

[DOCUMENT] Tot ce se schimba in Educatie: Reformele-cheie si calendarul implementarii: Titularizarea, Evaluarea Nationala si altele

De Portal Invatamant
la 27 Iun. 2025
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[DOCUMENT] Tot ce se schimba in Educatie: Reformele-cheie si calendarul implementarii: Titularizarea, Evaluarea Nationala si altele27Iun.2025

Ministerul Educatiei a publicat documentul cu reformele majore propuse pentru reformarea sistemului de invatamant, conform Programului de Guvernare 2025-2028, precum si calendarul implementarii acestora.

Documentul cuprinde datele prezentate de ministrul Daniel David joi, in conferinta de presa de la Ministerul Educatiei. In conferinta, ministrul a subliniat ca mandatul pe care il are la conducerea ministerului este "de reforme si pentru criza". 
 
"Al doilea mandat, simplu si direct spus, trebuie sa-l vedem asa cum este, adica un mandat in situatii de criza si un mandat pentru reforme. Deci este un mandat de reforme si pentru criza. In esenta, sub aspectul reformelor majore. Cand este vorba despre reforme majore totdeauna faci anumite schimbari, anumite masuri sunt implementate. (...) Sunt 10 reforme majore pe care le vad in acest moment pentru zona noastra de Educatie si de Cercetare si anume daca merg in zona de preuniversitar, evident ca prima reforma este legata de curriculum si aspectele asociate acestuia", a spus Daniel David.
 
 
Redam in randurile de mai jos reformele asa cum au fost ele publicate in document.
 

I. PREUNIVERSITAR

• Tinta reformelor - Trebuie sa pregateasca si sa transfere prin educatie cele opt competente cheie, prin care absolventii sa devina buni specialisti, buni cetateni si oameni cu o calitate buna a vietii. Absolventii trebuie sa se poata integra eficient pe piata muncii (nivelul 3 de calificare dupa clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 dupa absolvirea liceului) si/sau sa-si continue studiile la nivel postliceal si/sau universitar. Educatia va fi motorul mobilitatii sociale, al inovatiei si dezvoltarii economice sustenabile, prin asigurarea unui sistem de invatamant centrat pe elev,echitabil si incluziv, sprijinit de profesori motivati si corespunzator formati. Rata abandonului scolar si cea a analfabetismului functional nu depasesc media europeana. Pana in 2030 se urmareste atingerea tintei din legislatie de 15% pentru educatie din bugetul general pe cheltuieli (pentru tot domeniul educatiei).
 

Reforma 1 – Curriculum si elementele asociate

 
Liceu
• Planuri-cadru standard – iunie 2025 (diseminare)
• Planuri-cadru pilotare sistemica – iunie 2025 (diseminare)
• Programe/continuturi curriculare – noiembrie 2025
• Manuale – lansare licitatie decembrie 2025
• Formare continua profesori – incepe din ianuarie 2026
 
Invatamant primar si gimnazial
• Dupa incheierea reformei la nivel de liceu, aceasta se va extinde la invatamantul primar si gimnazial – cu tinte de implementare in anul scolar 2027-2028
 
Educatia timpurie
• Analiza si restructurarea curriculara si a elementelor asociate – incepand din septembrie 2025, cu tinte de implementare din septembrie 2026
• Formare initiala si continua a profesorilor
 
Invatamant dual
• Generalizare accelerata la nivelul filierei tehnologice
 

Reforma 2 – Reforma evaluarii

• Elaborarea standardelor de evaluare/testare pentru invatamantul primar si gimnazial – ianuarie 2026
• Elaborarea standardelor de evaluare/testare pentru invatamantul liceal – noiembrie 2025
• Regandirea evaluarilor nationale – propunerea si dezbaterea unor noi modele in toamna anului 2025
• Evaluarea performantelor individuale (ale actorilor din ecosistemul de educatie) si institutionale - propunerea si dezbaterea unor noi modele in toamna anului 2025 
 

Reforma 3 – Reorganizarea arhitecturii sistemului scolar preuniversitar

• Comasari/restructurari de unitati scolare, cu scopul cresterii calitatii actului educational si a eficientizarii administrative – incepand cu septembrie 2025
• Reorganizarea sistemului scolar, cu atentie la mediul rural (inclusiv in logica comasarilor, campusurilor rurale, model hibrid in scoala mentor-scoala mentorata etc.), cu scopul cresterii calitatii actului educational si a eficientizarii administrative – cu finalizare in septembrie 2026
• Dezvoltarea infrastructurii scolare, in parteneriat angajat strategic cu autoritatile locale
– Parteneriatul strategic angajat din septembrie 2025; implementare continua.
 

Reforma 4 – Statutul cadrelor didactice

• Salariul mediu brut pe economie pentru profesorul debutant – legea salarizarii unitare
• Regandirea „titularizarii” – propunerea si dezbaterea unor noi modele in toamna anului 2025 (pentru a intari statutul de titular si a facilita intrarea pe baza de merit in sistem)
• Formarea initiala si continua a profesorilor – propunerea si dezbaterea standardelor de formare in toamna anului 2025 (dupa analiza nevoilor si a bunelor practici europene)
 

Reforma 5 – Implementarea unui set de bune practici europene /internationale in noua arhitectura scolara

• Vezi pentru exemple Raportul QX - Continuu
 

II. INVATAMANT SUPERIOR SI FORMAREA ADULTILOR

 
• Tinta reformelor - Sistemul national de invatamant superior trebuie sa aiba ca scop formarea de resursa umana inalt calificata (calificarile 5/6- licenta; 7- master; 8- doctorat), care sa-si pastreze si sa-si dezvolte competentele prin invatare pe tot parcursul vietii. Formarea de resursa umana trebuie sa fie facuta in contextul generarii si/sau utilizarii celei mai avansate cunoasteri stiintifice. In timp ce calificarile 5/6 ar trebui sa genereze conexiune directa cu piata muncii existenta – specifica, in domeniile cu accent vocational, si generala (la nivelul unei culturi generale de specialitate), in celelalte domenii, calificarile de nivel 7/8 ar trebui sa accentueze specializarile si, astfel, sa dinamizeze si sa dezvolte noi segmente ale pietei muncii.
 

Reforma 6 – Redefinirea arhitecturii universitare

• Stabilirea si implementarea misiunii diferentiate a universitatilor – incepand cu iunie 2025
o Inclusiv incurajarea programelor de educatie duala
• Concentrari academice intre universitati - continuu
 

Reforma 7 - Implementarea seturilor de bune practici europene /internationale in noua arhitectura universitara

• Vezi pentru exemple Raportul QX (ex. etica, angajare/promovare, evaluare, trasabilitatea angajarii absolventilor) – Continuu
 

Reforma 8 – Autoritatea Nationala pentru Calificari

• Implementarea bunelor practici europene/internationale in formarea adultilor, in cadrul reformei europene „Union of Skills”
o Standarde ocupationale moderne, pentru ocupatii relevante pentru piata muncii
o Formari flexibile si de calitate
o Mecanisme noi: microcertificari, ISCED, codul QR etc.
o ANC va corela si va stabili corespondenta dintre nivelurile de calificare si ocupatiile din COR, pe baza unei metodologii
o ANC va elabora, valida si gestiona standardele de calificare care vor sta la baza standardelor ocupationale si a standardelor de pregatire profesionala
o Relatii functionale si eficiente cu alte autoritati nationale si locale
 

III. CERCETARE-DEZVOLTARE-INOVARE

 
• Tinta reformelor - Sistemul national de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) trebuie sa genereze cunoastere stiintifica, prin care sa rezolvam probleme teoretice (mai ales prin cercetare fundamentala) si/sau practice (mai ales prin cercetare aplicativa – cercetare-dezvoltare). Cand aceasta cunoastere se transfera in societate si devine relevanta socioeconomic, vorbim de inovare. Includem aici atat inovarea tehnologica, cat si inovarea socioculturala. Inovarea tehnologica contribuie decisiv la cresterea nivelului de trai. Inovarea socioculturala ne ofera intelegeri (sensuri si semnificatii) ale lumii, care contribuie decisiv la cresterea calitatii vietii si devin antidot la pseudocunoasterea care genereaza manipulare si conspiratii. Pana in 2030 se urmareste atingerea tintei din legislatie de 1% pentru sistemul national de CDI din PIB.
 

Reforma 9 – Redefinirea arhitecturii sistemului national de CDI

• Evaluarea unitatilor de cercetare-dezvoltare-inovare - decembrie 2025 pentru institute si septembrie 2026 pentru universitati si alti actori ai sistemului national de CDI.
• Concentrari academice intre institute si intre institute si universitati – continuu
 

Reforma 10 - Implementarea unui set de bune practici europene /internationale in noua arhitectura a sistemului national de CDI

• Vezi pentru exemple Raportul QX (ex. etica, angajare/promovare, evaluare) – Continuu
 

IV. MASURI TRANSVERSALE SPECIFICE (Preluate din Programul de Guvernare)

 
• Se prioritizeaza prevenirea abandonului educational prin programe ca PNRAS, PNRAU, „Scoala dupa scoala” si mese sanatoase in scoli.
- Dezvoltarea si sustinerea programului „Scoala dupa scoala”, prin asigurarea unui cadru legal clar, care sa stimuleze si sa incurajeze primariile si agentii economici sa investeasca in activitati educative complementare, inclusiv pilotarea si generalizarea programului Scoala de la 8 la 17. Celelalte programe se afla deja in derulare si se vor sustine in baza unei analize cost-beneficiu.

• Asigurarea drepturilor educationale ale minoritatilor nationale prin adaptarea programelor scolare, manuale si platforme de e-learning in limbile minoritatilor, formarea profesorilor si aplicarea integrala a prevederilor legale.

• Educatia destinata romanilor din diaspora si comunitatilor istorice este consolidata prin burse, cursuri LCCR si simplificarea procesului de recunoastere a diplomelor.

• Sustinerea programului national de invatare a limbii si literaturii romane, cu suportul universitatilor.

• Buna derulare a proiectelor actuale ale ministerului (ex. dedicate consilierii si orientarii, analizei de curriculum, alfabetizarii functionale, filierei tehnologice, ARACIP, leadershipului si formarii de manageri, sigurantei in scoli etc.). Urmatoarele programe vor fi implementate dupa stabilizarea economico-financiara: programul national pentru cantine scolare si programul de invatare remediala.

• Digitalizare/Debirocratizare
- Digitalizarea sistemica, inclusiv prin catalogul electronic si formulare unice de raportare, reducand astfel birocratia si volumul de munca al cadrelor didactice si cercetatorilor. Se va urmari interoperabilitatea bazelor de date privind gestionarea absolventilor si insertia pe piata muncii. Printre alte prioritati, se mai includ digitalizarea completa a fluxurilor administrative, precum si integrarea tehnologiei in procesul educational prin platforme digitale si continut interactiv.
 
Implementarea Sistemului de Management Integrat al Scolaritatii/SMIS (incluzand modul de evaluare si catalog electronic) – depunere POCIDIF (toamna anului 2025)
 
 

Cele 10 reforme-cheie in Educatie si calendarul implementarii lor



Atentie: Acest browser nu suporta fisiere PDF.
Click aici pentru a descarca fisierul pdf.



 

Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii
Pregatire pentru Evaluare Nationala - noile Teste la Romana si Matematica

Cauti cea mai buna metoda de pregatire a copilului dvs. pentru Evaluarea Nationala?

Solutia: noile Culegeri cu exercitii rezolvate!


Sute de exercitii pentru toate nivelurile si permit fixarea impecabila a informatiei la materiile de baza: Limba Romana si Matematica.

Culegerile reprezinta solutia sigura pentru un succes spectaculos al copilului tau. Vei fi mandru, ca parinte, de realizarile si de potentialul lui!


...Vezi AICI detaliile complete <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

daniel davidreforme educatieministerul educatiei


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit


Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//