Amenintarea cu violenta fizica, umilirea, raspandirea de zvonuri cu caracter denigrator si excluderea din grup sunt situatii cu care copiii se confrunta frecvent in scolile din Romania. Impactul psiho-emotional este cu atat mai puternic, cu cat copiii au iesit vulnerabilizati din cei doi ani de pandemie: 1 copil din 3 s-a confruntat cu stari de anxietate si a avut nevoie de consiliere si suport psiho-emotional, procentul crescand la peste 50% in cazul adolescentilor, mergand pana la consecinte extrem de grave, precum tentativele de suicid, scrie
curierulnational.ro.
Din pacate, in doar 8,1% dintre cazuri s-a apelat la serviciile de consiliere ale psihologilor organizatiei in primul an de pandemie, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic (opozitionism, ADHD/ADD, tulburari de vorbire, intelect liminar sau tulburari de neurodezvoltare).
1 copil din 4 se confrunta cu stari de anxietate, la nivel mondial
De asemenea, cercetarile recente realizate de Save the Children la nivel international evidentiaza faptul ca unul din patru copii se confrunta cu anxietatea. De la debutul pandemiei, aproximativ 65% dintre copii au sentimente de neputinta, de singuratate si de frica de izolare de cei dragi.
In anul marcat de restrictiile sociale impuse de pandemie, printre care inchiderea scolilor si trecerea la educatia online, centrele de consiliere ale Organizatiei Salvati Copiii au preluat copii si adolescenti care au dezvoltat diferite tulburari emotionale, in proportie majoritara dezvoltate pe fondul contextului psiho-social.
Tulburari emotionale cu care se confrunta elevii
- Cele mai frecvente diagnostice in cazul prescolarilor au fost reprezentate de anxietate si anxietatea scolara (dificultatile de readaptare scolara).
- Diminuarea concentrarii la orele online, precum si scaderea abilitatilor si a interactiunilor sociale au condus la multiplicarea episoadelor de furie si irascibilitate.
- Imposibilitatea de a face activitati in aer liber si de a iesi in afara casei a intensificat comportamentele de tip anxios.
Inca din 2016, Salvati Copiii Romania atragea atentia asupra extinderii fenomenului de bullying, daca nu se iau masuri complexe pentru reducerea violentei din scoli.
Lege anti-bullying in Romania
Romania are in vigoare o lege anti-bullying, cu norme metodologice de aplicare, insa cazurile de agresiune in scoli si in afara lor sunt in continuare in crestere. Iata ce prevede actuala legislatie:
a) activitati de informare si constientizare asupra fenomenului de bullying pentru personalul scolii, copii si parinti;
b) masuri de comunicare si informare interna, la nivelul unitatii de invatamant, cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare si interventie a situatiilor de bullying in spatiul scolar;
c) proceduri de interventie in situatiile de violenta psihologica-bullying;
d) responsabilizarea cadrelor didactice in scopul interventiei imediate in cazurile de bullying semnalate sau identificate;
e) organizarea unor activitati, precum concursuri, teatru forum s.a., in scopul incurajarii respectarii valorilor si misiunii declarate a scolii, participarea la identificarea, medierea sau raportarea situatiilor de bullying;
f) atragerea parintilor in participarea la dezbateri si sesiuni de informare cu privire la bullying;
g) activitati de masurare a impactului actiunilor cuprinse in planul anti-bullying si ale eficientei grupului de actiune.
h) orice alt tip de activitate care are scopul de a preveni bullying-ul.