"Suntem nevoiti sa constatam ca discutiile privind planurile-cadru sunt tratate in continuare cu dispret. Daca se va tine cont de noile propuneri, toate clasele din ciclul liceal, vor avea mai multe materii din trunchiul comun. Ori aceste optionale reprezinta, cel putin pe hartie, una dintre putinele posibilitati ale elevilor de a beneficia de niste cursuri care sa ii atraga catre scoala. Acest lucru este inacceptabil pentru secolul XXI. in alte tari precum UK, Estonia sau Noua Zeelanda se procedeaza in felul urmator: exista un anumit numar de optionale din care elevii isi pot alege ce le place, dupa care scoala formeaza grupe de circa 10-15 elevi pentru fiecare dintre disciplinele optionale“, a explicat presedintele Asociatiei Elevilor din Constanta Alexandru Manda, conform
Adevarul.
Pe langa trunchiul comun de discipline, elevii doresc sa aiba o sansa reala de a-si putea alege optionalele, care de multe ori sunt propuse in interesul cadrelor didactice. Ideal ar fi ca materiile pentru optionale sa ii ajute pe elevi sa se pregateasca pentru domeniile in care doresc sa urmeze o facultate sau care sa ii ajute chiar pentru profesia pe care o vor avea.
"In acest context, consideram necesara aducerea in discutie si a modului in care materiile optionale se studiaza in scoala. De aceea, propunem regandirea conceptului de Curriculum la Decizia Scolii (CDS) in Curriculum la Decizia Elevului (CDE). Daca in prezent, materiile optionale, denumite formal CDS, sunt studiate la nivelul unei clase si alese cu majoritatea elevilor din respectiva clasa, lansam public propunerea ca fiecare elev sa se poata inscrie la materiile optionale pe care le doreste, fiind formate grupe la nivelul unitatii de invatamant, cu elevi apartinand mai multor clase.
Catalogam actuala formula de alegere a materiilor optionale ca fiind desueta, in neconcordanta cu principiile si viziunea pe care trebuie sa le aiba un sistem modern de invatamant, adaptat secolului XXI. Fiecare elev este diferit prin personalitatea sa si modul diferit de a vedea lucrurile, iar din acest motiv obligarea tuturor sa studieze o anume disciplina optionala, pe care nu si-o doresc, reprezinta o eroare cu efecte pe termen lung, care inhiba dezvoltarea beneficiarilor sistemului de invatamant", mai spun reprezentantii elevilor.
Ministrul Educatiei Nationale, Liviu Pop, a transmis printr-un comunicat ca dezbaterile regionale privind proiectele si programele scolare se vor desfasura dupa urmatorul program: Constanta (19 ianuarie), Targu Jiu (22 ianuarie), Bacau (23 ianuarie) si Cluj-Napoca (25-26 ianuarie).