La inceputul acestui an, Coalitia pentru Educatie a organizat o dezabatere cu titlul "Rolul scolii obligatorii in Romania". La aceasta dezbatere au participat 60 de reprezentanti ai institutiilor publice, ai ONG-urilor active in sectorul educational (elevi si parinti) si experti interesati de domeniul educatiei.
Cateva dintre subiectele abordate au vizat durata optima a invatamantului obligatoriu; rolul evaluarilor in actualul parcurs scolar al elevilor; modalitatile de prevenire a abandonului scolar, integrarea pe piata muncii a absolventilor de invatamant obligatoriu si accesul lor in invatamantul academic, in corelare cu structura actualului mecanism de finantare, care nu favorizeaza componentele practice ale invatarii si asigurarea calitatii serviciului public de educatie pentru fiecare elev, astfel incat sa contribuie la echitate.
Una dintre concluziile dezbaterii a fost aceea ca examenul de
Evaluare Nationala la clasa a VIII-a pune o presiune excesiva pe elevi.
"Rolul Evaluarii Nationale in actualul parcurs scolar al elevilor merita chestionat. Presiunea excesiva indusa de acest examen national minimalizeaza intregul proces de invatare desfasurat in scoala, sunt de parere specialistii. Accentul se muta de pe formarea de competente pe evaluarea de cunostinte pentru un numar redus de materii. in acest context, ar fi nevoie ca evaluarile de parcurs si consilierea educationala si profesionala sa devina procese de referinta, in care se vor investi resurse importante. In plus, ar fi necesar ca intregul proces de acces in invatamantul secundar superior sa fie regandit", se precizeaza in comunicatul de presa al Federatiei Coalitia pentru Educatie.
Un sfert dintre elevii de clasa a VIII-a nu isi continua studiile
In cadrul dezbaterii s-a pus accent pe gasirea unor solutii pentru scaderea ratei abandonului scolar, in conditiile in care multi elevi se pierd la trecerea de la gimnaziu la liceu, precum si pentru cresterea echitatii in educatie si asigurarea unui invatamant obligatoriu de calitate, la finalul caruia elevii sa aiba sanse reale de integrare pe piata muncii.
"Scopul gimnaziului ar trebui regandit, astfel incat sa se puna accent si pe dimensiunea practica, interdisciplinara a acestuia. Evident, este nevoie de o crestere a calitatii invatamantului obligatoriu, primar si gimnazial, si de o valorizare corecta a importantei acestui parcurs", a subliniat Simona David-Crisbasanu, membra in Consiliul Director al Coalitiei pentru Educatie si presedinta a Asociatiei ROI.
Participantii considera ca pentru copii, utile ar mai fi: asigurarea unui curriculum relevant la decizia scolii, pana in momentul alegerii traseului scolar in secundarul superior, curriculum care sa asigure, in mod real, dobandirea tuturor competentelor prevazute in profilul absolventului, cu standard minim de alfabetizare functionala; organizarea unor activitati care sa le faciliteze cunoasterea ofertei scolare si profesionale specifice comunitatii locale/zonei apropiate; organizarea modulara a anului care precede alocarea pe un anumit traseu scolar in secundarul superior.
"Fiecare an in plus de scoala reduce riscul de somaj, riscul de a suferi de o problema de sanatate si creste sansele de a gasi un loc pe piata muncii. Din punct de vedere economic Romania ar trebui sa considere alocarea financiara in educatie ca o investitie in viitorul ei", a subliniat Ligia Deca, consilier de stat in cadrul Departamentul Educatie si Cercetare – Administratia Prezidentiala.
De asemenea, specialistii prezenti la dezbatere au fost de parere ca ar fi un avantaj pentru elevi ca la finalul invatamantului obligatoriu, inclusiv in licee teoretice, sa se asigure o formare specializata.