Programa scolara pentru noul optional se aplica incepand cu anul scolar 2022-2023 si a fost publicata in Monitorul Oficial.
Bugetul de timp este de o ora/saptamana pe parcursul a doi ani scolari, la alegere dintre clasele de invatamant primar, in functie de particularitatile/ specificul unitatii de invatamant si de nevoile de invatare, disponibilitatea elevilor si de bugetul de timp.
Programa scolara "Start in aventura cunoasterii Universului" a fost elaborata in parteneriat cu Agentia Spatiala Romana (ROSA) prin ESERO - Biroul European pentru Resurse pentru Educatie Spatiala din Romania, in baza Protocolului incheiat intre Ministerul Educatiei (ME) si ROSA, inregistrat la ME cu nr. 14.775/30.09.2021, respectiv la ROSA cu nr. 619/30.09.2021, si in parteneriat cu Comitetul National Roman pentru Astronomie (CNRA), institutii care au ca obiectiv principal folosirea fascinatiei domeniului spatial pentru a incuraja predarea si invatarea de materii STEAM, respectiv dezvoltarea invatamantului astronomic in Romania, ca o componenta importanta a culturii stiintifice nationale.
Daca pentru clasa pregatitoare - clasa a II-a (ciclul de achizitii fundamentale) s-au urmarit cunoasterea si intelegerea unor notiuni generale de stiintele vietii, stiintele pamantului si astronomie, pentru clasele a III-a - a IV-a (ciclul de dezvoltare) se propune aprofundarea acestora, realizarea de corelatii inter si transdisciplinare cu aplicabilitate practica, se arata in ordinul pentru aprobarea disciplinei.
Intregul demers al instruirii este generat de ansamblul competente generale - competente specifice - activitati de invatare - continuturi prin care se urmareste schimbarea atitudinala si actionala cu privire la problematica stiintelor, in particular a stiintelor spatiale si a astronomiei.
Prin stimularea creativitatii, a increderii in sine, prin incurajarea activitatii in echipa se vizeaza atat formarea competentelor-cheie cuprinse in profilul de formare al absolventului la finalul ciclului primar, cat si a competentelor transversale precum creativitatea, increderea in sine, rezolvarea de probleme si colaborarea, autonomia in invatare.
Continuturile diverse, dar atent selectate pentru a fi permisive si in acord cu specificul de varsta au un inalt grad de aplicabilitate, atractivitate si utilitate si raspund intereselor de cunoastere ale elevilor, prin modalitatile de abordare integrata a acestora si promovarea unor valori care tin de scoala incluziva.
Prin activitatile de invatare sugerate se ofera posibilitatea observarii directe, realizarii de activitati practice, constientizarea cunoasterii si observarii universului apropiat si indepartat, in functie de particularitatile de varsta.
Exemple de continuturi pentru clasa pregatitoare/ clasa I/ clasa a II a - "Start in aventura cunoasterii Universului"
* Timpul
Ziua si noaptea
Anotimpurile
Vremea
Adaptabilitatea faunei si florei la alternanta zi-noapte si la schimbarea anotimpurilor
* Sistemul Solar
Planetele Sistemului Solar
Pamantul
Luna
* Sunet, lumina
Surse de lumina
Poluarea luminoasa - cauze si
efecte
Viteza sunetului. Viteza luminii
* Viata in spatiu
Conditiile necesare vietii
Supravietuire si adaptabilitate in
medii extreme. Imponderabilitatea
* Roboti in spatiu
Sateliti artificiali
Rachete. Construirea rachetelor
Statia Spatiala Internationala
* Vreau sa fiu astronaut!
Astronaut, cosmonaut, taikonaut
Costumul de astronaut
Meseriile viitorului. Cariere spatiale
Exemple de continuturi pentru clasa a III-a/clasa a IV-a - "Start in aventura cunoasterii Universului"
* Timpul
Miscarile Pamantului: miscarea de
rotatie, miscarea de revolutie
Vremea. Fenomene
meteorologice - cauze si efecte
* Sistemul Solar
Planetele Sistemului Solar
Exoplanetele, galaxiile, constelatiile
Eclipsele de Soare si de Luna
* Sunet, lumina
Propagarea sunetului. Ecoul
Propagarea luminii. Curcubeul, spectrul luminii
Poluarea luminoasa. Modalitati de combatere a poluarii luminoase
Reflexia si refractia luminii
* Viata in spatiu
Supravietuire si adaptabilitate in spatiu. Microgravitatia
Echipamente in spatiu. Modulul lunar
Misiuni spatiale
* Roboti in spatiu
Sateliti artificiali. Misiunea si rolul satelitilor. Construirea satelitilor
Sisteme de comunicatie, GPS
Lander, Rover. Modalitati de realizare
Statia Spatiala Internationala.
Misiuni in spatiu
Misiuni desfasurate de NASA si ESA (Voyager, Hubble, Rosetta, James Webb etc.)
* Vreau sa fiu astronaut!
Racheta - constructie si lansare.
Distante in spatiu;
Cosmonaut, astronaut, taikonaut - confectionarea unui costum de astronaut
Meseriile viitorului. Cariere spatiale
Sugestii pentru profesorii car vor preda optionalul "Start in aventura cunoasterii Universului"
Se recomanda a se interveni in contextul unei teme pentru a o face accesibila nivelului de varsta: mai usor de inteles, mai usor de abordat si de dezbatut. In general, aceste activitati sunt potrivite pentru elevi cu varste cuprinse intre 6 si 10 ani. Profesorul isi cunoaste elevii cel mai bine si, cu siguranta, poate adapta cerintele de invatare la nivelul grupului.
Propunem cateva sugestii care pot ajuta la adaptarea temelor:
- abordarea unor notiuni/fenomene/procese, de la o dimensiune locala la una universala;
- eliminarea stereotipiilor in alegerea situatiilor de invatare, stimularea imaginatiei elevilor si a spiritului investigativ;
- pentru cauze si efecte, se poate veni in sprijinul elevilor, cu identificarea, in prealabil, a uneia saumai multor provocari esentiale;
- planificarea activitatii cu mare atentie pentru a prevedea posibile probleme neasteptate si gestionarea lor intr-o maniera eficienta;
- alocarea de roluri si responsabilitati in cadrul grupului; realizarea activitatilor in etape, acest lucru asigurand indeplinirea obiectivelor propuse;
- utilizarea calendarului pentru planificarea activitatilor;
- monitorizarea modului de desfasurare a activitatilor;
- evaluarea permanenta a procesului de invatare.