Potrivit cifrelor
INS, populatia scolara a crescut comparativ cu anul precedent doar in invatamantul anteprescolar si prescolar (+1,7%). Numarul absolventilor din anul scolar/universitar 2021-2022 a fost 503.500 elevi si studenti, in crestere cu 5,7% comparativ cu anul scolar/universitar precedent.
In anul scolar/universitar 2022-2023, aproape jumatate din populatia scolara s-a regasit in invatamantul primar si gimnazial (46,3%), iar circa o treime in invatamantul liceal si cel anteprescolar si prescolar (17,1%, respectiv 15,8%).
Din totalul populatiei scolare cuprinsa in sistemul de educatie, 50,2% au fost elevii si studentii de sex feminin si 72,8% elevii si studentii care au studiat in mediul urban.
Populatia scolara a crescut doar in invatamantul anteprescolar si prescolar
Comparativ cu anul scolar/universitar precedent, invatamantul anteprescolar si prescolar sunt nivelurile care au inregistrat cresteri ale populatiei scolare (+9.200 copii).
In invatamantul postliceal au fost inscrisi 86.700 elevi, acest nivel educational fiind cel mai putin reprezentat in totalul populatiei scolare (2,5%).
Invatamantul superior a inregistrat o diminuare accentuata a numarului de studenti inscrisi (-15.300 studenti) in anul scolar 2022-2023, urmat de invatamantul profesional (cu -8.700 elevi) si de invatamantul liceal (cu -2.500 elevi).
Populatia scolara a fost cuprinsa cu preponderenta (94,4%) in unitatile scolare publice.
Pe niveluri educationale, cea mai semnificativa pondere a elevilor inscrisi in unitatile din invatamantul privat s-a regasit in invatamantul postliceal (48,7%).
Gradul de cuprindere in invatamant al elevilor din grupa de varsta 6-10 ani a inregistrat cel mai ridicat procent (84,4%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de varsta.
In anul universitar 2022-2023 au fost inscrisi in invatamantul superior 538.700 studenti, din care 55,3% au fost studente.
Cele mai atractive specializari (conform clasificarii ISCED-F) din invatamantul superior au fost cele din grupa afaceri, administratie si drept (24,0% din totalul studentilor), respectiv inginerie, prelucrare si constructii (19,2% din totalul studentilor).
Unitatile/institutiile de invatamant care au functionat in anul scolar/universitar 2022-2023 au apartinut, in principal, nivelurilor de educatie primar si gimnazial (56,4%), liceal (20,7%), respectiv anteprescolar si prescolar (18,2%).
In profil teritorial, populatia scolara din anul scolar/universitar 2022-2023 a inregistrat cele mai ridicate valori in regiunile Nord-Est (589.500 persoane), respectiv Bucuresti-Ilfov (527.200 persoane).
Distributia populatiei scolare pe regiuni de dezvoltare si niveluri educationale fata de totalul fiecarei regiuni arata ca ponderea cea mai ridicata s-a inregistrat in invatamantul primar si gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (53,8%).
La polul opus, cele mai scazute ponderi s-au inregistrat in invatamantul postliceal din regiunile Nord-Est (1,8%) si Bucuresti-Ilfov (1,9%).
In invatamantul superior ponderea numarului de studenti inscrisi fata de totalul fiecarei regiuni a fost preponderenta in regiunea Bucuresti-Ilfov (32,3%).
Un cadru didactic la 14 elevi/studenti
In anul scolar/universitar 2022-2023, personalul didactic din cadrul sistemului educational a insumat 240.700 persoane. Astfel, raportul mediu dintre populatia scolara si numarul cadrelor didactice a fost 14 elevi/studenti la un cadru didactic.
Ponderea personalului didactic de sex feminin era majoritara, atat la nivelul sistemului educational preuniversitar (82,8%), cat si pe nivelurile de educatie: anteprescolar si prescolar (99,7%), primar si gimnazial (81,9%), postliceal (76,8%), liceal (72,8%) si profesional (68,3%).
In anul scolar/universitar 2021-2022 au absolvit 503.500 elevi si studenti apartinand nivelurilor educationale: gimnazial, liceal, profesional, postliceal, respectiv superior (licenta, master si doctorat, cursuri postuniversitare si programe postdoctorale de cercetare avansata).
Preponderente au fost absolventele, in numar de 265.700, reprezentand 52,8%. Din totalul absolventilor, 83,5% au finalizat un nivel educational in mediul urban, restul in mediul rural.
La sfarsitul anului scolar 2021-2022 au absolvit invatamantul gimnazial 170.600 elevi, cei mai multi dintre acestia inregistrandu-se in regiunea Nord-Est (18,9%). Ponderea baietilor (51,2%) o devanseaza pe cea a fetelor, cu 2,4 puncte procentuale. In mediul urban, absolventii de gimnaziu au reprezentat 59,4% din totalul absolventilor din acest nivel. In profil teritorial, regiunile Nord-Est si Sud-Muntenia au inregistrat ponderi mai mari ale absolventilor din mediul rural (53,9%, respectiv 53,2%).
In invatamantul liceal, la sfarsitul anului scolar 2021-2022 au absolvit 146.100 elevi, mai mult cu 1,3% comparativ cu anul scolar anterior.
Majoritatea absolventilor de liceu au urmat cursurile invatamantului cu frecventa - program de zi (86,3%).
Situatia absolventilor din invatamantul liceal a evidentiat ca circa jumatate au frecventat cursurile filierei teoretice (52,1% din totalul absolventilor), 39,0% pe cele din filiera tehnologica, iar 8,9% au urmat cursurile liceelor din filiera vocationala.
La examenul de bacalaureat s-au prezentat 130.800 absolventi, din care 116.300 proveniti din promotia anului 2022 (88,9%). Au fost declarate reusite 99.300 persoane (75,9%), din care 93.900 persoane (80,7%) din promotia anului 2022. In invatamantul profesional au absolvit 31.100 elevi, din care 97,4% au urmat cursurile unitatilor de invatamant apartinand sectorului public.
In invatamantul postliceal au absolvit 30.200 elevi, din care 58,8% au urmat cursurile unitatilor de invatamant apartinand sectorului public.
In invatamantul superior, numarul absolventilor cu diploma a fost 125.600 studenti. Studentele au reprezentat 60,0% din numarul totalul al absolventilor cu diploma.
Facultatile cu profil afaceri, administratie si drept, printre cele mai cautate
Absolventii cu diploma ai invatamantului superior au provenit cu preponderenta din facultatile cu profil afaceri, administratie si drept (26,8%), inginerie, prelucrare si constructii (16,8%), respectiv sanatate si asistenta sociala (11,7%).
Rata abandonului a inregistrat in anul scolar 2021/2022 urmatoarele valori: 2,1% in invatamantul liceal si profesional, 1,3% in invatamantul primar, respectiv 1,0% in invatamantul gimnazial.
In anul 2020, resursele financiare necesare procesului de invatamant, alocate pentru functionarea unitatilor/institutiilor de invatamant cuprinse in sistemul national de educatie au fost asigurate in cea mai mare masura (96,3%) din fonduri publice (de la bugetul de stat si din bugetele locale), restul fiind din alte surse proprii unitatilor/institutiilor de invatamant, dar si din veniturile gospodariilor. Pe tipuri de cheltuieli ale institutiilor publice si private, ponderea majoritara in totalul cheltuielilor de educatie a fost detinuta de cheltuielile curente (93,7%), diferenta fiind reprezentata de cheltuielile de capital (6,3%).