Oana Moraru explica nevoile elevilor si studentilor, in functie de varsta la care se afla, si cum ii pot ajuta parintii si profesorii sa evolueze din punct de vedere academic.
"Cum il fac sa invete de placere? Cum il ajut sa isi doreasca sa studieze, sa fie atent la ore? Cum ajunge un copil sa isi dezvolte motivatie pentru invatare?
Atitudinea fata de invatare se invata si ea. Se formeaza in trepte si tine de cat de bine constientizam ca fiecare etapa a varstei e o alta fereastra de oportunitate in constructia ei.
2-6 ani: se invata placerea de a finaliza o lucrare (un desen, o constructie, o poveste); nevoia de a sta in sarcina, in flux, de a investi atentie voluntara si interes activ in ceea ce faci. Din gradinita se iese sau nu cu atentie formata, ascultare activa, un anumit nivel de harnicie, de bucurie in fata lucrului ”de facut”.
6-9 ani: se invata disciplina lucrului bine facut, se imprima modurile de operare: ascultarea sarcinii, aplicarea ei in etape, verificarea raspunsului, memoria procedurala. De la invatatoare deprinzi sau nu o a anumita ordine sau rigoare in lucru. Se invata cata onoare personala investesti in ce faci. Tot acum se ”invata” si cum sa fentezi, cum sa devii superficial sau sa mentii aparente.
9-12 ani: se invata rolul greselii si importanta ei. Aceasta este varsta la care inveti sa te ridici daca dai gres, sa accepti ca esecul e locul de unde inveti. De aceea inca nu se recomanda concursuri si olimpiade scolare individuale cu miza academica - din acelea care asaza copiii in topuri valorice. Ele produc riscul instalarii complexelor de inferioritate, fricii de greseala, fricii de a incerca, de a testa si a te aventura in cunoasterea academica de mai tarziu. Profesorii care compara copiii in acest interval, care ii umilesc academic sau ii ”altoiesc” la note cu iluzia motivarii lor scolare - fac ravagii in plan emotional si taie multe aripi.
12- 16 ani: se invata puterea de a fi eficient. Este perioada in care inveti sa aplici ceea ce cunosti contra-timp; poti participa la concursuri, te poti lua la intrecere cu ceilalti. Ai integrat cunoastere, ti-ai format competente, ai avut timp sa iti intelegi ritmul propriilor greseli si acum esti pregatit sa exprimi catre lume cine esti si cum stii sa aplici ce cunosti. Este etapa in care inveti mult si temeinic, etapa in care se recomanda studiul pe cont propriu, presiunea academica, lucrul sustinut.
16 - 20 ani: se invata nevoia de a invata pentru tot restul vietii. Este etapa in care iti alcatuiesti propriile harti mentale ale realitatii, isi reasezi ”materia” scolara in minte si incepi sa descoperi preferinte, predispozitii si nevoi de specializare, de adancire intr-un domeniu sau altul. Este si etapa in care schimbi traseele academice, in care e natural sa te razgandesti. Este etapa in care citesti mult, cauti mult, esti capabil sa sustii examene.
20 - 24 ani (iesirea din adolescenta): se invata bucuria de a da sens practic lucrurilor pe care le stii si placerea de a fi relevant sau de folos celuilalt prin ceea ce ai achizitionat. Este etapa in care visezi la o cariera si intuiesti ce mai ai de invatat ca sa te mentii. iti faci propriul traseu de studiu si cercetare", a explicat Oana Moraru, pe
Facebook.
Oana Moraru este consultant educational si fondatoare a unei scolii private. Are o experienta de 20 de ani in invatamant, unde a lucrat ca profesor de romana si invatator.