Prin urmare, peste 900 de directori de scoli vor fi eliberati din functii si se vor intoarce la catedra.
"Incercam sa crestem numarul de copii necesar pentru ca o unitate scolara sa aiba personalitate juridica – de la 300 la 500 de elevi. Daca facem acest lucru, spre exemplu, mai eliberam in jur de 900 de pozitii de director. Ei nu raman pe drumuri, ca ei sunt profesori, practic se intorc la predare", a explicat ministrul Educatiei.
Daniel David a explicat ca a luat aceasta decizie din cauza fragmentarii excesive in sistemul de invatamant, unde exista foarte multe scoli mici, slab conectate administrativ.
"Reusim sa concentram zonele astea educationale ca sistemul sa nu fie foarte fragmentat", a mai spus ministrul.
In paralel, Ministerul Educatiei si Cercetarii analizeaza si o crestere a numarului de elevi intr-o clasa, cu scopul de a reduce costurile generate de normele suplimentare.
„Fiindca noi am facut in 2023 niste modificari prin care am tintit niste lucruri, cum sa spun, foarte aproape de ideal, in conditiile in care tara nu isi permitea si nu isi permite aceste lucruri”, a mai declarat Daniel David.
Ministrul a explicat ca, in prezent, numarul de elevi acceptat intr-o clasa variaza, in functie de situatie intre 10 si 24 si se are in vedere cresterea cu doi a numarului de elevi acceptati intr-o clasa, iar in situatii exceptionale si „cu justificari foarte clare” numarul poate creste si mai mult, cu inca patru elevi, dar nu peste 30.
„Acum avem situatii ciudate. De exemplu, pana acum puteai sa aduci peste numarul maxim, doi copii. Daca aveai trei, faceai doua clase. Cand ai facut 2 clase, ai dublat numarul de norme. Si ajungem iarasi sa avem o multime de cheltuieli in sistem pe care nu le putem sustine”, a explicat Daniel David.
Masuri din Legea austeritatii: mai putine scoli si clase mai aglomerate
O prevedere din Legea austeritatii vizeaza modificarea Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023 pentru reorganizarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat in vederea eficientizarii costurilor si mentinerea calitatii actului de educatie. Astfel, se modifica art. 16 alin (1) in sensul cresterii numarului minim de elevi pentru dobandirea personalitatii juridice a unitatilor de invatamant preuniversitar cu pana la 200 de elevi, comparativ cu numarul minim prevazut in prezent. Ministerul Educatiei si Cercetarii va demara procesul de reorganizare a unitatilor de invatamant preuniversitar, pana la data de 1 septembrie 2025.
"Art. LIII - Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 16, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Unitatile de invatamant de stat au personalitate juridica, daca se organizeaza si functioneaza, dupa caz, astfel:
a) cu minimum 500 de elevi;
b) cu minimum 500 de elevi, prescolari si/sau anteprescolari;
c) cu minimum 250 de prescolari si/sau anteprescolari;
d) cu minimum 200 de anteprescolari;
e) cu minimum 300 de elevi, in cazul unitatilor de invatamant postliceal
f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi si/sau prescolari, in cazul unitatilor de invatamant special.”
O alta prevedere are legatura cu modificarea Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023 pentru reorganizarea formatiunilor de studiu in sensul cresterii numarului de elevi in clasa in acord cu bunele practici de la nivelul Uniunii Europene. Prin urmare, se modifica art. 23 alin. (1) alin. (6) si alin (11). Reorganizarea formatiunilor de studiu in sensul cresterii efectivelor de elevi cu pana la 4 elevi/clasa, in functie de nivelul de invatamant, in acord cu bunele practici de la nivelul Uniunii Europene. In situatii exceptionale, formatiunile de anteprescolari, prescolari sau de elevi pot functiona cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim si, respectiv cu cel mult 4 beneficiari peste efectivul maxim prevazut de lege, pe baza unei justificari din partea consiliului de administratie al unitatii de invatamant, care solicita exceptarea.
In unitatile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori in unitatile administrativ-teritoriale in care efectivele de elevi corespunzatoare unui anumit nivel de clasa din invatamantul primar sau gimnazial sunt mai mici decat efectivele minime prevazute de lege si nu exista posibilitatea asigurarii transportului scolar, se organizeaza clase in regim simultan, in conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
"2. La articolul 23, alineatele (1), (6) si (11) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
,,(1) In invatamantul preuniversitar, formatiunile de studiu cuprind grupe sau clase, dupa cum urmeaza:
a) educatia timpurie, nivel anteprescolar:
(i) grupa mica cuprinde, in medie, 9 copii, dar nu mai putin de 7 si nu mai mult de 11;
(ii) grupa mijlocie cuprinde, in medie, 14 copii, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 17
(iii) grupa mare cuprinde, in medie, 16 copii, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 22;
b) educatia timpurie, nivel prescolar: grupa cuprinde, in medie, 17 prescolari, dar nu mai putin de 12 si nu mai mult de 22;
c) invatamantul primar: clasa cuprinde, in medie, 18 elevi, dar nu mai putin de 12 si nu mai mult de 24;
d) invatamantul gimnazial: clasa cuprinde, in medie, 20 elevi, dar nu mai putin de 12 si nu mai mult de 28;
e) invatamantul sportiv si de arta: clasa cuprinde, in medie, 16 elevi, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 24, si poate fi constituita din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, in medie, 7 elevi, dar nu mai putin de 4 si nu mai mult de 10;
f) invatamantul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, in medie, 23 de elevi, dar nu mai putin de 16 si nu mai mult de 30;
g) instruirea practica si pregatirea de specialitate se desfasoara pe grupe de minimum 8 elevi si maximum 15 elevi;
h) clasele din invatamantul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificari diferite;
i) invatamantul postliceal: clasa cuprinde, in medie, 26 de elevi, dar nu mai putin de 20 si nu mai mult de 32;
j) invatamantul special:
(i) pentru anteprescolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, in medie, 6 copii, dar nu mai putin de 5 si nu mai mult de 7;
(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde in medie 7 elevi, dar nu mai putin de 6 si nu mai mult de 8;
(iii) pentru anteprescolari cu deficiente grave de dezvoltare si prescolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, in medie, 4 copii, dar nu mai putin de 3 si nu mai mult de 5;
(iv) invatamantul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, in medie, 5 elevi, dar nu mai putin de 4 si nu mai mult de 6;
k) prin exceptie de la lit. j), in invatamantul tehnologic special pentru elevi cu deficiente usoare si/sau moderate: clasa cuprinde in medie 10 elevi, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 12.
.......................
(6) In situatii exceptionale, formatiunile de anteprescolari, prescolari sau de elevi pot functiona cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim si, respectiv cu cel mult 4 beneficiari peste efectivul maxim prevazut la alin. (1), dupa caz, cu aprobarea DJIP/DMBIP, pe baza unei justificari din partea consiliului de administratie al unitatii de invatamant, care solicita exceptarea de la prevederile alin. (1).
...........................
(11) In unitatile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori in unitatile administrativ-teritoriale in care efectivele de elevi corespunzatoare unui anumit nivel de clasa din invatamantul primar sau gimnazial sunt mai mici decat efectivele minime prevazute de lege si nu exista posibilitatea asigurarii transportului scolar, se organizeaza clase in regim simultan, in conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei.”
3. La articolul 23, dupa alineatul (1) se adauga doua noi alineate, alin. (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
"(11) In invatamantul preuniversitar, altul decat cel militar, formatiunile de studiu se constituie astfel incat pe fiecare nivel/filiera/profil numarul copiilor/elevilor sa depaseasca valoarea medie prevazuta la alin. (1).
,,(12) Prin exceptie de la prevederile alin (11) intr-o unitate de invatamant cu personalitate juridica, se poate constitui cel mult o formatiune de studiu pe nivel/filiera/ profil, cu numarul copiilor/elevilor sub valoarea medie prevazuta la alin. (1).”