Potrivit metodologiei de organizare a programului Saptamana Verde, aprobata prin Ordinul ME 6.755 din 6 decembrie 2023, "Directorul unitatii de invatamant in colaborare cu echipa coordonatoare monitorizeaza prezenta prescolarilor/ elevilor si a cadrelor didactice la activitatile programului „Saptamana verde”. Activitatile educative aprobate se inscriu in condica de prezenta a cadrelor didactice, absentele elevilor se inscriu la rubrica „Purtare” in catalog" - Art. 23 din Metodologie.
Potrivit Metodologiei, unitatile de invatamant primar, gimnazial si liceal din cadrul sistemului national de invatamant preuniversitar planifica si organizeaza obligatoriu programul „Saptamana verde”. In unitatile de invatamant anteprescolar si prescolar se stabileste o saptamana din anul scolar in care se vor planifica si derula activitati in acord cu scopul programului, fara obligatia de a urma toate etapele din prezenta metodologie.
In cadrul programului „Saptamana verde” se realizeaza activitati educationale care contribuie la prevenirea schimbarilor climatice si la protejarea mediului.
Programul contribuie la dezvoltarea competentelor anteprescolarilor/ prescolarilor /elevilor de investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unor comportamente responsabile fata de mediul inconjurator, prin dezvoltarea capacitatii acestora de a:
a) intelege si utiliza notiuni elementare referitoare la mediu si la schimbarile climatice pentru a constientiza faptul ca acestea sunt o problema emergenta a omenirii, precum si a intelege masurile de combatere a acestora;
b) intelege schimbarile climatice in context global, sistemic si in conexiune cu alte domenii/probleme/teme, precum: exploatarea iresponsabila a resurselor naturale, poluarea, risipa alimentara, managementul deseurilor, consumul si productia sustenabile, biodiversitatea, padurile si viata terestra, apele si viata acvatica, catastrofele naturale, energia verde, justitia sociala, eficientizarea consumului energetic;
c) explora/investiga mediul inconjurator si a relationa pozitiv cu mediul natural;
d) actiona zi de zi tinand seama de impactul asupra planetei, adoptand un comportament de protejare si imbunatatire a calitatii mediului, inclusiv de utilizare responsabila a resurselor naturale;
e) initia si desfasura actiuni civice individuale si/sau in echipa, de combatere a schimbarilor climatice si protectia mediului;
f) se adapta la fenomene meteo extreme si a raspunde la potentiale dezastre naturale;
g) intelege rolul autoritatilor, institutiilor, companiilor, organizatiilor nonguvernamentale locale/regionale/nationale/ internationale si al altor actori in combaterea schimbarilor climatice si protejarea mediului;
h) participa, in viitor, la elaborarea de politici publice si la dezvoltarea de noi tehnologii care sa contribuie la combaterea schimbarilor climatice si protectia mediului.
Printre activitatile educationale prevazute in Metodologia publicata de Ministerul Educatiei se numara:
- lectii in natura,
- dezbateri si jocuri de rol,
- fotografie vorbita, exercitii de constructie participativa a unor scenarii de viitor,
- vizionari de documentare, experimente,
- teatru forum, teatru legislativ,
- proiecte de servicii in folosul comunitatii, voluntariat,
- expeditii si excursii in parcuri naturale si arii protejate.
Conform structurii anului scolar 2023-2024, Programul „Saptamana verde” se desfasoara in perioada 11 septembrie 2023 – 26 aprilie 2024, timp de 5 zile consecutive lucratoare, a caror planificare se afla la decizia unitatii de invatamant.