Potrivit Ministerului, este important ca elevii sa cunoasca inca din scoala notiuni de educatie financiara pentru intelegerea rolului si a functiei banilor, a necesitatii planificarii financiare si beneficiilor aduse de amanarea satisfactiilor imediate, precum si a dificultatilor financiare si dezvoltarea atitudinii necesare pentru evitarea acestora.
Implementarea strategiei urmareste educarea populatiei in ansamblu pentru adoptarea unor decizii financiare mai informate si responsabile, care sa conduca la cresterea bunastarii personale si a familiei.
In Planul de actiune publicat in document se arata ca introducerea elementelor de educatie financiara la nivel de curriculum trebuie sa se faca inca de la gradinita, prin dezvoltarea unor programe de tipul "Saptamana educatiei financiare" in gradinita, in cadrul carora copii vor participa la activitati practice de educatie financiara. De asemenea, planul de actiune prevede implementarea unor programe de educatie financiara pentru profesori, prin care acestia sa isi insuseasca metode pedagogice moderne spre a fi utilizate in activitatea didactica din domeniul educatiei financiare.
Extras din Strategia Nationala de Educatie Financiara 2023-2030.
Educatia financiara pentru fiecare categorie de varsta ar trebui sa se concentreze pe atingerea unor obiective specifice (de ex.: autocontrol in privinta consumului si a cheltuielilor, cunostinte de baza in domeniul financiar, gestionarea banilor sub supravegherea parintilor).
Este necesar ca obiectivele specifice propuse sa fie diferentiate in functie de varsta, iar cunostintele/aptitudinile/comportamentele dobandite de copii si tineri vor putea avea in vedere:
Intelegerea mecanismelor economice:
intelegerea rolului si functiile banilor;
intelegerea rolului institutiilor financiare si functiile bancilor centrale;
intelegerea functiilor ratelor dobanzii;
intelegerea dificultatilor financiare si a indatorarii si dezvoltarea atitudinii necesare pentru evitarea acestora;
formarea abilitatilor de abordare a dificultatilor financiare cu ajutorul legilor si al sistemului asigurarilor sociale;
intelegerea relatiei dintre fluctuatiile comerciale, preturi, ratele dobanzii si preturile actiunilor;
cresterea interesului cu privire la multiplele tipuri de probleme cu care se confrunta economia.
Intelegerea drepturilor si obligatiilor contribuabililor:
informarea cu privire la drepturile si obligatiile contribuabililor;
dezvoltarea atitudinii necesare pentru a actiona in calitate de contribuabil;
intelegerea rolului taxelor si impozitelor in societate;
intelegerea rolului administratiei fiscale;
importanta platii obligatiilor fiscale la termenele prevazute de legislatia fiscala.
Intelegerea drepturilor si obligatiilor consumatorilor:
informarea cu privire la drepturile si responsabilitatile consumatorilor;
dezvoltarea atitudinii necesare pentru a actiona in calitate de consumator avizat;
obtinerea abilitatilor de colectare a informatiilor si de utilizare adecvata a acestora;
Importanta planificarii financiare, in conditiile caracterului limitat al resurselor.
Asigurarea unei bune intelegeri a riscurilor financiare si a unei modalitati corecte de a le gestiona:
intelegerea riscurilor si randamentelor diferitelor produse financiare si invatarea atitudinii de investire responsabile;
cunoasterea situatiei efective a dificultatilor financiare si a multiplelor probleme implicate de datorie si dezvoltarea atitudinii necesare pentru evitarea acestora;
invatarea abilitatilor de abordare a dificultatilor financiare cu ajutorul legilor si al sistemului asigurarilor sociale.
Dezvoltarea abilitatilor necesare pentru a putea gestiona provocarile financiare si a abilitatilor de a lua decizii informate cu privire la administrarea propriilor fonduri:
dezvoltarea comportamentului orientat catre economisire;
intelegerea beneficiilor aduse de amanarea satisfactiilor imediate;
intelegerea necesitatii planificarii financiare: economisirea pentru indeplinirea obiectivelor pe termen scurt si realizarea de investitii pentru atingerea obiectivelor pe termen lung;
dobandirea cunostintelor necesare pentru a putea crea un plan financiar;
intelegerea semnificatiei de a-si controla dorintele si dezvoltarea atitudinii necesare pentru a realiza acest lucru in viata de zi cu zi;
dezvoltarea atitudinii necesare pentru a identifica modalitati mai bune de folosire a banilor.
Educarea copiilor si tinerilor se poate realiza in cadrul invatamantului formal, ceea ce implica si necesitatea pregatirii cadrelor didactice in acest sens. De asemenea, un rol important este atribuit familiei. De obicei, parintii sunt cei care au cea mai timpurie si puternica influenta asupra modului in care copiii isi gestioneaza finantele in viitor.
(...)
DOCUMENT: Proiectul Strategiei Nationale de Educatie Financiara 2023-2030