Reprezentantii MEN au raspuns punctual, printr-un comunicat de presa, la fiecare dintre solicitarile Federatiei "Spiru Haret" si anume:
1. In ceea ce priveste elaborarea pachetului legislativ pe educatie cu termen 31 martie, Ministerul Educatiei precizeaza ca acesta va fi elaborat intocmai, urmand sa fie lansat si in dezbatere publica.
2. Privind majorarea costului standard per prescolar/ scolar – fata de lipsa acuta de resurse umane, materiale si financiare din educatie, Ministerul precizeaza ca in 2019, valoarea costului standard , creste de la 4.413 lei (cat era in anul 2018), la 5.384 lei.
3. O alta revendicare a sindicalistilor se refera la respectarea de catre Ministerului Educatiei Nationale, in procesul de emitere a unor acte administrative cu caracter normativ, a obligatiei de consultare a partenerilor de dialog.
"In procesul de emitere a actelor administrative, au avut loc intalniri in comisiile tehnice cu federatiile sindicatelor reprezentative din invatamant, inclusiv in comisiile de dialog social. Totodata, au avut loc intalniri cu directorii unitatilor de invatamant, cu reprezentantii personalului didactic auxiliar si nedidactic, reprezentantii sindicatelor din Educatie "Spiru Haret”, raspund reprezentantii MEN.
4. Asigurarea personalului de predare calificat „Unitatile de invatamant preuniversitar beneficiaza de personal didactic de predare calificat„, se arata in raspunsul ministerului.
5. Stoparea restrangerilor de activitate la unitatile de invatamant tehnologic, generate de disparitia unui numar semnificativ de norme din cauza structurii anului scolar 2019-2020 (ordin nediscutat cu federatiile sindicale din comisia tehnica).
"Proiectul de ordin a fost discutat in comisia de dialog social, fara Federatia Sindicatelor din Educatie „Spiru Haret”, care nu a dorit sa participe si a plecat de la discutii. Nu s-au aprobat restrangeri de activitate. Prin ordinul ministrului Educatiei Nationale nr. 3.191/2019, a fost aprobata
structura anului scolar 2019-2020, pentru tot sistemul de invatamant de stat", arata raspunsul MEN.
"Pana in prezent, invatamantul tehnic si profesional avea prevazute intre 37 - 41 de saptamani de curs, dupa caz, fiind necesara o echilibrare a duratei cursurilor, inclusiv pentru cresterea atractivitatii acestei forme de invatamant. Totodata, este de subliniat faptul ca, in anul scolar 2018-2019, in sistemul de invatamant preuniversitar din totalul de 215.833 de norme didactice de predare, 16.437 de norme sunt ocupate de personal didactic titular in regim de plata cu ora, iar 4.533 de norme didactice sunt ocupate de personal didactic fara studii corespunzatoare postului. in raport cu numarul de norme ocupate in anul scolar 2018-2019 cu personal didactic titular incadrat in regim de plata cu ora (peste norma de baza), respectiv numarul de norme ocupate cu personal didactic fara studii corespunzatoare, Ministerul Educatiei Nationale apreciaza ca, in anul scolar 2019-2020, nu se vor inregistra restrangeri de activitate in randul cadrelor didactice titulare", se mai precizeaza in comunicat.
6. Acordarea sporului de suprasolicitare neuropsihica de 10% intregului personal didactic din invatamantul preuniversitar.
"Potrivit legii, se acorda sporul de suprasolicitare neuropsihica cadrelor didactice care predau cu norma intreaga sau partiala. Precizam, in context, ca in ultimii ani, salariile personalului din invatamantul preuniversitar au inregistrat urmatoarele cresteri:
• personalul didactic de predare - 140%
• personalul didactic auxiliar - 119,5% personalul nedidactic - 47,8%", arata reprezentantii ministerului.
7. Stoparea violentei in unitatile de invatamant. „in vederea stoparii fenomenului de violenta in scoli, Ministerul Educatiei Nationale are in vedere urmatoarele documente strategice:
• Strategia privind reducerea fenomenului de violenta in unitatile de invatamant preuniversitar, aprobata prin ordin de ministru.
• Protocolul de cooperare privind prevenirea si combaterea delincventei juvenile in incinta si in zona adiacenta unitatilor de invatamant preuniversitar, incheiat intre Ministerul Educatiei Nationale si Ministerul Afacerilor Interne - Inspectoratul General al Politiei Romane.
• Conform Strategiei, inspectoratele scolare elaboreaza la inceputul fiecarui an scolar, in cadrul Comisiei judetene de prevenire si combatere a violentei in mediul scolar, Planul inspectoratului scolar judetean/ al municipiului Bucuresti privind reducerea fenomenului violentei, coordoneaza activitatile de prevenire si combatere a violentei in mediul educational, monitorizeaza si evalueaza modul de aplicare a planului la nivel judetean/al municipiului Bucuresti.
• De asemenea, cabinetele de asistenta psihopedagogica si cabinetele interscolare de asistenta psihopedagogica asigura, prin intermediul metodelor, procedeelor si tehnicilor specifice, prevenirea si diminuarea factorilor care determina tulburari comportamentale si comportamente de risc la elevi.
• Elementul fundamental in ceea ce priveste sansele de reusita in reducerea fenomenului violentei la nivelul mediului educational preuniversitar il reprezinta masurile si activitatile realizate la nivelul fiecarei unitati scolare, unde se constituie cu caracter permanent, conform Regulamentului-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, Comisia pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii, responsabila de elaborarea, aplicarea si evaluarea modului de indeplinire a obiectivelor incluse in cadrul Planului operational al unitatii scolare privind reducerea fenomenului violentei.
La nivelul fiecarei unitati de invatamant, coordonatorul pentru proiecte si programe educative scolare si extrascolare elaboreaza, propune si implementeaza proiecte si programe educative de preventie si interventie. Aceste proiecte si programe se desfasoara adeseori in parteneriat cu organizatii neguvernamentale, cu care unitatea de invatamant sau inspectoratul scolar incheie protocoale de colaborare. Potrivit raportarii inspectoratelor scolare, in anul scolar 2017 - 2018, numarul actelor de violenta a fost in scadere cu 39%”, raspunde Ministerul Educatiei.
8. Asigurarea profesorilor de sprijin, a consilierilor psihopedagogici, precum si a finantarii suplimentare pentru unitatile de invatamant de masa cu clasele in care sunt inscrisi copii cu cerinte educationale speciale.
"Copiii cu cerinte educationale speciale (CES) integrati in scolile de masa beneficiaza de sprijin educational (profesori itineranti si de sprijin), conform art. 7, precum si de asistenta sociala, conform art. 51, alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1 cu modificarile si completarile ulterioare. Conform prevederilor art. 14, alin. (2) din ROFUIP, pentru asigurarea integrarii cu succes a copiilor cu CES in scoala, "pentru fiecare prescolar/elev cu deficiente grave/profunde/severe/asociate orientat de catre centrul judetean de resurse si asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala pentru invatamantul de masa, efectivele existente ale claselor se diminueaza cu 3 prescolari/elevi", se precieaza in comunicat.
Hotararea de Guvern nr. 72/2013 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per elev/prescolar prevede un cost-standard superior celui stabilit pentru invatamantul de masa, pe niveluri de invatamant”, conchid reprezentantii MEN.
Incepand de marti, membrii Federatiei Sindicatelor din Educatie "Spiru Haret" au inceput sa poarte banderole tricolore, dorind in acest fel sa traga un semnal de alarma fata de situatia actuala din invatamant. Acestia sunt nemultumiti in special de violenta care are loc in scoli si de faptul ca Ministerul Educatiei nu propune masuri integrate si viabile.
Nineta 28 Feb. 2019 14:42:09
Eu tot nu am anțeles la pct 6 dacă cei din cjrae primesc sau nu sporul de 10%. Mai evaziv de atat nu cred ca se putea exprima MEN. Asta ca sa nu priceapă nimeni ca doar sunt niște fraieri care nu meritam sa anțelegem.