Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Coalitia pentru Educatie: masterul didactic, esential pentru un invatamant de calitate

de Ion Andreea la 14 Dec. 2015
1 comentarii

Coalitia pentru Educatie: masterul didactic, esential pentru un invatamant de calitate Federatia Coalitia pentru Educatie considera calitatea resurselor umane din sistemul de educatie una dintre cele cinci directii de dezvoltare strategica necesare pentru imbunatatirea educatiei. Ca urmare, este necesar ca punerea in aplicare a masteratului didactic, prevazut de Legea Educatiei Nationale, sa fie sustinuta de toate partile interesate.

Coalitia arata ca resursele umane pot determina, intr-o masura mult mai mare decat cheltuielile materiale, cresterea calitatii educatiei. Totodata, potrivit Coalitiei pentru Educatie, ceea ce conteaza, in primul rand, in scoala, este procesul de invatare, ca impartasire intre cadrele didactice si elevi, inclusiv impreuna cu parintii si comunitatea. Astfel, in viziunea Federatiei, procesul de imbunatatire a sistemului trebuie sa porneasca de la cadrele didactice si de la modul in care acestea sunt formate initial si cum isi continua formarea de-a lungul vietii, iar masteratul didactic poate deveni programul de referinta pentru formarea initiala.

Ce spune Legea Educatiei despre programele de masterat didactic?
Legea Educatiei Nationale diferentiaza „masteratul didactic, organizat exclusiv la forma de invatamant cu frecventa”, de alte forme de master si prevede obligativitatea parcurgerii lui de catre viitori profesori. „Era o noutate prevazuta in Lege si pentru unii dintre noi o fereastra de speranta pentru cresterea calitatii in sistemul educational. Legea este  suficient de clara, vorbeste despre cum se organizeaza programul, despre cum se finanteaza, despre faptul ca masteranzii urmau sa primeasca o bursa de valoarea salariului unui profesor debutant. In Lege era prevazuta chiar si modalitatea organizarii activitatii practice, prin parteneriate cu unitati de invatamant, dar si cu alte institut?ii ofertante de servicii in domeniu, iar universitatile se gandeau deja la oferta de programe pentru viitorii studentii ai scolii de profesori”, declara Daniela Visoianu, presedinta Federatiei Coalitia pentru Educatie.

Cine amana introducerea masteratului didactic?
Din pacate, o ordonanta de urgenta (OUG 92/2012) a amanat, sine die, obligatia impusa de lege, stipuland ca: “pana la absolvirea masteratului didactic, de catre prima promotie a absolventilor de licenta admisi in conditiile acestei legi, formarea pentru cariera didactica se asigura prin departamentele de specialitate din cadrul institutiilor de invatamant superior, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al Ministerului Educatiei”. „Accesand cateva site-uri ale facultatilor din tara care au incercat sa dezvolte astfel de programe de master didactic, am constatat ca acestea au devenit mai degraba programe asociate formarii continue decat formarii initiale, adica s-a denaturat foarte mult de la noima legii initiale, iar primii beneficiari ai contextului actual par sa fie Departamentele de Pregatire a Personalului Didactic din universitati”, adauga Daniela Visoianu.
    
Masterul didactic revine ca tema recurenta in cadrul evenimentelor din domeniu, la care participa diverse parti interesate: reprezentanti ai mai multor inspectorate scolare judetene, oficiali din Ministerul Educatiei, experti, cercetatori si lideri ai unor organizatii studentesti. Opiniile acestora sunt impartite, ideea principala fiind ca, mai degraba, sa nu fie introdus un astfel de program, decat sa fie instituita obligativitatea lui, iar sistemul - universitatile si agentiile de reglementare - sa nu aiba capacitatea de a livra programe de calitate, bine construite, in interesul de dezvoltare a viitorului profesor.

Tocmai de aceea, Coalitia pentru Educatie face un apel ca partile direct interesate si implicate in acest process sa vada interesul superior al sistemului de educatie din Romania. Federatia sustine urmatoarele propuneri:

o colaborare reala intre ARACIS si ARACIP pentru proiectarea acestor programe de masterat didactic, astfel incat sa fie respectate interesele partilor implicate;
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Vezi detalii
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Vezi detalii
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Vezi detalii

constructia programelor de masterat didactic in opt centre regionale, prin programe strategice finantate din Fondul Social European, deoarece resursele se pot concentra altfel si pot contribui inclusiv la realizarea strategiilor de dezvoltare;
intelegerea, de catre universitatile din cele opt centre regionale, a rolului istoric pe care il au in proiectarea acestui tip de master si in a contribui semnificativ la calitatea intrarilor, pe care o chestioneaza de multi ani;
schimbarea metodologiei de finantare de baza in universitati, adica eliminarea finantarii publice pentru studentii la DPPD si finantarea masteratului didactic, cu un coeficient mai mare, pentru ca universitatile sa fie motivate sa restructureze procesele existente si sa faca loc noilor abordari/programe;
respectarea prevederii legale de plata a masteranzilor cu burse de marimea salariului de profesor debutant pe parcursul celor doi ani si crearea mecanismelor de validare a intrarii acestora in sistem, fara penalizare financiara pentru cei care, in urma evaluarii nu vor primi acceptul de a fi la catedra (permiterea unei rate rezonabile de inadecvare);
constientizarea realitatii ca invatamantul secundar inferior este in acest moment punctul cel mai slab al sistemului de invatamant obligatoriu si ca un astfel de program ar trebui sa isi vada efectele mai ales la acest nivel, prin plasarea viitorilor absolventi mai ales in acest ciclu.
Autor: Ion Andreea

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.8 din 5 voturi

x


Intrebare antispam: 1 + 3 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Comentarii 1 comentariiAdauga comentariul tau

Julia 2015-12-15 15:44:50

Oare din lipsa masteratelor a scazut nivelul educatiei!? Haideti sa fim seriosi. Inainte de 1990, educatorii si invatatorii erau absolventi de licee pedagogice si reuseau sa-i invete si pe cei mai putin dotati de natura. Acum, au n scoli iar calitatea invatamantului este JALNICA. Daca educatia ar fi tratata asa cum trebuie si nu privita ca afacere de tip dai banul-iei hartia, altul ar fi viitorul copiilor nostri.

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!