Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Cum va schimba noul ministru al Educatiei sistemul de invatamant din 2015

de Ion Andreea la 05 Feb. 2015 Exclusiv
7 comentarii

Cum va schimba noul ministru al Educatiei sistemul de invatamant din 2015 Ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, a dezvaluit prioritatile anului scolar si universitar in curs. Acesta intentioneaza sa reformeze intreaga programa scolara si sa realizeze o noua clasificare a universitatilor.

De asemenea, ministrul Educatiei are de gand sa modifice si concursurile scolare organizate in scoli contra cost.

"Avem ca prioritate initierea oricaror masuri care fac o alternativa viabila pentru un absolvent foarte bun de liceu sa studieze in Romania. Pentru asta trebuie sa fie motivat printr-o resursa umana si o infrastructura de calitate, printr-un prestigiu al scolii respective, prin instrumente de natura burselor de studiu si a altor facilitati, prin sansa de a participa la competitii pentru obtinerea de proiecte prin care sa isi poata dezvolta cariera profesionala", a afirmat Cimpeanu.

Intr-un interviu acordat Agerpres, ministrul Educatiei a prezentat in detaliu  prioritatule pentru toate cele trei mari domenii de activitate: invatamantul preuniversitar, invatamantul superior si activitatea de cercetare.

La nivelul invatamantului preuniversitar ne concentram pe accelerarea procesului de revizuire a curriculei in sensul simplificarii acesteia si pe tot ceea ce decurge din acest obiectiv prioritar. Si anume obtinerea unei curricule pe de o parte corespunzatoare nivelului actual de dezvoltare, pe de alta parte o curricula adaptata la nevoile elevilor din aceasta perioada. Pe de alta parte este extrem de importanta pregatirea resursei umane care sa poata sa implementeze intr-o maniera inteligenta aceasta noua curricula.

Din punct de vedere administrativ, este bine cunoscuta problema, din pacate, a manualelor si a procedurilor prin care aceste manuale pot fi achizitionate la nivelul invatamantului preuniversitar. In acest sens pot spune ca am reusit sa deblocam cu o intarziere regretabila de un semestru manualul de clasa I - Abecedarul, toate cele sase variante. La inceputul saptamanii viitoare el va fi disponibil in toate scolile din Romania. Este vorba de un numar de circa 190.000 de manuale, in cele sase versiuni", subliniaza Cimpeanu.

"Am decis la nivelul ministerului sa ne asumam raspunderea pentru continuarea procedurii. In perioada 23 - 28 ianuarie, fiecare a optat pentru varianta de abecedar, pe 29 ianuarie au fost centralizate aceste solicitari, 30 ianuarie semnarea contractelor subsecvente. Deci, simplificarea curriculei este un obiectiv prioritar cu tot ceea ce decurge, respectiv curricula de calitate, manuale la dispozitie si, nu in ultimul rand, extrem de important, pregatirea resursei umane pentru implementarea acestei curricule. Tot la nivel de invatamant preuniversitar, o prioritate esentiala o constituie sustinerea invatamantului profesional si tehnic, inclusiv prin forma de organizare invatamant dual.
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Vezi detalii
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Vezi detalii
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Vezi detalii

Consideram si la nivel institutional si la nivel personal ca este veriga principala de legatura prin care se poate asigura acea mult dorita si mult asteptata legatura dintre sistemul educatiei si lumea reala, piata muncii. Am adaugat o noua forma de organizare - aceea a invatamantului dual, care este destinata absolventilor de invatamant obligatoriu de 10 clase peste cele doua forme: invatamant profesional cu durata de doi si trei ani care deja existau si se adresau absolventilor de clasa a VIII-a, respectiv absolventilor de clasa a IX-a. In acest fel, consideram ca am creat, fara sa pretind ca este finalizata, crearea cadrului care sa asigure dezvoltarea invatamantului profesional si tehnic si, pe cale de consecinta, legatura dintre educatie si piata muncii, am creat cadrul prin care elevii, fie la nivelul clasei a VIII-a, fie la nivelul clasei a IX-a, fie pentru absolventii clasei a X-a, pot opta pentru aceasta forma de invatamant.

Trebuie sa functioneze si legatura dintre scoli si agentii economici, urmatorul pas pe care il avem in vedere este acela al identificarii posibilitatilor de cointeresare a agentilor economici, de motivare, pentru a veni in intampinarea scolilor pentru semnarea acestor parteneriate intre scoli si agentii economici prin care elevii sa isi poata consolida obtinerea de abilitati si competente relevante pe piata muncii. Toate acestea se inscriu in prioritatea de crestere a calitatii invatamantului preuniversitar, care sa fie cuantificata si prin imbunatatirea rezultatelor la examenele nationale, clasa a VIII-a si Bacalaureat.

O prioritate esentiala este aceea a obtinerii autorizatiei sanitare de functionare pentru toate cele 2.520 de scoli din Romania care nu au in acest moment autorizatie sanitara de functionare", spune ministrul Educatiei.


Ministrul Educatiei a prezentat si prioritatile pentru sistemul universitar:

"In invatamantul universitar exista o asteptare confirmata la nivelul Consiliului National al Rectorilor din Romania, care cuprinde rectorii celor 92 de universitati acreditate din tara, 55 de universitati publice, inclusiv cele militare, si 37 de universitati private, o asteptare cu privire la clasificarea universitatilor, o clasificare care sa fie facuta pe baza unor parametri general acceptati, in al doilea rand a unor parametri care sa fie obiectivi si relevanti pentru aprecierea activitatii unei anumite universitati. Alaturi de cercetare, partea de educatie este la fel de importanta, sunt importanti de asemenea parametrii care tin de internationalizarea activitatii universitatilor romanesti si in acest sens sustinem universitatile in promovarea unei oferte educationale in limba engleza sau alte limbi de circulatie internationala, care sa poata sa atraga studentii straini inclusiv din tari non UE si, nu in ultimul rand, este prioritara legatura dintre invatamant si piata muncii, criteriul angajabilitatii absolventilor de invatamant superior sa fie criteriul cu o pondere importanta in clasificarea universitatilor", a declarat Cimpeanu.

De asemenea, sistemul de invatamant din 2015 prevede modificari si la nivelul cercetarii.

"La nivelul cercetarii sigur ca trebuie continuate marile proiecte, este vorba in primul rand de proiectul ELI, este vorba de proiectul "Rauri, delte, mari", este vorba si de alte proiecte importante care trebuie continuate. Ne dorim si la nivelul cercetarii, cu resursele financiare pe care le avem la dispozitie, sa stimulam demararea celor mai importante competitii si in acest sens as vrea sa mentionez faptul ca a fost lansata competitia pentru echipe de tineri cercetatori si realitatea a intrecut de patru ori asteptarile colegilor care se ocupa de activitatea de cercetare, care estimau un numar de 700-800 de cereri de finantare, ele au fost 3.000", a adaugat ministrul.

Sursa: Agerpres
Autor: Ion Andreea

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 3.22 din 9 voturi

x


Intrebare antispam: 4 + 5 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Comentarii 7 comentariiAdauga comentariul tau

Delia 2015-02-13 21:41:02

D-le Ministru,nu pot sa inteleg cum este posibil ca sa nu pot beneficia de reducerea de norma didactica cu doua ore desi indeplinesc conditia de a fi muncit peste 25 de ani la catedra si am gradul didactic I,doar pentru ca am ghinionul de a profesa intr-o scoala care nu se incadreaza in bugetul alocat.Incepand cu anul scolar 2015-2016 liceul v-a avea si o clasa de gimnaziuclasa a- V- adar din norma didactica nu pot face parte orele de educatie tehnologica pentru ca eu am titularizare pe catedra de agricultura ,insa am ansolvit cursul postuniversitar de educatie tehnologica ,disciplina care pana la modificarea curriculumului in 2009 am predat-o sub denumirea de "elemente de tehnologie generala" la clasa a- IX-a.O alta problema este cea a disciplinei "Calitatea produselor siserviciilor"fosta Merceologie acum nu o mai pot avea in componenta catedrei pentru ca absolventii facultatii de agricultura nu sunt cuprinsi in centralizator.Aceasta disciplina am avut-o in componenta catedrei de la angajare in invatamant adica de 27 de ani. Poate ma lamuriti si pe mine deoarece personal consider ca atat eu cat si alte cadre didactice aflate in aceasta situatie sunt un cadru didactic aproape de varsta de pensionare ,ma mai despart mai putin de 4 anisuntem nedreptatite.

Iulia A. 2015-02-06 10:58:14

Lipsa de continuitate dauneaza grav educatiei si nu numai. De fiecare data se schimba obiectivele deodata cu ministrul. Oare nimeni nu a inteles ca sistemul educational nu este facut mi-e greu sa cred si sa scriu conceputpentru roboti? Oamenii nu au butoane"on" si "off". De 25 de ani, copiii cara ghiozdane pline cu maculatura de la diverse edituri si nivelul educatiei a scazut dramatic...

Amelia Ionescu 2015-02-06 10:21:26

Da,mi se pare firesac sa fie lumea nemultumita pentru ca un cadru didactic cu vechime mare in invatamant sa primeasca doar 0,30 p/an de activitate.
Daca am fost mereu in acest sistem,am trecut prin toate situatiile de criza ce l-au marcat de-a lungul timpului, de ce sa nu fim apreciati, macar printr-un punctaj mai mare acordat experientei si muncii noastre intr-un domeniu la care altii au renuntat ?

Stefan Diana 2015-02-06 10:09:43

D-le Ministru, problemele din invatamantul romanesc sunt complexe,mai ales in cel preuniversitar.Evorba, in primul rand, de instabilitate, apoi de criteriile aberante de evaluare a dascalilor, de salarizarea personalului didactic si inca multe altele.
Nu intelegem de ce in Romania se mentine inca sistemul gradelor didactice, cred ca suntem singura tara in care exista asa ceva.De asemwenea , o alta problema ar fi cea a evaluarii cadrelor didactice. De ex. la o wevaluare a unui cadru didactic se acorda un punctaj foarte mic pentru vechime, ceea ce nu este normal.Nu sew tine cont de faptul ca "vechime" inseamna experienta, dar si "fidelitate " fata de o profesie prost platita si care necesita un consum intelectual si ...nervos remarcabile. Nu poti pretinde , ca in cadrul unei evaluari ne referim la restrangeri de activitateun profesor cu peste 25 de ani vechime , un om ajuns la 50 de ani sau mai bine, sa concureze in "hartii"cu un tanar de 30 de ani, uneori fara familie, copii, greutati etc. Nu e normal ca dupa o viata dedicata invatamantului sa fii aruncat , uneori bolnav, pe drumuri, sa fii navoit sa faci naveta , doar pentru ca cineva aflat la inceput de cariera didactica are mai multa putere de munca , sanatate in a strange "documente"...Cred ca in astfel de situatii, un dascal cu peste 25 de ani vechime nu ar trebui sa mai intre intr-o astfel de evaluare sau macar pentru fiecare an de vechime sa i se acorde ,nu 0,30 p, ci mai mult, cum de ex. a fost anul trecut, cand s-au acordat 0,50 p/an de activitate. Nu stiu de ce s-a revenit asupra punctajului, era macar un fel de compensatie oferita celor ce o viata intreaga au muncit in acest domeniu.

Valeriu Stãnescu 2015-02-06 09:56:58

”accelerarea procesului de revizuire a curriculei in sensul simplificarii acesteia”; ”implementarea acestei curricule”
Cine îi spune acestui domn că folosește greșit cuvântul ”curricula”? Îl folosește ca fiind singular, în realitate ”curricula” este pluralul lui ”curriculum”.
Vrea să facă și asta reformarea sistemului învățământului!

catalinoiu marinela 2015-02-06 08:08:01

D-le Ministru,observ ca aveti planuri mari si va doresc sa le indepliniti.Rugamintea mea este poate puteti rezolva si problema olimpiadelor scolare sa nu se mai suprapuna cum a fost in acest an.
De exemplu, la faza pe municipiu,se suprapun cea de chimie cu cea de la limba romana ,si sunt copii care s-au calificat la amandoua.De ce trebuie sa aleaga la care sa participe avand in vedere ca ei s-au pregatit?Dorim performanta dar nu facem nimic.
Aceasi situatie este si pentru disciplinele istorie,geografie,franceza sunt toate pe 14 februarie.
Copiii s-au calificat la toate,cum fac sa participe.
Poate ne puteti raspunde,ca cei de la ISMB mi-au transmis ca ministerul educatiei se ocupa de calendarul olimpiadelor.

cretan lucica 2015-02-06 07:18:29

si daca peste o luna nu va mai fi ministru? nu i doresc dar e o posibilitate

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!