Consiliul National al Elevilor solicita Ministerului Educatiei, intr-un
comunicat, sa intervina asupra sistemului de evaluare de la Bacalaureat si sa ia masuri de siguranta in acest sens, avand in vedere ca in aceasta sesiune, la proba de Limba si literatura romana, 300 de lucrari au avut note modificate cu peste un punct si jumatate, potrivit datelor oficiale.
Comunicatul Consiliului National al Elevilor
"Evaluarea la examenele nationale - in ce masura depinde doar de profesorul evaluator?
In urma afisarii rezultatelor contestatiilor depuse pentru examenul de bacalaureat, s-au constatat, in nenumarate randuri, diferente foarte mari fata de punctajele initiale. Cum se justifica acest aspect?
Cu siguranta, in aceste de situatii se remarca prezenta subiectivitatii, din cauza faptului ca baremele de corectare lasa loc de interpretare profesorilor. In cazul materiilor specifice profilului uman, criteriile specificate in aceste bareme nu reusesc intotdeauna sa formeze aceeasi imagine tuturor cadrelor didactice implicate in procesul de corectare, astfel ca, in functie de persoana, se poate considera ca teza elevului se incadreaza sau nu in punctaj. In cazul materiilor specifice profilului real, se intampla exact opusul, unde o parte din corectori nu accepta variante alternative de rezolvare care, desi sunt corecte, nu sunt specificate in barem.
De asemenea, exista si corectori care nu acorda punctaje partiale pentru raspunsuri incomplete sau pentru pasii de rezolvare a unor exercitii. Astfel, din nou pot fi aparea discrepante substantiale de punctaje intre anumiti elevi, datorate strict subiectivismului creat de barem.
Totusi, in alte cazuri exista si erorile umane, in momentul in care sunt introduse in sistem punctaje eronate, aspect care poate afecta viitorul elevilor in cauza.
Astfel, Consiliul National al Elevilor solicita ferm ca pentru anii urmatori sa se ia masuri de siguranta in acest sens, avand in vedere ca in aceasta sesiune, la proba de Limba si literatura romana, 300 de lucrari au avut note modificate cu peste un punct si jumatate, potrivit raportului publicat de Ministerul Educatiei.
Pentru ca elevii sa poata avea sanse egale, la examenul de bacalaureat si ulterior, la inscrierea in invatamantul universitar, este fundamental ca toti profesorii care fac parte din comisiile de evaluare sa beneficieze de aceeasi instruire si de o prelucrare mult mai aprofundata a baremului, care sa cuprinda mai multe metode de rezolvare, astfel incat sa nu poata interpreta diametral opus raspunsurile oferite de elevi la probele sustinute, iar evaluarea sa fie una obiectiva.
Totodata, sistemul prin care notele sunt adaugate intr-o baza de date ar trebui imbunatatit sau supus mai multor verificari, pentru a elimina greselile de tiparire.
In cazul diferentelor majore dintre punctaje, este evident ca problema nu vine de la elev, ci de la sistemul prin care acesta este evaluat. La momentul actual, daca nota oferita in urma contestatiilor are o diferenta mai mare de 1,5 puncte fata de cea initiala, lucrarea in cauza ajunge la o a treia comisie de evaluare. Astfel, in aceasta sesiune, putem observa o crestere alarmanta a notelor modificate, in ciuda existentei unui barem unic atat inainte, cat si dupa evaluarea contestatiilor.
"Este trist cum elevii raman cei care au de suferit in urma unui sistem de evaluare subiectiv, care nu dispune de instrumentele necesare pentru a asigura aceleasi sanse pentru toti elevii. Diferentele uriase de punctaj nu isi pot gasi alta explicatie decat lipsa de implicare in elaborare baremelor si calibrarea acestora cu subiectele." - a declarat Miruna Croitoru, presedintele Consiliului National al Elevilor".