Potrivit unui
comunicat emis de Ministerul Educatiei, apelul beneficiaza de o finantare totala de
50 de milioane de euro (fara TVA) din Programul Operational Educatie si Ocupare. In cadrul acestuia,
vor fi finantate proiectele ai caror solicitanti eligibili sunt institutiile de invatamant superior in colaborare cu unitatile de invatamant preuniversitar, care vizeaza combaterea abandonului scolar si universitar.
Cresterea accesului la invatamantul superior al grupurilor subreprezentate/defavorizate, inclusiv prin sprijinirea si consilierea elevilor pentru a face tranzitia de la liceu la universitate reprezinta o prioritate prevazuta in noile legi ale educatiei si a fost parte integranta din Raportul final al proiectului „Romania Educata”.
"Este nevoie sa sustinem tinerii din mediul rural sa-si continue studiile la universitate, fiindca este necesar ca acesti tineri sa beneficieze de cresterea veniturilor si de cresterea calitatii vietii. „Primul student din familie” inseamna curaj, dorinta, motivatie. Aceasta masura a fost prevazuta in proiectul „Romania Educata”, ulterior fiind preluata in legile educatiei, iar acum o punem in aplicare prin finantare europeana, pentru a ne asigura ca primii studenti din familie vor avea resurse si sprijin sa-si continue studiile si sa-si construiasca un viitor mai bun. Fiecare copil din mediul rural care va reusi sa finalizeze studii universitare va deveni un exemplu in comunitatea sa si va contribui la dezvoltarea societatii, reducandu-se, astfel, decalajele socio-economice dintre zonele urbane si cele rurale", a spus Ligia Deca.
Printre masurile prevazute in cadrul apelului de proiecte (activitati finantate), se regasesc:
1. Masuri de tip „punte” in vederea facilitarii tranzitiei la studiile universitare, incepand cu clasa a XI-a (45%)
- identificarea elevilor in risc de a nu participa sau a nu promova examenul de bacalaureat, precum si a absolventilor de liceu din promotiile anterioare care nu au promovat examenul de bacalaureat;
- consilierea elevilor cu privire la optiunile de programe de studiu din mediul universitar si promovarea ofertei educationale universitare in randul unitatilor de invatamant preuniversitar (in special in unitatile de invatamant cu o rata scazuta de cuprindere a absolventilor in invatamantul superior);
- sustinerea persoanelor identificate prin oferirea de sprijin pentru facilitarea tranzitiei la studiile universitare prin programe remediale pentru recuperarea decalajelor de invatare pentru pregatirea examenului de bacalaureat sau a admiterii la studii universitare de licenta si prin sustinerea cheltuielilor pentru cazare si /sau masa din internatele institutiilor de invatamant preuniversitar, acordarea altor tipuri de sprijin pentru a depasi diferite grade de defavorizare, pentru a contribui la facilitarea tranzitiei la studiile universitare;
- acordarea de subventii.
2. Masuri de prevenire si combatere a abandonului universitar in randul studentilor proveniti din medii si grupuri dezavantajate (35%)
- sprijinirea studentilor cu risc de abandon, prin operationalizarea mecanismelor de identificare si monitorizare a nevoilor studentilor in cadrul Centrelor de consiliere si orientare in cariera (CCOC);
- asigurarea in cadrul CCOC a serviciilor de suport, indrumare si consiliere in vederea prevenirii si combaterii abandonului universitar;
- acordarea de sprijin pentru prevenirea si combaterea abandonului universitar in randul studentilor, membri ai grupului tinta, prin implementarea unor programe remediale / de aducere la nivel a studentilor cu dificultati in invatare si prin sustinerea cheltuielilor pentru cazare si /sau masa din campusurile universitare, acordarea altor tipuri de sprijin pentru a depasi diferite grade de defavorizare care ar determina abandonul universitar;
- acordarea de subventii.
3. Masuri dedicate accesibilizarii institutiilor de invatamant superior, inclusiv prin achizitia de echipamente IT si dezvoltarea de instrumente specifice proceselor educationale care includ studenti cu dizabilitati, inclusiv admiterea (20%)
- Asigurarea accesibilitatii fizice si digitale in cadrul proceselor educationale care includ studenti cu dizabilitati in IS, inclusiv admiterea;
- Achizitionarea de servicii de suport (ex. interpreti, tehnologii specifice);
- Dezvoltarea unor servicii de consiliere si indrumare dedicate studentilor cu dizabilitati.
Proiectele din cadrul prezentului apel pot fi depuse prin Sistemul informatic MySMIS2021 pana in data de 31.05.2024, ora 16:00.