarte bine si va incepe anul scolar in forta. Notiunile de vocabular precum derivarea, compunerea, schimbarea valorii gramaticale (conversiunea), prezinta un grad ridicat de dificultate, astfel ca va propunem exercitii pentru ultima dintre acestea. Cu perseverenta si putina rabdare, copilul va intelege teoria si se va descurca exemplar la teste.



Exercitiile pe care vi le prezentam mai jos fac parte din ghidul pentru Gimnaziu Capcanele GRAMATICII si LITERATURII ROMÂNE (click aici pentru detalii >>), in care gasiti prezentate si explicate limpede, cu exemple, toate informatiile esentiale despre substantiv, verb, pronume, articol, adjectiv etc., precum si despre subiect, predicat, atribut, complement, despre tipurile de relatii in fraza. 
 
Conversiunea sau schimbarea valorii gramaticale
 
Explicatii:
 
Dintre toate compartimentele gramaticii studiate pe parcursul ciclului gimnazial, notiunile de vocabular precum derivarea, compunerea, schimbarea valorii gramaticale-conversiunea (mijloacele interne de imbogatire a vocabularului) prezinta un grad ridicat de dificultate, atat sub aspectul insusirii notiunilor teoretice cat, mai ales, sub cel al aplicarii practice, in diverse exercitii.
 
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Vezi detalii
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Vezi detalii
Sa vorbim limba franceza. Metoda usoara si placuta pentru elevii claselor V-VIII
Sa vorbim limba franceza. Metoda usoara si placuta pentru elevii claselor V-VIII
Vezi detalii
Conversiunea, spre exemplu, una dintre notiunile care ridica cele mai mari probleme, este definita in felul urmator: "mijlocul intern de imbogatire a vocabularului prin care se formeaza cuvinte noi prin trecerea de la o parte de vorbire la alta. Trecerea aceasta se face fara a modifica forma cuvantului, adica fara a adauga ceva, ca in cazul derivarii sau compunerii. 
 
Cuvantul format prin conversiune se comporta in comunicare ca partea de vorbire la care a trecut. Ca substantiv primeste articol hotarat sau nehotarat, este determinat de un adjectiv si indeplineste functiile sintactice de subiect, nume predicativ, atribut si complement. Ca adjectiv, se acorda cu substantivul determinat si indeplineste functiile sintactice de atribut adjectival, si nume predicativ. Ca adverb, devine invariabil si indeplineste, de obicei, functia sintactica de complement circumstantial”.
 
Definitia, ampla si destul de completa, este urmata in acelasi manual de o lista de exemple, care evidentiaza, la nivelul concret, al enuntului, transformarile partilor de vorbire. Prin conversiune, se pot obtine: 
 
  • substantive din adjective: Am intrat in adancul intunecat al padurii.
  • verbe la participiu: Ratacitii in padure se sperie;
  • verbe la supin: Mersul prin padure imi place.
  • verbe la gerunziu: Suferindul privea trist spre frunzele cazute.
  • adverbe: intelegea suferinta aproapelui sau.
  • pronume: Nu-mi pierd vremea cu niste nimicuri.
  • interjectii: N-a ascultat oful meu.
 
Insa, cu toate acestea, dificultatile nu inceteaza sa apara deoarece identificam foarte greu intr-un text amplu partile de vorbire care isi schimba categoria gramaticala. in exemple scurte, centrate exact pe conversiune si in care trebuie sa precizam valoarea morfologica a unor cuvinte subliniate, vom scrie numele partilor de vorbire, fara sa intelegem, de fapt, ca in felul acesta identificam exemple de conversiune si, de altfel, fara sa constientizam mecanismele efective ale trecerii unui cuvant dintr-o parte de vorbire in alta. De asemenea, este important ca enunturile exercitiilor sa fie formulate foarte clar.
 
Exercitii
 
Concret, exercitii de tipul celor urmatoare pot reprezenta un prim pas spre clarificarea aspectelor legate de conversiune, astfel incat elevii sa fie capabili sa inteleaga si sa aprofundeze aceasta notiune:
 
1. Precizati ce valori morfologice au cuvintele subliniate din urmatoarele enunturi:
 
Totdeauna il pasionase noul.(substantiv) 
Noul sau vecin este profesor. (adjectiv) 
Cei bogati nu cred celor saraci. (substantive) 
Oameni bogati si saraci exista pretutindeni. (adjective) 
Un domn bine a coborat din limuzina. (adjectiv) 
A raspuns bine la intrebare. (adverb) 
Spera ca binele sa triumfe. (substantiv) 
Se anunta o iarna grea. (substantiv) 
Iarna se calatoreste mai putin. (adverb) 
A trecut un oarecare pe la editura. (substantiv) 
Un cititor oarecare poate sa-si spuna parerea. (adjectiv pronominal) 
Lumea forfotea: du-te-vino de colo-colo. (verb) 
Era un du-te-vino continuu in piata. (substantiv)
 
2. Indicati valoarea gramaticala a cuvintelor subliniate din exemplele urmatoare. Construiti cate un enunt in care acestea sa aiba o alta valoare gramaticala si precizati-o:
 
Batranul a iesit inainte. (adverb) 
Nu ai citit ziarul. (verb auxiliar) 
Orice te supara. (pronume nehotarat) 
Dimineata era racoroasa. (substantiv) 
Ma gandesc la tine. (pronume reflexiv) 
Ea are noua creioane. (numeral cu valoare adjectivala) 
Avea un mers usor. (adverb)
 
Problemele apar, insa, atunci cand trebuie sa identificam cuvinte formate prin conversiune (dar si prin celelalte mijloace interne de imbogatire a vocabularului, respectiv, derivare si compunere), deoarece, pentru rezolvarea acestui gen de exercitii este necesara o buna cunoastere anterioara a categoriilor morfologice, precum si o fixare a notiunilor de compunere si derivare, astfel incat sa se elimine confuziile intre cuvintele derivate si cele formate prin schimbarea valorii gramaticale.
 
Spre exemplu, intr-un text de felul celui care urmeaza, se pot identifica toate cele trei procedee de imbogatire a vocabularului:
 
3. Merg ei astfel domol alaturi in buiestru tacanit, vorbind mai de una, mai de alta, si ramane lucru hotarat ca se opresc impreuna la conac pentru o gustare; si din vorba-n vorba, nici nu prind de veste cand ajung aci aproape sa intre-n Salcuta. Cotind la stanga, de dupa tufisul movilei pe care sta biserica, li se arata, ca la o bataie de glont, coperisul nou de tinichia al turnului stralucind in soare. Tanarul indeamna  calul  tinand  scurt  za bala.  Tot  asa  si negustorul. Calul ia vant. Trecand prin fata bisericii, flacaul isi face cruce. Atunci aude pe tovarasul, ramas cativa pasi inapoi, razand grozav. intoarce capul: tovarasul, nicaieri... Mare minune!. . . Unde a putut pieri? A intrat in pamant?” (I.L. Caragiale, La conac)
 
Pentru conversiune, putem identifica: 
 
– domol – adverb provenit din adjectiv;
– tacanit – adjectiv provenit din verb la participiu;
– hotarat – adjectiv provenit din verb la participiu;
– scurt – adverb provenit din adjectiv;
– ramas – adjectiv provenit din verb la participiu;
– grozav – adverb provenit din adjectiv.
 
Cuvinte derivate: 
– tacanit – derivat cu sufix de la verbul „a tacani”;
– hotarat – derivat cu sufix de la verbul „ a hotari”;
– stralucind – derivat cu prefix si sufix de la verbul „a luci” .
 
Cuvinte compuse: 
 
– de dupa – compunere prin alaturare.
 
Dificultatea consta in a intelege ca un cuvant cum este, spre exemplu, hotaratse formeaza initial prin derivare, de la un verb, devenind verb la participiu, care, la randul lui, devine adjectiv prin schimbarea valorii gramaticale: A hotari <hotarat (verb la participiu) < adjectiv (prin conversiune, in context).
 
Asemenea situatii trebuie clarificate pe baza unor contexte adecvate si, de asemenea, trebuie sa implice o temeinica fixare si aprofundare a notiunilor de morfologie, mai ales prin exercitii de constructie, cum ar fi:
 
4. Alcatuiti enunturi in care sa aveti:
 
– substantiv provenit din adjectiv;
– substantiv provenit din adverb;
– adjectiv provenit din verb la participiu;
– adverb provenit din substantiv;
– adverb provenit din adjectiv;
– prepozitie provenita din adverb.
 
De departe, insa, cel mai clar exemplu de conversiune, desi nu si cel mai familiar, este cel al adjectivului provenit din verb la participiu. Verbul, care desemneaza o actiune, apare cu o valoare morfologica diferita la unele dintre modurile nepersonale, nepredicative. Spre exemplu, dintre acestea, modurile participiu si gerunziu sunt cele care, pe langa valoarea verbala, evidentiaza si pe cea adjectivala.
 
Verbele la modul participiu, concret, au doua valori si se regasesc in doua contexte tipice: 
  • ca verbe, intra in alcatuirea modurilor si timpurilor compuse: 
– perfect compus: am mers
– viitor anterior: voi fi mers
– conjunctiv perfect: sa fi mers
– conditional-optativ perfect: as fi mers
 
– diateza pasiva: (Romanul) este citit (de mama);
 
  • ca adjective, exprima o insusire, o trasatura a substantivului sau a unui inlocuitor al substantivului si se acorda in gen, numar si caz cu acesta: 
– Cartea citita mi-a placut.
– Floarea inflorita miroase frumos.
– Calea parcursa a fost anevoioasa.
– Lucrurile dorite s-au indeplinit.
 
Adjectivul provenit din verb la participiu este cea mai usoara cale de a identifica, intr-un text, cuvinte formate prin conversiune. Trebuie doar sa avem grija ca adjectivul respectiv sa de termine un substantiv, cu care sa se acorde in gen, numar si caz si sa fi fost la origine un verb, adica sa exprime o calitate provenita dintr-o actiune.
Autor: portalInvatamant.ro
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.8 din 5 voturi

x


Intrebare antispam: 3 + 1 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!