Biletul nr. 1
Citeste textul cu voce tare:
In ceea ce priveste conceptia cromatica, saltul este si el evident - de la simbolismul suplu al procedeelor expresioniste, care inregistreaza culoarea lucrurilor ca poarta spre adevarul lor, la exactitatea absoluta si rece a culorii, invelis superficial si iluzoriu etans, despartit de adancimea lucrurilor. Se dovedeste, astfel, ca paradoxal adevarata valorificare spectaculoasa a unor concepte expresioniste, cu ample perspective de integrare a artei in cotidian, se va produce in arta constructivista si a formelor figurative […]. Existenta unui „real” al profunzimilor si tendinta de a-i acorda dimensiunea absolutului, sarcina de a-l cunoaste si de a-l face activ prin expresie, se converteau pentru artistul expresionist intr-o a doua natura. Se contura, astfel, un nou "mod de a fi" al artistului, in raport cu realitatea, in care arta se reafirma drept o valoare a vietii, valoarea organica si constitutiva, cu infinite implicatii. Era o atitudine care sublinia voit legaturile artei moderne cu valorile vietii in general, ceea ce implicit insemna depasirea individualului si, sub o forma sau alta, cuprinderea dimensiunii sociale."
(Amelia Pavel, Expresionismul si premisele sale)
1. Formuleaza raspunsuri la intrebarile de mai jos, referitoare la situatia de
comunicare din textul citat:
a) Cine ar putea fi receptorul textului dat, avand in vedere scopul comunicarii?
b) Carui stil functional ii aparţine textul de mai sus? Ilustreaza doua caracteristici
ale stilului identificat cu exemple din textul dat.
c) Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici in
textul dat?
2. Care este opinia ta despre rolul artei? Sustine cu argumente opinia pe care o enunti.
Rezolvare − Biletul nr. 1
1. a. Textul se adreseaza unui receptor avizat, un cititor care este interesat de fenomenele artistice din arta picturala, cum este expresionismul. Un cititor obisnuit poate fi, de asemnea, interesat de acest text, de informatiile stiintifice pe care le
contine.
b. Textul de mai sus este de tip argumentativ, un indiciu fiind termenul premise dintitlu care conduce la ideea ca autoarea studiului expune, in mod argumentat, oteorie asupra expresionismului in pictura.
c. In textul de mai sus identific opinii si argumente, de exemplu: in expresionismse schimba statutul culorii, „de la simbolismul suplu la exactitatea rece a culorii”, arta este vazuta, de artistul expresionist, drept o valoare a vietii „valoarea organica si constitutiva” etc.
2. Conceptul de arta se refera la totalitatea creatiilor artistice individuale saucolective, anonime sau faimoase ale oamenilor, realizate pe parcursul evolutiei istorice a umanitatii. Expresie a constiintei si a sensibilitatii artistului, arta prezinta viziunea particulara a acestuia asupra realitatii percepute. Arta, mai ales in expresia ei vizuala, a picturii, este un martor tacut sau revoltat al istoriei umanitatii. Arta
serveste mai multor scopuri.
In primul rand, arta, si, mai ales, pictura este un pandant al istoriei. Creatiile artistice prezinta perspectiva artistului asupra evenimentelor istorice carora le este contemporan sau pe care alege sa le fixeze pe canava, pentru conservarea memoriei. Nu putine sunt portretele care prezinta imaginea unei personalitati monarhice, istorice, etc. Realizate, de regula, la comanda autoritaţii statale, aceste picturi prezinta, dincolo de amanuntele portretului, elemente de vestimentatie, de mediu de viata, toate acestea oferindu-ne o imagine asupra momentului istoric surprins.
Ororile provocate de violenta se reflecta, de asemenea, in pictura si este suficient sa amintim de opera plastica a lui Pablo Picasso, Guernica, pentru a ne demonstra teoria.