Daniel David a declarat ca toate formele de examinare nationala ar trebui "regandite", inclusiv Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a, pentru ca, in actuala forma, poate distorsiona procesul educational, generand o pregatire excesiva axata pe teste cu tipar cunoscut, in detrimentul competentelor reale.
„Trebuie regandite toate formele noastre de examinare nationala, inclusiv in clasa a VIII-a, asa cum am spus ca titularizarea nu pare sa fie un set de bune practici, nici modul in care noi facem Evaluarea Nationala de clasa a VIII-a nu pare sa fie ceva foarte raspandit. Si atunci, in aceeasi logica, am aceeasi parere si despre ce se intampla in clasa a V-a doar ca, repet, daca ma intrebati acuma care este selectia, nu stiu, fiindca sunt mai multe modele. In capul meu, de exemplu, eu intotdeauna incerc sa am un cadru de referinta rationala, care e scopul nostru in final – sa ajungem la cele opt competente cheie care sunt operationalizate din profilul absolventului", a spus Daniel David, pentru
Edupedu.ro.
...vezi AICI teste de antrenament pentru Evaluarea Nationala 2025<<
Ministrul Educatiei a argumentat ca o evaluare bazata doar pe matematica, stiinte si limba romana nu reflecta intregul profil al elevului si ca trebuie luate in calcul si alte elemente, cum ar fi portofoliile educationale.
"Acele opt competente cheie nu se reduc totusi la matematica, stiinte si limba romana. Ai si alte discipline. Ei, cand e discutat, de exemplu, pentru anumite testari, ce facem? Renuntam la ele sau extindem aria disciplinelor, sa prindem si aspecte din om si societate, de exemplu, sau alte aspecte care tin de componente pe care acum nu le avem acolo. O sa vedeti ca reactiile o sa fie foarte impartite. (...) De aceea spuneam ca examenul in clasa a VIII-a nu stiu daca trebuie pastrat in aceasta forma. Am incercat sa-l regasesc in aceasta forma in alte sisteme si nu l-am gasit. Sunt portofolii educationale, iei notele de la mai multe materii pe parcursul mai multor ani sau din ultimul an. O sa vedem cu ce solutie venim, dar sigur este de problematizat ca titularizarea", a mai declarat Daniel David.
Ministrul Educatiei a explica ca ar fi necesare modificari legislative si o regandire ampla a sistemului de admitere la liceu, insa acest lucru nu se poate modifica de pe o zi pe alta.
"Deocamdata nu pot schimba nimic, fiindca asa cum am spus, n-am cum sa schimb arhitectura fara sa schimb legea. Si n-am cum sa fac schimbari de legislatie, mai ales pe termen scurt si mediu. Putem discuta pentru anul scolar viitor" a mai spus David.
Intr-o alta declaratie, ministrul Educatiei si Cercetarii a anuntat ca eventualele
modificari legislative in ceea ce priveste Evaluarea Nationala si admiterea la clasa a V-a vor fi discutate dupa luna mai, cand va fi prezentat un diagnostic complet al sistemului educational din Romania.
"In luna mai voi prezenta un diagnostic al intregului sistem in care aspectele majore legate de blocarea unor posturi pentru o perioada prea lunga de timp, modul de organizare a trecerii din clasa a 4-a in clasa a 5-a, examenul national din clasa a 8-a vor fi toate problematizate pentru a gasi cele mai bune practici europene. Am putea avea modificari legislative in urma acelui diagnostic din luna mai”, a declarat ministrul Daniel David.