Potrivit datelor prezentate la dezbaterea, organizata sub numele 'Romania Educata', in septembrie 2012 a fost publicat primul raport al EU High Level Group of Experts on Literacy, care cuprinde cinci capitole despre nivelul analfabetismului functional in Europa, dar si recomandari de reducere a acestuia.
Din acest raport, dar si din datele existente la nivel european rezulta ca sistemul educational romanesc are probleme serioase in ceea ce priveste alfabetizarea functionala si multipla, elevii romani situandu-se pe locul 49 din 65 la testarea PISA din 2009, la sectiunea lectura si intelegerea textului. La sectiunea matematica si la stiinte Romania s-a situat pe locul 47. La nivelul Europei, dupa Romania se mai afla doar Albania.
Raportul Grupului la Nivel Inalt arata ca 40,4% dintre elevii romani sunt sub nivelul 2 (corespunzator evaluarii PISA), ceea ce, practic, inseamna incapacitatea acestora de a intelege cele mai simple sarcini la examenele nationale. Potrivit informatiilor oferite de organizatori, acest lucru inseamna, practic, ca acesti tineri nu vor putea accede decat la locuri de munca care cer un nivel minim de educatie. Potrivit reprezentantilor Departamentului de Educatie si Cercetare al Administratiei Prezidentiale procentul a ajuns in 2016 la peste 42 la suta.
"Deja cand vorbim despre analfabetism functional este un semnal foarte important de alarma si arata ca stam rau. As vrea sa spun ca sursa analfabetismului este legata de ocazia ratata de invatare. Spre deosebire de alte sisteme de educatie din lume, avem marea sansa ca majoritatea copiilor ne trec prin scoala. Din pacate unii dintre ei ies destul de repede sau raman, pana la un anumit punct, fara sa se intample cu adevarat o invatare.
Mesajul optimism este ca se poate face ceva pentru ca avem ocazia de a avea o interventie directa asupra unor copii, pe de alta parte, statistici cat se poate de ingrijoratoare ne arata cat de complexa este problema", a declarat Ciprian Fartusnic, directorul Institutul de Stiinte ale Educatiei, in cadrul discursului pe care l-a tinut luni in cadrul evenimentului. Potrivit specialistilor, conceptul de alfabetizat functional presupune o persoana capabila sa citeasca un text, sa il inteleaga, sa faca conexiunile cu ceea ce stia inainte de citirea textului, capacitatea sa de a-si formula un punct de vedere cu privire la ce a citit, de a exprima in scris sau oral punctual sau de vedere si, nu in ultimul rand, de a aplica informatiile/cunostintele obtinute in contexte de viata reala, adica functionarea in societate.
Studiile arata ca un nivel scazut al acestor competente are ca efect o crestere economica redusa si fara capacitatea de sustenabilitate. Din acest motiv, statele membre UE si-au propus ca tinta reducerea numarului elevilor de 15 ani, care au dificultati in domeniul alfabetizarii functionale, la un procent mai mic de 15% pana in 2020. In prezent media europeana este de 20 la suta.
Mhaifai 11 Nov. 2016 17:44:50
Acum m-am lamurit de ce s-a retras Romania din TIMSS 2015.Realitatea ar fi prea dureroasa pt. "minunata scoala romaneasca"Tratamentul omului alcoolic se incepe prin recunoastere betiei cronice