La scurt timp dupa anuntul facut de reprezentantii elevilor, ministrul Educatiei a revenit cu un comunicat in care anunta ca, "intrucat aceste propuneri se constituie intr-un aport important pentru calitatea proiectului Legii Invatamantului Preuniversitar, au fost deja acceptate si asumate de catre institutie".
”Elevii trebuie reprezentati in structurile de conducere ale unitatilor de invatamant! In proiectul de Lege a invatamantului preuniversitar, lansat de Ministerul Educatiei in consultare publica, reprezentantii elevilor alesi prin vot direct de catre colegii lor nu mai sunt mentionati ca avand drept de vot in consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant preuniversitar. De asemenea, principiul consultarii elevilor in luarea deciziilor majore din sistemul de educatie nu a mai fost preluat in noul pachet legislativ”, a transmis Consliul National al Elevilor, intr-un comunicat oficial.
”Elevii reprezentanti atrag atentia asupra faptului ca elevul, prin prisma calitatii sale, este beneficiarul direct al actului educational, iar orice decizie care se ia in sistem ar trebui sa respecte interesul superior al acestuia. Cum altfel am putea sa ne asiguram de respectarea acestui principiu asumat de multa vreme la nivelul sistemului daca nu prin promovarea implicarii active a tinerilor in procesul de luare a deciziilor care ii privesc in mod direct?”, spun elevii in comunicat.
Consiliul National al Elevilor anunta ca ”se opune ferm acestei prevederi care se doreste a fi introdusa in noua Lege a invatamantului preuniversitar si solicita Ministerului Educatiei sa remedieze in cel mai scurt timp posibil problema semnalata de catre elevii reprezentanti, introducand, in proiectul de lege, posibilitatea elevilor de a fi reprezentanti in consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant liceal (printr-un reprezentant cu drept de vot, care a implinit varsta de 18 ani) si gimnazial (printr-un reprezentant cu statut de observator), cat si in celelalte structuri ale scolilor insarcinate cu asigurarea calitatii, combaterea si prevenirea violentei in mediul scolar”.
„Nu putem accepta ca elevii, acele persoane in jurul carora ar trebui sa se invarta, in primul rand, deciziile din sistemul de educatie, sa fie excluse din structurile consultative si cele de conducere din unitatile de invatamant. Legea invatamantului preuniversitar ar trebui sa reprezinte un prim pas catre a asigura o colaborare stransa, indreptata spre identificarea de solutii, intre elevi si decidenti, la toate nivelurile. Principiul participarii active a tinerilor in luarea deciziilor care ii privesc trebuie asumat in totalitate de catre statul roman, iar pentru a ne asigura ca viitorul ne va rezerva tineri activi civic, constienti de responsabilitatile si oportunitatile pe care le au, este necesar ca aceste exercitii de management participativ sa inceapa inca din scoala.”, a declarat Robert Avram, presedintele Consiliului National al Elevilor.
In replica, Ministerul Educatiei a anuntat ca a inregistrat in procesul de consultare propunerile elevilor formulate prin Consiliul National al Elevilor.
”Intrucat aceste propuneri se constituie intr-un aport important pentru calitatea proiectului Legii Invatamantului Preuniversitar, acestea au fost deja acceptate si asumate de catre Ministerul Educatiei. Multumim pentru propunerile constructive formulate si reiteram deplina disponibilitate de dialog a Ministerului Educatiei in vederea sustinerii interesului superior al elevului”, se precizeaza in anuntul ministerului.
Modificarile aduse legilor Educatiei
"Art. 89
(1) Beneficiarii primari ai invatamantului preuniversitar sunt anteprescolarii, prescolarii si elevii, precum si persoanele adulte cuprinse intr-o forma de educatie.
(2) Beneficiarii secundari al invatamantului preuniversitar sunt familiile anteprescolarilor, ale prescolarilor si ale elevilor.
(3) Beneficiari tertiari ai sistemului de invatamantului preuniversitar sunt comunitatea local’ si societatea in ansamblul ei.
(4) Drepturile si indatoririle elevilor sunt prevazute in Statutul Elevului, aprobat prin ordin al ministrului educatiei, in urma consultarii Consiliului National al Elevilor si celorlalti parteneri de dialog social.
(6) Toti beneficiarii primari ai sistemului de invatamant preuniversitar au dreptul de a participa la activitati extrascolare organizate de Ministerul Educatiei, respectiv de unitatile de invatamant preuniversitar.
(7) Activitatile extrascolare sunt realizate in cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar, in cluburi, in palate ale copiilor, in tabere scolare, in baze sportive, turistice si de agrement sau in alte unitati acreditate in acest sens.
(8) Organizarea, acreditarea, controlul si competentele unitatilor care ofera educatie extrascolara se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educatiei.
(9) Nivelul de alfabetizare functionala a beneficiarilor primari ai educatiei este evaluat periodic prin teste online, corespunzator fiecarui nivel si fiecarei clase.
(10) Evaluarile prevazute la alin. (8) sunt realizate prin Platforma nationala de alfabetizare functionala care include teste realizate conform standardelor de alfabetizare functionala, corelate cu profilul absolventului, pentru clasele de inceput de ciclu gimnazial si liceal, respectiv pentru clasele a V-a si a IX-a.
(11) Functionarea si gestionarea platformei prevazute la alin. (9) este realizata de Centrul National pentru Curriculum si Evaluare.
(12) Datele colectate prin evaluarile prevazute la alin. (9) sunt cuprinse intr-un raport care se da publicitatii anual de Ministerul Educatiei.
(13) Se infiinteaza Programul national de formare a cadrelor didactice in vederea cresterii nivelului de alfabetizare functionala a elevilor. Derularea Programului va fi reglementata prin hotarare de Guvern initiata de Ministerul Educatiei, la propunerea CNFDCD.”
Art. 99
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar de stat cu personalitate juridica sunt conduse de consiliile de administratie, de directori, directori administrativi, dupa caz, si de directori adjuncti. In exercitarea atributiilor ce le revin, consiliile de administratie si directorii conlucreaza cu Comisia pentru Asigurarea Calitatii si Comisia pentru Formare si Dezvoltare in Cariera Didactica, cu consiliul profesoral, cu comitetul de parinti si cu autoritatile administratiei publice locale.
(2) In unitatile de invatamant de stat, Consiliul de administratie este organul deliberativ de conducere al unitatii de invatamant si este constituit din 7,9 sau 13 membri, astfel:
a) in cazul in care consiliul de administratie este format din 7 membri, acestia sunt: 2 cadre didactice, inclusiv directerul, 1 cadru didactic auxiliar, 1 reprezentant al parintilor, primarul sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local si directorul administrativ si un reprezentant al elevilor, cu statut de observator. Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator unitatilor de invatamant de nivel gimnazial cu un singur rand de clase sau cu efective mai mici de 300 de elevi, precum si unitatilor de invatamant prescolar;
b) in cazul in care consiliul de administratie este format din 9 membri, acestia sunt: 3 cadre didactice, 1 cadru didactic auxiliar, primarul sau un reprezentant al primarului, 4 reprezentant al consiliului local si 2 reprezentanti ai parintilor si directorul administrativ si un reprezentant al elevilor, cu statut de observator. Directorul si directorul adjunct sunt membri de drept ai consiliului de administratie din cota aferenta cadrelor didactice din unitatea de invatamant respectiva;
c) in cazul in care consiliul de administratie este format din 13 membri, acestia sunt: 4 cadre didactice, 2 cadre didactice auxiliare, primarul sau un reprezentant al primarului, 3 reprezentanti ai consiliului local, 2 reprezentanti ai parintilor si directorul administrativ si un reprezentant al elevilor cu stat de observator.
d) in consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant de nivel liceal/postliceal, din cota rezervata parintilor, un loc este repartizat, cu drept de vot, unui reprezentant al elevilor, care a implinit 18 ani sau, in situatia in care reprezentantul elevilor nu a implinit 18 ani, are statut de observator.
e) in unitatile de invatamant care organizeaza invatamant liceal profesional si postliceal, consiliile de administratie se pot mari cu 2 membri desemnati de operatorii economici parteneri, asociatii profesionale partenere, consortii partenere. In cazul in care sunt mai multi operatori economici parteneri, asociatii profesionale partenere si consoartii partenere, acestia vor desemna reprezentantii in consiliul de administratie al unitatii de invatamant sau pot forma un consiliu reprezentativ care sa nominalizeze reprezentantii pe locurile care le sunt alocate".