Prezent la un eveniment oficial in Suceava, ministrul Educatiei, Valentin Popa a anuntat, in premiera, doua importante proiecte ale Ministerului pe care-l conduce, proiecte care ar avea drept beneficiari elevii de la sate.
Primul dintre ele ii vizeaza pe absolventii de liceu din mediul rural, carora, conform spuselor lui Valentin Popa, Guvernul le-a alocat, in premiera in acest an, un numar de doua mii de locuri dedicate admiterii in invatamantul superior.
"Alocarea unui numar de doua mii de locuri nu le garanteaza acestora finalizarea studiilor universitare, dar prin admiterea aceasta separata le asigura cel putin accesul la programe de studiu la care poate nici nu visau, cum ar fi medicina sau programele din domeniul IT", a spus ministrul Educatiei.
"Comparativ cu elevii din mediul urban, cei din mediul rural inregistreaza invariabil rate mai scazute de participare la educatia timpurie, se confrunta in proportii semnificativ mai ridicate cu fenomenul de parasire timpurie a scolii, astfel elevii care parasesc prematur sistemul de educatie sunt de trei ori mai multi in mediul rural decat in mediul urban (…) Performeaza constant mai slab la examenele nationale si la evaluarile internationale si participa intr-un procent mult mai mic la niveluri superioare de educatie, liceu si facultate", a completat Popa.
In realitate, multi dintre elevi abandoneaza scoala pana sa isi puna problema de a urma o facultate. Ministrul afirma, insa, ca a mai pregatit un proiect si pentru elevii din clasele mai mici.
Mai exact, profesorii performanti de la oras ar putea preda cu ora in scollie de la sate, finantati din fonduri europene.
Ministrul a precizat ca intentioneaza sa propuna "un proiect de suflet" prin care sa acopere normele vacante de la scolile situate in zone defavorizate cu ajutorul profesorilor performanti din mediul urban, iar implementarea ar putea avea loc incepand cu anul scolar viitor.
"Ideea este ca avem o serie intreaga de norme in mediul rural pentru care nu gasim intotdeauna cadre didactice bine pregatite. Ele sunt luate in regim de plata cu ora si as dori ca in acest regim, dar cu o subventie financiara semnificativa, sa determinam cat mai multi profesori ai nostri de exceptie sa sustina, in afara normei de baza, si cateva ore, poate o zi pe saptamana, si in mediul rural (…) Nu urmaresc sa scot pe cineva din sistem. Urmaresc sa ocup cat mai multe norme vacante cu personal de inalta calificare", a spus Popa, subliniind ca ministerul nu a stabilit valoarea subventiei pentru dascalii care vor activa si in mediul rural, dar a dat asigurari ca exista bani pentru proiect.
In opinia ministrului, profesorii ar putea fi motivati financiar, dar ar avea si posibilitatea sa dovedeasca faptul ca si elevii din medii defavorizate pot face performanta daca au indrumarea corespunzatoare.
"De ce s-ar duce profesorii din mediul urban sa predea in mediul rural? Din doua motive. Sa dovedeasca ca pot face excelenta si cu elevii din medii dezavantajate, din mediul rural in special, nu numai in scolile de performanta din oras, dar si pentru o motivatie financiara substantiala (…) Vom asigura subventii substantiale pentru a incuraja profesorii sa faca acest efort. Avem buget, avem fonduri europene, avem inca 300 de milioane pe care trebuie sa le repartizam pe proiecte. Trebuie sa lucram de urgenta si sa avem proiecte consistente pentru ca fonduri avem. As dori ca acest proiect sa inceapa din anul nou scolar", a conchis ministrul Popa.
Nicolae Capatana 06 Iun. 2018 07:59:41
Doamne, ce departe de realitate si rationalitate sunt acesti "diriguitori" ai sistemului! Nu stiu cat ii va mai rabda pamantul dar noi oamenii ar trebui sa ne gandim serios la asta! Degeaba aduceti d-le ministru profesori performanti intr-un anumit loc si contest la sate, daca ei nu au la dispozitie tot materialul didactic si logistica necesara procesului de invatamant. Le dati bani ca sa se descalifice si sa se compromita profesional??? Invatamantul nu se face numai vorbind coerent sau citind din carti!!!