Principala problema semnalata este ca membrii comisiilor de burse sunt cadre didactice, nu experti fiscali, iar simpla trimitere la Codul fiscal pentru stabilirea veniturilor eligibile la bursa sociala este considerata "improprie si insuficienta".
Extras din Avizul referitor la proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor:
"In temeiul art. 5 lit. a) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in sedinta din data de 3.09.2025, desfasurata online, conform prevederilor Hotararii Plenului nr.86/17.05.2022, avizeaza FAVORABIL prezentul proiect de act normativ, cu propunerile de modificare prevazute in anexa si cu urmatoarele observatii:
• referitor la art. 3 alin. (1): in conditiile in care definitia de la lit. a) se bazeaza pe conlocuirea demonstrata prin actele de identitate, la literele b) si c), in mod inconsecvent, definitiile se bazeaza pe conlocuirea demonstrata prin verificare in teren (lit.b) sau nedemonstrata (lit.c). Mai mult decat atat, la lit. b) nu se precizeaza cine trebuie sa faca „verificarea in teren” si nici cum trebuie aceasta efectuata (astfel apar intrebari: se deplaseaza cineva; se redacteaza un proces-verbal sau alt act; ce trebuie mentionat in respectivul /respectivele act/e etc.), iar la lit. c) nu se precizeaza niciun mod de dovedire a faptului ca „locuiesc si gospodaresc impreuna”;
• referitor la art. 14 alin. (1): deoarece persoanele din comisiile de burse ale unitatilor de invatamant sunt cadre didactice si nicidecum experti fiscali, trimiterea la Codul fiscal pentru tipurile de venituri nete ce trebuie luate in considerare este improprie si insuficienta. Avand in vedere ca proiectul de act normativ reprezinta o metodologie, este necesar sa fie mentionata clar lista exhaustiva a tipurilor de venituri care trebuie declarate si analizate in vederea stabilirii eligibilitatii pentru bursa sociala;
• referitor la art. 14 alin. (2): acest alineat vine in contradictie cu art. 13 alin. (3) lit. b), care solicita declaratie pe proprie raspundere pentru acelasi scop. Unul dintre ele ar trebui eliminat: ori se solicita declaratie pe proprie raspundere, ori documente doveditoare, ori se obtin informatiile in urma verificarii in platforma PatrimVen sau prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF);
• in cazul in care verificarea este obligatorie, trebuie precizat si cine este insarcinat cu efectuarea acesteia deoarece, pe de o parte, accesul la platforma PatrimVen este restrictionat (in cazul in care la acest moment ar fi functionala), iar pe de alta parte, cum s-a mentionat mai sus, persoanele din comisiile de burse ale unitatilor de invatamant sunt cadre didactice si nicidecum experti fiscali, asadar acestora le-ar trebui cursuri de intelegere si/sau interpretare a documentelor eliberate de ANAF. Daca se continua cu verificarea in platforma PatrimVen, se pune problema cum se gestioneaza accesul, astfel incat persoanele insarcinate cu verificarile unor dosare de bursa sa nu aiba acces decat la informatiile persoanelor vizate de respectivele dosare, nu la informatiile altor persoane".
Proiectul de HG cu Metodologia-cadru de acordare a burselor in anul scolar 2025-2026 este pe ordinea de zi a sedintei de Guvern de joi, 4 septembrie.