Analiza, realizata de Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie (CNPEE), contine atat competentele vizate pentru fiecare item, cat si sugestii de activitati pentru imbunatatirea competentelor elevilor.
Datele rezultate, atat pentru
Limba si literatura romana, cat si pentru
Matematica, vor fi prelucrate in intalnirile care vor fi organizate la nivel judetean de catre inspectorii scolari cu atributii in gestionarea disciplinelor de examen.
Analiza itemilor la Limba si literatura romana
La Limba si literatura romana, analiza a aratat ca elevii trebuie incurajati de profesorii lor sa rezolve fiecare cerinta in parte, chiar si partial, pentru a obtine punctajul corespunzator. Totodata, o alta recomandare este incurajarea elevilor de a isi exprima punctul de vedere, in timp ce profesorii de la clasa ii ghideaza in mod corect cum sa il sustina/justifice/motiveze.
La Subiectul al II-lea, unde elevii au avut de redactat un rezumat, analiza arata ca cele mai mici punctaje s-au obtinut la respectarea normelor de punctuatie – 27.23% si la ortografie – 36.66%. In general (62.18%), elevii au competenta de a scrie un text coerent si putin peste jumatate au claritate in exprimarea ideilor. Insa, 24.80% dintre elevi au un scris ilizibil, ceea ce conduce la dificultatea sau imposibilitatea evaluarii continutului.
Printre activitatile de tip remedial propuse la Limba si literatura romana se numara:
− recapitularea si sistematizarea elementelor care tin de ortografie;
− exersarea scrierii corecte prin diferite tipuri de exercitii, diversificarea acestora;
− evaluari intre colegi de corectare a unor texte redactate cu motivari;
− construirea de enunturi adecvate unor contexte diferite etc.
- exercitii de identificare a informatiilor, pornind de la cerinte diverse, initial pe fragmente de text mai scurte si apoi pe texte/fragmente de texte mai lungi;
- diversificarea tipurilor de texte date spre lectura;
- exercitii de interogare a textului;
- chestionare pornind de la textul dat;
- exercitii cu itemi de tip adevarat/fals; exercitii cu alegere multipla; exercitii de completare cu informatii din text;
- realizarea de organizatori grafici (harta sensului, organizarea grafica a informatiei);
- redactarea de rezumate pe diferite tipuri de text;
- interevaluari si autoevaluari ale rezumatelor;
- acordarea de feedback descriptiv elevilor.
Subiectele de limba si literatura romana pentru Evaluarea Nationala pentru absolventii clasei a VIII-a evalueaza competentele formate/dezvoltate pe parcursul invatamantului gimnazial si se elaboreaza in baza Programei pentru evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a (aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 4.730/2022), programa realizata in conformitate cu prevederile Programei scolare pentru disciplina limba si literatura romana, clasele a V-a - a VIII-a, aprobata prin OMEN nr. 393/28.02.2017.
Analiza itemilor la Matematica
La Matematca, analiza a aratat ca cei mai multi dintre elevii de clasa a VIII-a nu stiu sa aplice corect notiunile specifice operatiilor cu numere reale si nu cunosc notiuni specifice unor constructii geometrice.
Printre activitatile de invatare remediala propuse la Matematica se numara:
- Efectuarea operatiilor aritmetice cu numere naturale;
- Calcularea unor expresii numerice care contin paranteze (rotunde, patrate si acolade), cu respectarea ordinii efectuarii operatiilor.
- calcularea unei valori necunoscute dintr-o proportie;
- rezolvarea de probleme in care intervin rapoarte, procente sau proportii.
- recunoasterea si exemplificarea de elemente care apartin/nu apartin unei multimi date prin diagrame sau prin enumerarea elementelor;
- reprezentarea unor multimi prin diagrame si/sau prin enumerarea elementelor;
- efectuarea de operatii cu multimi (reuniunea, intersectia, diferenta) punand accentul pe exemple practice;
- observarea unor figuri geometrice pe modele fizice/desene;
- descrierea si identificarea unor elemente ale figurilor geometrice;
- identificarea unor segmente congruente in configuratii cu axe de simetrie;
- alegerea unitatii de masura pentru estimarea lungimilor/distantelor, ariilor si volumelor in diferite situatii practice;
- descrierea unor caracteristici ale configuratiilor geometrice date referitoare la triunghi (prin observare, prin utilizarea instrumentelor geometrice);
- efectuarea de calcule numerice pentru formularea de raspunsuri privind liniile importante in triunghi; efectuarea de masuratori cu raportorul si rigla pentru formularea de raspunsuri privind unghiurile unui triunghi;
- constructia dreptelor paralele, a dreptelor perpendiculare, a mediatoarei unui segment folosind instrumentele geometrice;
- determinarea unor lungimi de segmente utilizand informatii cuprinse in reprezentarile geometrice.
Subiectele de matematica pentru Evaluarea Nationala pentru absolventii clasei a VIII-a evalueaza competentele formate/dezvoltate pe parcursul invatamantului gimnazial si se elaboreaza in baza Programei pentru evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a matematica (aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 4.730/2022), programa realizata in conformitate cu prevederile Programei scolare pentru disciplina matematica, clasele a V-a – a VIII-a, aprobata prin OMEN nr. 3393/28.02.2017.
Gradul de complexitate a subiectului probei de matematica de la simularea examenului de Evaluarea Nationala pentru absolventii clasei a VIII-a 2024 reflecta specificul si rolul acestei evaluari/ acestui demers pentru viitorii absolventi, in aceasta etapa a scolaritatii lor.