Potrivit actului normativ, pentru inscrierea elevului in aceste grupe de acomodare este nevoie ca parintele/reprezentantul legal al acestuia sa solicite acest lucru, prin depunerea unei cereri la inspectoratul scolar judetean, respectiv la Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti.
Grupele de acomodare se constituie, de regula, la inceputul anului scolar. In cazul in care se constata cresterea numarului de elevi veniti pe parcursul unui an scolar, astfel incat ar deveni imposibila inscrierea acestora in grupele existente, in conditiile actualei metodologii, inspectoratele scolare pot decide constituirea de grupe de acomodare noi pe parcursul anului scolar.
Elevii vor fi organizati in grupe in functie de varsta si nivelul de studiu, astfel:
a) grupa/categoria de varsta 6—10 ani/nivelul invatamantului primar;
b) grupa/categoria de varsta 11—14 ani/nivelul invatamantului gimnazial;
Cursurile de limba sunt tinute de cadre didactice care detin diploma de studii superioare absolvite in specializarea „Limba si literatura romana”.
Ordin al ministrului educatiei pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea si desfasurarea grupelor de acomodare pentru dobandirea de notiuni de limba, cultura si civilizatie romaneasca de catre elevii care nu au fost inscrisi in sistemul de invatamant din Romania in ultimii doi ani
CAPITOLUL I
Inscrierea elevilor
Art. 1. — Prezenta metodologie se aplica elevilor ai caror parinti sau reprezentanti legali au solicitat inscrierea in sistemul de invatamant preuniversitar romanesc si care nu au parcurs ultimii doi ani scolari anteriori acestei solicitari in Romania.
Art. 2. — Unul dintre parintii sau reprezentantii legali ai elevilor mentionati la art. 1 are dreptul sa solicite, prin depunerea unei cereri la inspectoratul scolar judetean, respectiv la Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, denumite in continuare ISJ/ISMB, participarea elevului la grupe de acomodare in cadrul carora sunt predate notiuni de limba, cultura si civilizatie romaneasca, denumite in continuare grupe de acomodare.
Art. 3. — Inspectoratele scolare vor pune la dispozitia parintilor /reprezentantilor legali care solicita participarea elevului la grupe de acomodare un model de cerere care sa cuprinda informatii in vederea alegerii grupei si unitatii de invatamant la care sa se desfasoare cursurile, cum ar fi adresa de domiciliu a elevului, unitatea de invatamant frecventata de elev, intervalele de timp in care poate participa la cursurile de acomodare.
CAPITOLUL II
Constituirea grupelor de acomodare
Art. 4. — Desemnarea unitatilor de invatamant la care se face repartizarea elevilor pentru care s-a solicitat inscrierea in grupe de acomodare si stabilirea formei de organizare si desfasurare a cursurilor revin inspectoratului scolar, in baza unei analize a solicitarilor existente si a resurselor disponibile.
Art. 5. — Grupele de acomodare se constituie, de regula, la inceputul anului scolar. In cazul in care se constata cresterea numarului de elevi veniti pe parcursul unui an scolar, astfel incat ar deveni imposibila inscrierea acestora in grupele existente, in conditiile actualei metodologii, inspectoratele scolare pot decide constituirea de grupe de acomodare noi pe parcursul anului scolar.
Art. 6. — (1) Grupele de acomodare sunt constituite, in medie, din 11 elevi, dar nu mai putin de 8 elevi si nu mai mult de 14 elevi.
(2) In cazuri justificate, cu avizul si la propunerea ISJ/ISMB, Ministerul Educatiei poate aproba organizarea de grupe al caror efectiv depaseste numarul maxim sau este sub numarul minim de participanti prevazut la alin. (1), astfel incat sa fie asigurat dreptul de participare la grupele de acomodare pentru solicitanti.
(3) Elevii pot fi organizati in cadrul a 3 grupe/categorii de varsta/niveluri de studiu, tinandu-se cont de nivelul initial de cunoastere a limbii, culturii si civilizatiei romanesti de catre elevi, dupa cum urmeaza:
a) grupa/categoria de varsta 6—10 ani/nivelul invatamantului primar;
b) grupa/categoria de varsta 11—14 ani/nivelul invatamantului gimnazial;
c) grupa/categoria de varsta 15—18 ani/nivelul invatamantului liceal.
CAPITOLUL III
Organizarea si continutul cursurilor
Art. 7. — (1) Fiecare grupa de acomodare, respectiv fiecare elev inscris beneficiaza de doua ore de curs pe saptamana, pe durata intregului an scolar, cu respectarea structurii anului scolar respectiv.
(2) Fiecare elev inscris la grupa de acomodare poate beneficia de cursul de doua ore pe saptamana, pe durata anului scolar in care a inceput frecventarea cursului si pe durata anului scolar urmator, daca inscrierea si participarea acestuia nu s-au realizat de la inceputul anului scolar, astfel incat numarul total de ore de curs de care are dreptul sa beneficieze sa fie de cel putin 72 de ore.
Art. 8. — (1) Forma de organizare si desfasurare a cursurilor poate fi cu prezenta fizica/fata in fata, online sau in format hibrid. Forma de organizare si desfasurare se stabileste de catre inspectoratul scolar, in baza unei analize si a consultarii unitatilor de invatamant preuniversitar care organizeaza cursul, tinand cont de situatia elevilor care sunt inscrisi in cadrul grupelor si de resursele unitatilor de invatamant preuniversitar, astfel incat sa permita participarea tuturor elevilor inscrisi la cursuri.
(2) Propunerea privind orarul cursului fiecarei grupe de acomodare este elaborata la nivelul unitatilor de invatamant desemnate sa organizeze cursurile si este transmisa spre avizare catre inspectoratul scolar. In urma avizului primit din partea inspectoratului scolar, directorul unitatii de invatamant preuniversitar desemnate sa organizeze cursurile o propune spre aprobare consiliului de administratie al unitatii de invatamant.
Art. 9. — (1) Cursurile grupelor de acomodare se desfasoara dupa o programa elaborata de catre Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie in colaborare cu Institutul Limbii Romane, aprobata prin ordin al ministrului educatiei. Programa este aprobata prin ordin de ministru si se posteaza pe site-ul structurilor specializate din subordinea/ale Ministerului Educatiei cu atributii in domeniul curriculumului.
(2) Cursurile grupelor de acomodare se desfasoara cu utilizarea materialelor didactice realizate de catre profesori in baza programei mentionate la alin. (1), astfel incat sa permita adaptarea la particularitatile elevilor, respectiv la nivelurile initiale de cunoastere a limbii, culturii si civilizatiei romanesti, precum si la nevoile diferite ale elevilor care participa la curs.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 10. — Cursurile sunt sustinute, de regula, de catre cadre didactice care detin diploma de studii superioare absolvite in specializarea „Limba si literatura romana”.
Art. 11. — Inspectoratul scolar numeste un inspector responsabil cu organizarea acestor grupe, crearea unei baze de date cu beneficiarii acestor cursuri si grupele constituite, precum si cu monitorizarea si consilierea activitatii cadrelor didactice care sustin cursurile.
Art. 12. — Ministerul Educatiei poate organiza, in parteneriat cu Institutul Limbii Romane si/sau alte organizatii, activitati de formare a profesorilor care predau cursul de la grupele de acomodare si schimburi de experienta ale acestora cu profesorii care predau cursul de Limba, cultura si civilizatie romaneasca in scoli din strainatate, potrivit Hotararii Guvernului nr.454/2008 pentru aprobarea Proiectului Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului privind predarea cursului de Limba cultura si civilizatie romaneasca in unitati de invatamant din state membre ale Uniunii Europene.
Art. 13. — Profesorii care sustin cursul la grupele de acomodare vor beneficia, cu prioritate, de accesul la activitati de formare in domeniul predarii limbii, culturii si civilizatiei romanesti.
Art. 14. — (1) Retributia profesorilor care predau la grupele de acomodare se face prin plata cu ora/cumul, in conditiile legii.
(2) Plata profesorilor care predau la grupele de acomodare se face din bugetele unitatilor de invatamant care organizeaza cursul, in conditiile legii.
Model cerere inscriere grupe acomodare, anul scolar 2023-2024