Genul liric. Modele de exercitii rezolvate pentru Evaluarea Nationala la clasa a 8-a

De Portal Invatamant
la 14 Feb. 2024 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Genul liric. Modele de exercitii rezolvate pentru Evaluarea Nationala la clasa a 8-a14Feb.2024

Genul liric le poate pune probleme elevilor la proba de Limba si literatura romana, de la Evaluarea Nationala 2024, avand in vedere expresivitatea limbajului si viziunea unica despre lume si viata a autorului.

Principalele trasaturi ale genului liric sunt urmatoarele: 
– sentimentele sunt transmise in mod direct, cu ajutorul eului liric, al imaginilor artistice si al figurilor de stil;
– se imbina mai multe tipare textuale: tipar textual descriptiv, monologul, care poate fi liric sau adresat catre un interlocutor imaginar;
– vocea lirica este o ipostaza a autorului, iar la nivelul textului, este evidentiata prin: verbe si pronume la persoana I si a II‐a, singular si plural, interjectii, interogatii si exclamatii retorice,
substantive in vocativ si verbe la imperativ.
 
In acest articol va prezentam doua modele de exercitii rezolvate pentru Evaluarea Nationala la clasa a 8-a, cu privire la genul liric. 

Exercitiile sunt extrase din lucrarea "Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a"
...click AICI pentru detalii si Formularul de comanda<<
 
 
Exercitiul A
Redacteaza un text de minimum 150 de cuvinte in care sa prezinti frumusetea iubirii, ca sentiment omenesc, valorificand atat textul „Taina noptii”, de George Topirceanu, cat si cunostintele si experientele tale.
 
In compunerea ta trebuie:
– sa prezinti lumea descrisa in text;
– sa selectezi doua secvente din poezie care exprima frumusetea iubirii, explicand semnificatiile acestora;
– sa interpretezi o figura de stil pe care o consideri sugestiva pentru frumusetea iubirii, ca sentiment omenesc;
– sa respecti precizarea referitoare la numarul de cuvinte.
 
"In lumina lunii doarme
Casa dragii mele,
I-au cuprins pridvorul tainic
Ramuri de zorele.

Dulci chemari nelamurite
Tremura departe.
Draga mea a dat sfioasa
Crengile-ntr-o parte.

Si pridvorul parc-asteapta,
Oaspele gradinii,
Dar ma bate luna-n fata
Si ma stiu vecinii...

— Luna alba, luna muta,
Luna calatoare,
Cum te-as smulge de pe ceruri
Sa te-arunc in mare!..."
 
(„Taina noptii”, George Topirceanu)
 
 
Opera literara „Taina noptii”, de George Topirceanu, ilustreaza frumusetea iubirii, ca sentiment omenesc, in versuri in care sensibilitatea instantei lirice prezinta dragostea in stransa legatura cu natura.
 
Tema naturii si a iubirii este, astfel, infatisata cu mijloacele specifice genului liric si imbinand descrierea si monologul adresat ca moduri de expunere. Poezia este alcatuita din patru catrene, cu rima imperecheata imperfecta si masura de 6-8 silabe. Fiecare strofa evidentiaza, cu ajutorul descrierii si al monologului adresat, iubirea poetului fata de fiinta draga, precum si admiratia fata de frumusetea naturii. Prima strofa infatiseaza imaginea nocturna a casei iubitei, care este prezentata cu tandrete si duiosie, sentimente evidentiate mai ales de primele doua versuri, in care ipostaza poetul isi dezvaluie direct sentimentele: „In lumina lunii doarme/Casa dragii mele”. Strofa a doua evidentiaza gesturile prezentei feminine, incarcate de gingasie si delicatete: „Draga mea a dat sfioasa/Crengile-ntr-o parte”, pentru ca strofele a treia si a patra sa descrie luna, ca martor al povestii de iubire a celor doi indragostiti, dar si ca astru protector care le vegheaza fericirea.
 
Limbajul figurat al poeziei sugereaza atat frumusetea naturii, cat si emotiile, trairile si sentimentele de iubire ale eului liric. Astfel, in poezie intalnim: imagini auditive: „Dulci chemari nelamurite”, imagini vizuale: „I-au cuprins pridvorul tainic/Ramuri de zorele”, care accentueaza subiectivismul versurilor si al exprimarii. De asemenea, figurile de stil, construite pe baza imaginilor artistice, subliniaza intensitatea sentimentelor transmise: epitete – „pridvorul tainic”, personificari: „In lumina lunii doarme/Casa dragii mele”, metafore: „Dulci chemari nelamurite/Tremura departe”; „Oaspele gradinii”, enumeratii: „Luna alba, luna muta,/Luna calatoare”. Dintre acestea, se remarca metafora „Dulci chemari nelamurite” care aduce in atentie taina incarcata de afectivitate a sentimentului care are forta de a cladi o intreaga lume.
 
Asadar, poezia „Taina noptii”, de George Topirceanu, contureaza o imagine de mare sensibilitate si forta de sugestie a sentimentului de iubire, dintr-o perspectiva subiectiva si incarcata de emotie. 
 
Exercitiul B
a) Precizeaza cuvintele-cheie pentru fiecare strofa a poeziei „Amurg de toamna”, de Lucian Blaga
b) Identifica ideile poetice din fiecare strofa a poeziei „Amurg de toamna”, de Lucian Blaga
 
Din varf de munti amurgul sufla
cu buze rosii
in spuza unor nori
si-atata
jaraticul ascuns
sub valul lor subtire de cenusa.

O raza
ce vine goana din apus
si-aduna aripile si se lasa tremurand
pe-o frunza:
dar prea e grea povara -
si frunza cade.

O, sufletul!
Sa mi-l ascund mai bine-n piept
si mai adanc,
sa nu-l ajunga nici o raza de lumina:
s-ar prabusi.

E toamna.
(„Amurg de toamna”, Lucian Blaga)
 
a) Cuvinte-cheie:
– prima strofa: amurg
– strofa a doua: apus
– strofa a treia: suflet
– strofa a patra (ultimul vers): toamna
 
b) Idei poetice
– prima strofa: Venirea amurgului este asemanata cu tristetea din sufletul poetului
– strofa a doua: Greutatea sfarsitului e din ce in ce mai coplesitoare
– strofa a treia: Sufletul sensibil al poetului resimte dureros trecerea timpului
– strofa a patra (ultimul vers): Toamna devine o certitudine, atat pentru fiinta umana, cat si pentru natura

Exercitiile sunt extrase din lucrarea "Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a"
  Elaborata de un grup de profesori coordonati de dna prof. dr. Oana Chelaru, lucrarea are un singur scop: instruirea elevului pentru depasirea obstacolului reprezentat de textul cerut, indiferent de natura sa (liric, descriptiv, narativ, dramatic, argumentativ, reflexiv, functional). Cu alte cuvinte, cu ajutorul acestei lucrari elevul exerseaza si ajunge sa stapaneasca la perfectie exprimarea logica si coerenta, in scris, a unor idei personale, intr-o limba romana curata.
 

Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii

Ati inceput antrenamentul pentru Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a?


Va doriti o pregatire eficienta si SUCCES deplin pentru copilul dvs. la Evaluarea Nationala?

Oferiti-i copilului dvs. suportul unei pregatiri conforme programei scolare in vigoare!

Culegerile ajuta acum elevul:

-> sa recapituleze/asimileze/lamureasca/fixeze notiunile de examen;
-> sa exerseze rezolvari similare celor de la examen;
-> sa capete incredere in fortele proprii;
-> sa atinga performante cu efect benefic pentru evolutia ulterioara.

...Vezi AICI detaliile complete <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

genul liricevaluare nationalaevaluarea nationala 2024


x

Lasa un raspuns




Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//