De la varste foarte mici, copiii apreciaza autonomia. Desi are doar 7 sau 8 ani, copilul vrea sa fie in control pe timpul lui si sa simta ca are de ales. Pentru a crea o rutina a temelor e bine sa se inceapa cu o negociere.
Faceti un experiment: Alegeti trei momente diferite ale zilei pentru teme. O saptamana faceti temele in prima parte a zilei, o saptamana la mijlocul zilei si intr-una la final de zi. Copilul trebuie sa observe care saptamana i-a placut cel mai mult si sa aleaga un moment al zilei. Se poate stabili un interval orar (intre 18.00 si 20.00). E important sa se respecte intervalul cat mai mult si sa nu gasim motive sa intrerupem ritualul inainte sa devina un automatism.
In ceea ce priveste timpul petrecut de parinte langa copil, ar trebui discutat. Daca sunt teme mai solicitante sau perioade de teze, e bine sa fie ceva mai prezent parintele. Se pot stabili obiective de la inceput: in clasa a treia te voi ajuta la teme in proportie de 50%, in clasa a patra voi sta si mai putin. Ce poate sa faca parintele util este sa monitorizeze progresul copilului pe parcursul fiecarei luni. Cand primeste un feedback despre cum s-a descurcat si cum a progresat, tendinta este sa isi doreasca din nou sa creasca.
Unul din factorii puternici de influenta in cazul temelor sunt granitele de timp. Prelungirea cu o ora, doua sau chiar trei timpul destinat pentru teme face ca intreaga zi a unui copil sa fie cuprinsa de scoala. Sunt situatii speciale cand o tema dureaza mai mult, dar de cele mai multe ori se taraganeaza inutil acest proces.
Momentul temelor se alege astfel incat sa nu apara: nevoia de a manca, de odihna, nevoia de a povesti ce s-a intamplat interesant la scoala.
Momentele placute pot fi afectate tocmai de o prelungire a temelor. Nu e indicat ca temele sa inlocuiasca momentele in care copilul si parintii impartasesc impresii de peste zi. Nu ar trebui sa ocupe momentele de relaxare. Dar, din pacate, exista parinti care nu vor sau nu stiu sa se joace si prefera temele ca modalitate de interactiune.
Un alt lucru care scapa parintilor este faptul ca timpul petrecut cu copiii trebuie sa fie substantial si dupa inceperea scolii. Si timpul in care se efectueaza teme nu ar trebui sa fie calculat ca timp petrecut impreuna. Relaxarea si conectarea cu propriul copil se face intr-un cadru cat mai placut, momente in care nu exista exigente, asteptari, obiective.
Din pacate, temele devin elementul central al vietii de familie si inlocuiesc timpul petrecut impreuna.
Cum incepem temele? Asigurati-va ca aveti timp cat sa puteti sa fiti langa copil fara prea multe distrageri. Un mediu dezorganizat face ca totul sa devina mai greu. Atitudinea parintilor asupra organizarii in timpul temelor o vor copia si copiii. Faceti in asa fel incat sa intrerupeti activitatea anterioara cu o atitudine ferma, dar nu poruncitoare, taioasa, razbunatoare. Nu folositi temele sau exercitiile in plus ca pretext de control asupra copilului si nici in contextul unor pedepse sau sanctiuni. Incepeti dupa ce aveti convingerea ca starea copilului este suficient de buna incat puteti sa faceti teme. Evaluati starea de spirit a copilului si vedeti daca este ceva ce il opreste sa colaboreze.
Evitati sa lucrati cand copilul este foarte obosit, ii este foame sau este bolnav. Atentie la stimulii din jur: sa nu fie prea mult zgomot, prea cald, prea putina lumina.
Puteti sa faceti un calendar cu toate lunile din an cand copilul merge la scoala. Cautati sa desenati acest calendar impreuna cu el. Lasati loc suficient pentru zilele lucratoare astfel incat sa puteti nota si materiile la care copilul a avut tema. Dupa ce termina o tema, copilul poate lipi o inimioara, steluta sau orice abtibild.
Variati cat mai mult abtibildurile; faceti asocieri intre culori si discipline: copilul poate va dori sa aleaga culoarea galben pentru engleza pentru ca ii plac galbenul si limba engleza. Pentru copii (si pentru cei mari) este foarte reconfortant sa mai bifeze o tema facuta.