Deputatul Remus Cernea a propus inlocuirea disciplinei Religie cu Etica si cultura civica in invatamantul primar, gimnazial, liceal si profesional, ca parte a trunchiului comun si acordarea de calificative la Religie. Patriarhia Romana s-a aratat revoltata de aceste masuri si cere Senatului respingerea proiectului legislativ.
Patriarhia subliniaza ca "este obligatorie prezenta Religiei printre celelalte discipline din schema orara, dar nu este obligatorie participarea elevilor" la aceasta disciplina.
"Statutul actual al Religiei in invatamantul public este conform cu legislatia romaneasca si se afla in multe tari ale Uniunii Europene", subliniaza, intr-un comunicat de marti, Patriarhia, care aduce mai multe argumente pentru respingerea proiectului de lege initiat de Cernea.
Primul argument este acela ca "prezenta disciplinei Religie in invatamantul preuniversitar romanesc este in conformitate cu: prevederile art. 32, alin. (7) din Constitutia Romaniei (Statul asigura libertatea invatamantului religios, potrivit cerintelor specifice fiecarui cult. In scolile de stat, invatamantul religios este organizat si garantat prin lege); prevederile art. 32, alin. (1) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor (In invatamantul de stat si particular, predarea Religiei este asigurata prin lege cultelor recunoscute); prevederile art. 18, alin. (1) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011 (Planurile-cadru ale invatamantului primar, gimnazial, liceal si profesional includ Religia ca disciplina scolara, parte a trunchiului comun. Elevilor apartinand cultelor recunoscute de stat, indiferent de numarul lor, li se asigura dreptul constitutional de a participa la ora de Religie, conform confesiunii proprii)".
In al doilea rand, arata Patriarhia, sistemul national de invatamant nu prevede posibilitatea existentei disciplinelor cu statut facultativ. "Religia este disciplina scolara, parte a trunchiului comun. Potrivit legislatiei in vigoare, este obligatorie prezenta Religiei printre celelalte discipline din schema orara, dar nu este obligatorie participarea elevilor la ora de Religie. Un exemplu similar la o alta disciplina din trunchiul comun: pentru neparticiparea elevului la orele de educatie fizica este necesara scutirea medicala", se mentioneaza in comunicat.
Potrivit Patriarhiei, in contextul legislativ european, in mai multe tari ale UE "este asumata o perspectiva similara cu cea precizata in legislatia romaneasca (disciplina obligatorie, predata confesional, cu posibilitatea de a nu participa, la solicitarea scrisa a elevului major, respectiv a parintilor sau a tutorelui legal instituit pentru elevul minor): Austria, Cipru, Finlanda, Germania, Grecia, Irlanda, Malta".
Un alt motiv invocat de Patriarhie este acela ca disciplina Religie "propune, nu impune valori spirituale si morale ce stau la baza culturii europene si nationale, valori la care elevii trebuie sa aiba acces in mod liber si care au un rol formativ deosebit, demonstrat si de studiile sociologice in domeniu", iar "valorile acestea sunt diferite de cele propuse in cadrul orelor de Etica si cultura civica". "In prezent, disciplina Educatie civica/Cultura civica face parte din planurile-cadru ale invatamantului primar/gimnazial, din aria curriculara 'Om si societate' ", adauga reprezentantii Patriarhiei.
Evaluarea face parte din specificul oricarei materii scolare si este, asadar, necesara si la ora de Religie, mai considera Patriarhia. "Lipsa evaluarii elevilor la ora de Religie sau gasirea unor solutii de evaluare alternative la nota poate constitui o depreciere a statutului acesteia ca disciplina scolara. Nota functioneaza ca un stimulent al invatarii atat in sens pozitiv (''invat ca sa iau o nota mare'), cat si negativ ('daca nu mi se pun note, de ce sa mai invat?'). Corelat cu acest rol de motivare, nota este apreciata de elevi si profesori ca un barometru al efortului elevilor. Efortul depus de elevi in acumularea de cunostinte si in formarea de atitudini si conduite moral-religioase se cere rasplatit si valorizat", se mai arata in acelasi comunicat.