Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

"Redeschideti scolile!" Peste 10.000 de oameni au semnat o Petitie pentru a "opri mascarada scolii online"

de Laura Galescu la 16 Iul. 2020
2 comentarii

"Redeschideti scolile!" Peste 10.000 de oameni au semnat o Petitie pentru a "opri mascarada scolii online"16Iul.2020

Intoarcerea copiilor pe bancile scolii din septembrie este ceruta de peste 10.000 de persoane, care au semnat o petitie in acest sens.

Invatamantul la distanta nu este accesibil tuturor elevilor, motiveaza initiatorii, care doresc modificarea cadrului legislativ, in asa fel incat posibilitatea trecerii la "scoala online" sa fie limitata strict la perioada starii de urgenta. Mai mult, acestia afirma ca elevilor le lipseste comunicarea fata in fata cu profesorul si cu colegii de clasa. 
 
 
Redam mai jos textul integral al petitiei:
 
 
"Catre: Ministerul Educatiei, presedintii Comisiilor de invatamant din Camera Deputatilor si Senat
 
Cum arata astazi scoala, asa va arata maine tara (Spiru Haret) 
 
Declaratii recente precum si acte deocamdata cu caracter de recomandare venite de la oficiali si institutii publice [2] ne duc cu gandul la posibilitatea sau chiar la probabilitatea ca data de 14 septembrie 2020 sa gaseasca scolile tot inchise, iar educatia sa se desfasoare, la fel ca in ultimele luni ale anului scolar actual, prin asa-zisa „scoala online”.
 
Semnand prezenta petitie, noi - parinti de copii inscrisi in sistemul de educatie preuniversitar, in urma experientei din ultimele luni, solicitam ministerului Educatiei si Cercetarii si Parlamentului Romaniei:
 
    1. Redeschiderea unitatilor de invatamant si stoparea asa-zisei „scoli online”.
    2. Luarea tuturor masurilor pentru desfasurarea activitatii educationale in scoli in conditii de deplina siguranta pentru elevi si pentru profesori.
    3. Modificarea cadrului legislativ, in asa fel incat posibilitatea trecerii la „scoala online” sa fie limitata strict la perioada starii de urgenta.  
 
MOTIVE
 
I. „Scoala online” - un pseudo-act educational
 
Folosirea in exces a tehnologiei nu aduce niciun plus educatiei, sau chiar ii dauneaza. Niciunul dintre studiile pe care le avem la dispozitie nu inregistreaza efecte pozitive ale folosirii tehnologiei asupra procesului de invatamant, iar unele observa chiar o scadere a abilitatilor cognitive si a nivelului scolar. Lectura pe suport digital este mai lenta si consuma mai multe resurse mentale decat cea pe hartie, face mai dificil procesul de reamintire ulterioara a textului si confera o intelegere mai slaba a textelor, iar multitasking-ul cat si hipertextualitatea pe care le ofera dispozitivele digitale afecteaza atentia, memorarea, invatarea si performanta scolara.
 
Elevii care au primit computere personale petrec mai mult timp jucandu-se, accesand retele de socializare sau alte forme de divertisment digital, fara a se inregistra niciun efect pozitiv asupra unui set de rezultate educationale ca note, rezultate la teste, credite obtinute sau prezenta.
 
Consideram deci ca „invatarea” on-line este lipsita de calitatea si de eficienta cerute de lege.
Relatiile interumane nu se pot construi la distanta. Prin natura sa, mediul online este ideal pentru comunicarea in scop de schimb de informatii. insa, educatia nu inseamna doar informatie, ci si emotie, dialog si construirea unei relatii interpersonale pedagog-elev, procesul de predare/insusire presupunand in mod egal evaluarea de catre cadrul didactic a intregii personalitati si dezvoltari a copilului. Asemenea relatii nu se pot transmite la distanta. Pentru a construi o intelegere profunda, conceptuala, si o gandire superioara este nevoie de interactiuni intensive intre profesori si elevi, iar tehnologia uneori distrage de la aceste valoroase legaturi umane. 
 
II. Utilizarea excesiva a computerului - efecte negative asupra sanatatii fizice si psihologice a copiilor
 
Desocializarea. scoala este destinata sa fie o comunitate vie, un mediu de natura sa stimuleze competitia sanatoasa intre copii si socializarea; inseamna reguli si comportamente verificate istoric, care modeleaza prezenta persoanei adulte de mai tarziu in spatiul public. Comunicarea exclusiv online cu pedagogii si colegii de scoala distruge capacitatea de socializare, interconecteaza intr-un mod extrem de confuz spatiul public cu cel privat, perturband relatiile interumane construite in sute de generatii de civilizatie.
 
Afectarea sanatatii fizice si psihice. Prin obligarea lui sa stea mai multe ore zilnic cu ochii in ecranul computerului sau al tabletei consideram ca ii este incalcat copilului dreptul la sanatate si integritate fizica si psihica [6], in special sanatatea ochilor. Studiile si opiniile specialistilor arata ca minorul nu are acuitatea vizuala suficient dezvoltata pentru a putea lucra la computer, de aceea timpul de expunere la ecran nu trebuie sa depaseasca 60 de minute zilnic, pana la 12 ani, respectiv 120 de minute zilnic, dupa 12 ani. Depasirea acestor durate duce la suprasolicitarea digitala a ochilor (sindromul privitului la calculator) si potential la afectiuni care vor dura toata viata. 
 
De asemenea, cauzeaza epuizare (surmenaj) si ineficienta in invatarea efectiva, intrucat computerul, ca si televizorul, constituie un important factor de stres pentru creierul uman: ecranul inhiba activitatea emisferei stangi, a cortexului prefrontal si slabeste comunicarea interemisferica. [8] 
 
III. Incalcarea egalitatii de sanse
 
Prin sistemul on-line de „invatare” se savarseste o discriminare multidirectionala: multi copii, in special in mediul rural, nu au acces la internet; in multe familii sunt mai multi copii si prin urmare ar trebui dispozitive pentru fiecare, precum si camere distincte de lucru pentru ca fiecare copil sa isi desfasoare adecvat activitatea, ceea ce este irealizabil in mod practic.
 
„Educatia online” presupune o discriminare generalizata fata de copiii vulnerabili, din medii defavorizate. Conform organizatiei „Salvati Copiii”, peste 40% dintre copiii vulnerabili nu au beneficiat de educatia online in perioada starii de urgenta [9]. in plus, imposibilitatea de a participa fizic la programele socio-educationale unde, pe langa indrumare pedagogica si sprijin psiho-emotional constant, primesc si o masa calda, i-a expus o data in plus marginalizarii sociale si problemelor care deriva din aceasta.
 
Pe baza acestui sistem discriminatoriu de desfasurare a activitatii in care unii elevi ar putea participa cu succes la activitate, iar altii nu - insa nu din cauza lipsei de cunostinte intelectuale, ci din cauza tehnologiei - ierarhia intre elevi se va stabili nu pe un temei obiectiv, ci pe baza accesului la tehnologie, incalcand principiul egalitatii de sanse.
 
Din cauza lipsei sale de maturitate, copilul trebuie supravegheat de un adult mai ales atunci cand are activitati in medii potential periculoase, precum cel online. Prelungirea „scolii online” ar necesita existenta permanenta in gospodarie a unui adult supraveghetor. Nu in multe familii exista o asemenea optiune, iar in cazul familiilor monoparentale, si asa dezavantajate si dependente financiar de unicul parinte, situatia poate deveni de-a dreptul dramatica. 
 
IV. Efecte negative suplimentare asupra copiilor cu cerinte educationale speciale (CES)
 
In ultimii ani a crescut numarul de copii cu CES incadrati in scoli de masa iar sistemul de educatie romanesc incearca, in mod corect, sa preia abordarea de la nivel european, care se focalizeaza pe incluziune. in aceasta abordare, accentul este pus nu doar pe invatarea impreuna ci si pe inlaturarea barierelor de atitudine dar si de mediu, din calea participarii efective in procesul educational a copiilor cu cerinte speciale, in conditii de egalitate cu ceilalti elevi.
 
Prin „invatamantul online” barierele de mediu (fizice) nu doar ca nu mai sunt indepartate, ci revin amplificate si se adauga la intensitatea afectarii functionale si la limitarile de activitate ale copilului, caruia ii este astfel ingreunat suplimentar accesul la educatie. Cu titlu de exemplu, copilul cu dizabilitati auditive sau vizuale nu poate sau poate foarte greu sa interactioneze cu procesul educational prin intermediul unui dispozitiv tehnic cu limite chiar si pentru copilul tipic in ce priveste acuratetea sunetului, spatialitatea, campul vizual, calitatea conexiunii la internet etc.
 
Ca atare, dreptul la educatie incluziva si de calitate al copiilor cu CES incadrati in scolile de masa este grav afectat de „educatia online”.
O situatie inca mai grea este cea a scolilor speciale, mai ales a celor destinate elevilor cu deficiente grave, severe, profunde sau asociate, unde organizarea online a procesului de educare/evaluare este adesea imposibila.  
 
V. Profesorii – abandonati in haos si incertitudine
 
In aceste luni de criza sanitara Ministerul Educatiei nu a putut rezolva niciuna dintre problemele ivite in sistemul de invatamant, nici macar pe cele tehnice, si nu ofera nicio garantie ca din toamna situatia s-ar schimba in bine, daca totusi intentioneaza sa continue cu asa-zisa scoala online. Profesorii, la fel ca si elevii, au fost lasati de izbeliste si au trebuit sa se descurce singuri, in incertitudine si haos.
 
Ministerul Educatiei nu are si nu da semne ca ar avea intentia sa creeze o platforma securizata pentru gazduirea orelor de curs online si care sa asigure totodata integritatea utilizatorilor. Utilizarea serviciilor gratuite, care au vulnerabilitati cunoscute, a creat confuzie in randul elevilor si al profesorilor si a dus in multe cazuri la abuzuri care au compromis actul educational.
 
Internetul abunda in inregistrari in care profesorii sunt umiliti, batjocoriti si injurati de derbedei care abuzeaza sistemele informatice. Citam din marturia unui profesor: „manele cu versuri perverse, mistocareli ieftine, urlete cu invective grosiere, iar la toata aceasta mizerie la care este supus dascalul care-si facea meseria sunt supusi si ceilalti copii nevinovati din clasa. Au patit-o colege de-ale mele care s-au pomenit brusc expuse pe net in filmulete cu mii de vizionari. Politia a ridicat din umeri, pe motiv ca nu s-au mai confruntat cu asa ceva pana acum.”
 
Exista zeci de astfel de cazuri de profesori expusi in acest mod umilitor, iar Ministerul Educatiei nu isi protejeaza salariatii, ci doar incurajeaza comoditatea.
 
In conditiile in care s-ar prelungi si la toamna aceasta forma de predare, problemele nu se pot decat agrava.
 
VI. Cadrul legislativ permisiv la abuz; au fost emise deja acte normative nelegale
 
Posibil cel mai ingrijorator aspect ale actualei situatii este acela ca recentele modificari legislative adoptate in viteza, in scopul de a conferi temei legal „scolii online”, respectiv amendarea legii nr. 1/2011 a Educatiei nationale si prevederi ale legii nr. 55/2020, permit autoritatilor administrative sa emita reglementari cu exces de putere. Se va putea ajunge, doar prin decizia unor functionari, la permanentizarea acestei situatii alarmante.
 
Atragem atentia ca s-a produs deja o incalcare a legii: la data emiterii sale, Ordinul de ministru prin care se reglementa procesul de predare si evaluare online in invatamantul preuniversitar nu avea temei in lege iar, prin felul in care este formulat, desi un act normativ secundar si pentru care nu a existat niciodata o consultare publica, Ordinul instituie prevederi cu caracter general, de o importanta capitala pentru procesul de educatie din Romania. Or, asemenea prevederi nu sunt de competenta organelor administrative, ci trebuie reglementate strict prin lege organica.
 
CONCLUZIE
 
Din cauza efectelor nedorite asupra sanatatii copiilor si a educatiei, „scoala online” nu este in folosul beneficiarilor directi (elevii) sau al beneficiarilor secundari (familia) ai procesului educational [15], elevii neprimind o invatatura corespunzatoare. Copiii nostri sunt afectati, au devenit anxiosi si doresc ridicarea restrictiilor ca sa-si poata revedea colegii si cadrele didactice, sa invete asa cum s-au obisnuit.
intelegem situatia dificila in care ne aflam, dar nu putem fi de acord cu privarea, practic, de educatie a copiilor printr-un sistem la care ar trebui apelat cel mult in mod exceptional, in situatia instituirii starii de urgenta, in care sunt oricum restranse anumite drepturi.
 
Solicitam ministerelor Educatiei si Sanatatii intoarcerea elevilor IN scoala si LA scoala cat mai curand, inainte ca actuala situatie sa devina de netolerat", precizeaza petitia care a fost semnata de peste 10.000 de persoane. 
 
Deciziile cu privire la deschiderea scolilor vor fi luate spre sfarsitul verii, a anuntat anterior Ministrul Sanatatii, Nelu Tataru. In functie de rezultatele evaluarilor referitoare la pandemie, autoritatile vor stabili ce masuri trebuie sa ia in septembrie, scenariile fiind "de la cele mai sumbre pana la cele mai adaptate". 
 
S-ar putea chiar ca scolile sa ramana inchise din septembrie, iar elevii sa desfasoare doar cursuri online, in functie de evolutia pandemiei, a adaugat si ministrul Educatiei. Va exista si varianta ca o parte dintre elevi sa faca lectii la scoala, iar o alta parte online, urmand sa faca rocada.
 
Conform calendarului stabilit de Ministerul Educatiei, noul an scolar trebuie sa inceapa pe 14 septembrie.
 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

cand incepe scoalacand se intorc elevii la scoalaredeschidere scoliscoala online


x

Lasa un raspuns




Comentarii [2 comentarii]Adauga comentariul tau

17Iul.2020

Nicolae Capatana 17 Iul. 2020 07:46:23

Pacat ca nu am stiut de aceasta petitie ca as fi semnat-o din toata inima! Invatamantul on-line la toate nivelurile primar, gimnazial, liceal, universitar, postuniversitar este o porcarie! Vorbesc cu regretul celui care si-a batut joc de meseria de profesor fiind obligat sa fac "on-line" ore de laborator si proiect in inginerie! Ma gandesc chiar foarte serios ca, daca in anul universitar viitor se va continua porcaria asta SA RENUNT la activitatile didactice de predare! ONOAREA trebuie sa fie mai presus decat BANUL PRIMIT !!! Sa vedem daca se vor ralia si alti colegi, desi personal nu cred!!!
16Iul.2020

Cristea .E 16 Iul. 2020 14:25:32

.Au dreptate , toate argumentele sunt fundamentate si rationale , de necombatut!
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!