Totodata, sapte din zece copii vor ca proba de specialitate a profilului studiat la liceu sa ramana obligatorie, arata un sondaj realizat de Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision Romania, transmis
Agerpres.
Bacalaureatul cu proba scrisa la mai multe discipline
Sase din zece elevi nu sunt de acord ca prima proba scrisa a Bacalaureatului sa cuprinda itemi de evaluare atat din limba romana, cat si din matematica, stiinte, istoria si geografia Romaniei si Europei si stiinte socio-umane, asa cum este prevazut in Proiectul Legii Invatamantului Preuniversitar.
Mai putin de trei din zece elevi sunt de acord cu aceasta proba scrisa, iar aproape unul din zece a preferat sa nu-si exprime opinia legat de aceasta proba.
In acelasi timp, mai mult de sapte din zece elevi (72%) considera ca proba de specialitate a profilului studiat la liceu ar trebui sa ramana obligatorie la Bac. 21% cred ca proba de specialitate nu ar trebui sa fie obligatorie, iar 7% au preferat sa nu-si exprime parerea.
"Nivelul de cunostinte acumulat tine mult de profilul ales de fiecare elev. De exemplu, la Profilul Uman nu se mai face matematica din clasa a XI-a, iar eu si colegii mei, de la Real, avem chiar si patru ore pe saptamana. Cum ar putea o astfel de proba sa ne testeze real nivelul de cunostinte? Mi se pare important sa se tina cont de proba specifica profilului. Noi ne alegem o anumita specializare pentru ca avem inclinatii intr-o anumita directie si vrem sa ne dezvoltam cat mai mult in anii de liceu. Mi se pare nedrept ca la final sa nu se tina cont de materia care ne reprezinta cel mai bine si la care ar trebui sa fim cel mai bine pregatiti", a declarat Melania Firu, eleva in clasa a XI-a si membra in Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision Romania.
Admiterea la liceu si la colegiile nationale
Sase din zece elevi (59%) nu sunt de acord ca mediile din clasele V-VIII sa nu mai fie luate in considerare pentru admiterea la liceu. 35% sunt de acord ca mediile sa fie scoase din procesul de admitere, iar 6 % au preferat sa nu raspunda la intrebare.
In privinta admiterii la colegiile nationale, cei mai multi dintre elevii care si-au exprimat opinia spun ca, in cazul in care acestea isi vor organiza propriile examene, copiii din mediile dezavantajate vor avea mai putine sanse sa intre. Concret, 44% spun ca elevii din mediile dezavantajate vor avea mai putine sanse sa intre la colegiile nationale, 37% cred ca vor avea aceleasi sanse. Aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat sa nu-si exprime opinia.
"Consider ca organizarea admiterii de catre colegiile nationale ar favoriza elevii care deja invata in aceste scoli, astfel ca i-ar descuraja pe restul copiilor. Ar trebui sa avem cu totii sanse egale", a declarat Nicoleta Maxim, eleva in clasa a VIII-a si membra a Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision Romania.
Tot in consultarea fundatiei, 50% dintre elevi au spus ca ar trebui sa poata exista clase/grupe de excelenta nu doar in colegiile nationale, ci si in alte unitati de invatamant liceal.
Prioritatile Legii Invatamantului Preuniversitar, in viziunea elevilor
Intrebati de trei prioritati care ar trebui sa se regaseasca in Legea Invatamantului Preuniversitar, elevii au pus pe primul loc digitalizarea in educatie, urmata de educatia remediala si sprijinul pentru teme. A treia prioritate este acordarea unei mese calde la scoala pentru toti elevii. Alte masuri cu care elevii sunt de acord intr-o mare masura sunt cresterea burselor si formarea cadrelor didactice.
Ca urmare a consultarii in randul elevilor, World Vision Romania recomanda construirea curriculumului disciplinei "Educatie pentru viata" astfel incat sa cuprinda prioritar notiuni si practici din domeniile care ii intereseaza cel mai mult pe elevi: educatie financiara, educatie pentru sanatate (inclusiv educatie sexuala), educatie pentru mediu si educatie juridica.
De asemenea, se recomanda ca dezbaterile despre pe proiectul legii invatamantului preuniversitar sa includa constant si un reprezentat al copiilor, avand in vedere ca ei sunt principalii beneficiari ai legislatiei in educatie, iar majoritatea sunt interesati de schimbarile din invatamant.
World Vision Romania este o organizatie care desfasoara programe de educatie, interventie umanitara, dezvoltare si advocacy, punand in centrul activitatii sale bunastarea copilului. Organizatia se concentreaza asupra muncii cu copiii, familiile si comunitatile, in scopul depasirii saraciei si nedreptatii.