Potrivit specialistilor, statul roman trebuie sa investeasca semnificativ in reorientarea sistemului educational catre necesitatile economiei.
"Avem nevoie de scoli de meseriasi, in toate domeniile, de la auto la agricultura, de la prelucrarea materialelor la mestesugarie. Este necesara, de asemenea, dezvoltarea unui program real de sprijin fiscal si financiar pentru firmele care angajeaza forta de munca tanara, abia iesita de pe bancile scolilor. Fara astfel de masuri, criza se va accentua, iar alternativa va fi sa aducem muncitori din tarile sarace, din Africa si Asia, cu consecinte sociale inerente, vezi cazul Germaniei", au mai spus expertii de la KeysFin, conform
economica.net.
In aceasta situatie s-a ajuns din cauza unei serii de factori, precum lipsa calificarilor, a studiilor de specialitate, a certificarilor in stransa corelatie cu oferta pietei de munca si cu realitatile sociale.
Desigur, o mare parte a acestei stari de fapt este cauzata si de insuficienta si ineficienta activitatilor de consiliere si orientare in cariera din invatamantul preuniversitar, activitati care ar trebui sa dubleze procesul educational. In cadrul acestor actiuni elevii sa fie ghidati, sfatuiti, prin intermediul unor programe personalizate, in alegerea celei mai bune oferte de studii atat in timpul liceului, cat si dupa finalizarea lui, urmata de dezvoltarea carierei, a vietii profesionale, pana cand acestia ajung profesionisti pe piata muncii.
Mai mult, lipsa experientei si a cunostintelor practice necesare pentru a performa intr-un mediu competitiv, a abilitatilor de comunicare sau de lucru in echipa ingreuneaza accesul tanarului absolvent la un loc de munca.
Una dintre solutii ar putea fi promovarea parteneriatelor dintre scoli si companii. Astfel profesorii ar putea vedea exact ce anume se cere si cum sa isi pregateasca elevii si studentii, pentru ce piata, pentru care angajatori.
Apoi un rol important il are si invatarea pe tot parcursul vietii, pentru ca, potrivit estimarilor Comisiei, un european poate schimba pana la 10 locuri de munca pana ajunge la pensie. Este necesar ca absolventii sa fie deschisi catre cursuri de perfectionare sau sa fie autodidacti.
Lucrator In Educatie 04 Mai. 2018 13:37:08
De acord cu dl Marius Popescu.Nicolae Capatana 03 Mai. 2018 10:09:36
Exista cateva cauze profunde care impiedica rezolvarea problemei cum ar fi;1. Lipsa unei STRATEGII DE DEZVOLTARE a Romaniei pe o durata mare, respectiv pana cel putin in 2050. Trebuie sa stim clar CE VREM, UNDE VREM SA AJUNGEM.
2. Rezolvarea necorelatiilor dintre COR Clasificatorul Ocupatiilor din Romania aflat in responsabilitatea Ministerului Muncii si Registrul Specializarilor din Invatamant aflat in responsabilitatea Ministerului Educatiei. Cele doua sunt perfect paralele. Acum, de exemplu, cam jumatate din numarul specializarilor din invatamantul superior nu se regasesc in COR. Pentru cine pregatim acesti oameni???? Daca vrem sa fie rezolvata problema trebuie pusa sub comanda unica, indiferent a cui, dar unica. Acum s-a ajuns la celebra butada "un pilot la bord e un tot, doi piloti fac un netot"!!!
3. Definirea clara a conceptelor de EDUCATIE si FORMARE PROFESIONALA. Asta ar fi treaba Academiei Romane,care se declara cel mai prestigios for de cercetare stiintifica din Romania si care prin legea de organizare si functionare are si drept de initiativa legislativa, adica de a elabora si transmite GUVERNULUI si PARLAMENTULUI LEGI REDACTATE. Am speranta ca politrucii nu vor distorsiona legile elaborate de Academie. Daca o vor face e treaba noastra a membrilor societatii sa-i "distorsionam" putin!
4. Abia dupa rezolvarea acestor probleme conceptuale, se pun problemele practice, de asigurare a CADRELOR DIDACTICE, BAZEI MATERIALE, INFRASTRUCTURII SISTEMULUI etc.
ALTFEL GEABA "SCRIM", GEABA VORBIM!!!
Marius Popescu 02 Mai. 2018 12:21:53
Toate bune si frumoase in randurile de mai sus, cu exceptia faptului ca nimeni nu pune degetul pe "rana"! Adica, nu s-a "identificat" principala cauza care ne-a condus la situatia de fata, mai exact a crizei de personal calificat pentru domeniile de pe piata muncii!Oare nu observa nimeni faptul ca pana in anii '90, in reteaua scolara aferenta invatamantului liceal si profesional predominau liceele tehnologice si scolile profesionale in detrimentul celor teoretice? Astfel, am reusit sa acoperim in mare masura cererile operatorilor economici, respectiv ai pietii muncii. Astazi, predomina cu abundenta liceele teoretice si cele vocationale iar in invatamantul profesional si tehnic nu mai ajung sa vina decat cei mai "slabi" elevi, cu foarte mari carente la achizitiile de baza comunicare, calcul si numeratie. Pana cand Ministerul Educatiei Nationale, nu ia masuri serioase in reglementarea asigurarii unui procent de minimum 60% invatamant profesional si tehnic vs. 40 invatamant teoretic, asa cum constata "autorul" in viitorul foarte apropiat vom "importa" forta de munca de pe alte continente. Deja in zilele de azi, importam forta de munca din India, Bangladesh, Turcia etc.
Asa ca, desteptarea fratilor ca sistemul romanesc de invatamant se indreapta spre noncalitate, spre anarhie!