Prezentarea raportului va marca un moment important pentru viitorul sistemului de Educatie din Romania, asa cum ministrul Daniel David a subliniat in numeroase randuri, pentru ca va oferi nu doar o radiografie lucida, ci si o viziune curajoasa asupra reformelor ce trebuie asumate.
"Voi prezenta raportul luni, 19 mai, la ora 15:00. Si acolo am sa vorbesc despre cum vad eu lucrurile si ce cred ca ar trebui facut – lucruri pe care le voi face eu sau, poate, le vor face altii, dar lucrurile trebuie spuse", a declarat Daniel David.
Daniel David a afirmat ca si-a asumat un mandat clar inca de la preluarea functiei de ministru al Educatiei si Cercetarii.
"Primul, sa dam un profil mai euroatlantic guvernului si tarii. Al doilea, sa ne asiguram ca, pana ne asezam politic, pentru ca eram in aer din punct de vedere al presedintiei, lucrurile functioneaza normal in sistemul nostru de educatie si cercetare. Normal insemnand ca vom cantari lucrurile bune si vom corecta pe termen scurt aspectele care nu functionau bine. Si, in acelasi timp, in acea perioada, sa fac un diagnostic pe educatie si cercetare, cu propuneri de politici publice bazate pe dovezi. Cred ca pe primele trei lucruri am reusit sa le duc la capat", a mai spus Daniel David.
In declaratiile recente, ministrul Daniel David a subliniat ca sistemul educational romanesc are nevoie de schimbari de arhitectura pe trei directii esentiale: context educational, infrastructura si procesul de invatamant.
"Eu, ca psiholog, stiu ca din punct de vedere al creativitatii nu e nicio diferenta intre adultii romani sau copiii romani si cei din tarile la care ne raportam. Problema e ce facem cu ea in actul educational. Si atunci trebuie niste schimbari clar de arhitectura, majore. Vad trei lucruri care trebuie abordate frontal.
Unu: contextul. Avem nevoie de un context care sa ne creeze un mediu sigur in jurul sistemului de invatamant ca sa putem controla dependente ca drogurile, alcoolul si altele pe care le stim. Si tot un sistem de stat care sa ne ajute sa-i gasim pe cei patru care nu stim unde sunt. Sistemul social care sa-i controleze de ce unii parinti nu-si duc copiii la scoala intr-un sistem care e obligatoriu. Nu profesorul trebuie sa caute. Acesta e primul nivel de interventie.
Doi: infrastructura. Ai nevoie de o infrastructura care sa nu ne forteze la invatamant simultan, la trei schimburi cum erau in fabricile comuniste. Nu se poate face invatamant de calitate asa. Infrastructura inseamna si dotari si concentrari si separari acolo unde putem sa separam.
Trei, poate cel mai important: procesul de invatamant. Aici elementul cheie este curriculumul, adica planurile-cadru, continuturile de care se leaga apoi manualele, profesorii si metodele de predare. Aici ar trebui sa fie reforma fundamentala", a spus ministrul Educatiei.
Prezentarea Raportului QX
Intr-un comunicat publicat pe edu.ro se arata ca Raportul-diagnostic ce va fi prezentat pe 19 mai a fost elaborat de Prof. univ. dr. psih. Daniel David, ministrul Educatiei si Cercetarii, membru al Academiei Romane (m.c.) si al Academiei Europene, prin discutii si analize ale tuturor membrilor cabinetului ministrului, inclusiv prin discutii cu alti experti nationali/internationali.
Potrivit lui Daniel David, "
Raportul este intitulat QX pentru ca tinteste sa propuna un sistem de educatie-cercetare prin care, prin problematizari adecvate (Questions), tara sa poata sa confrunte necunoscutele (X) viitorului".
"Raportul QX are o parte de diagnostic, care se bazeaza pe date, unde nu ma astept la puncte de vedere foarte diferite intre cei care se pricep si analizeaza serios domeniile educatiei si cercetarii. Dar Raportul QX are si o parte de propuneri de reforme - unele ghidate de date (dar adesea nu avem suficiente cercetari relevante pentru a implementa doar politici bazate pe dovezi), altele de bune practici europene/internationale, iar altele de analizele mele reflexive -, unde ma astept la unele viziuni/strategii potential diferite (dar nu neaparat incompatibile) ale diversilor specialisti. Reformele propuse nu sunt asadar ghidate ideologic, putand constitui arhitectura relativ stabila a sistemelor noastre de educatie si cercetare pe termen lung, dar pot fi colorate in ideologii de stanga/centru/dreapta, in functie in diversele programe de guvernare", a declarat ministrul Educatiei.